90 میلیون دوز طی سه ماه وارد می‌کنیم

خبرهای خوش رئیس جمعیت هلال احمر در خصوص واردات واکسن و سرعت‌بخشیدن به واکسیناسیون

چند هفته‌ای می‌شود که با افزایش واردات واکسن کرونا و شتاب‌گرفتن واکسیناسیون، تعداد هموطنانی که حداقل یک دوز واکسن را دریافت کرده‌اند به حدود 20 میلیون نفر رسیده است. بی‌شک بخشی از این موفقیت در روند واکسیناسیون مرهون تلاش‌ها و رایزنی‌های هلال احمر با شرکت‌های دارویی و نهادهای بین‌المللی است. سرخ‌پوشان هلال احمر از همان روزهای نخست شیوع کووید-19 تا کنون در زمینه تولید ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده، غربالگری و پایش سلامت در مرزها، راه‌اندازی نقاهتگاه بیماران کرونایی، افتتاح مراکز واکسیناسیون و… فعال بوده‌اند.
واردات 25 میلیون و 390 هزار دوز واکسن به وسیله این نهاد عام‌المنفعه در سایه تحریم‌ها و سنگ‌اندازی‌های دولت‌های غربی تا پانزدهم شهریور کار بزرگی است که از حافظه ایرانیان پاک نمی‌شود. اگر چه همان طور که اشاره شد فعالیت‌های جمعیت هلال ‌احمر در حوزه مقابله با کرونا به واردات واکسن خلاصه نمی‌شود. مجموعه‌ای از فعالیت‌های داوطلبانه هلال احمر در این گزارش پیش روی شماست.

اردیبهشت امسال بود که چشم‌انتظاری جمعیت هلال‌ احمر ایران برای صدور مجوز واردات واکسن به پایان رسید و تلاش شبانه‌روزی این نهاد برای پایان‌دادن به کابوس کرونا با واردات واکسن آغاز شد. مسیر سخت بود و ناهموار بود و تحریم‌ها چون سدی محکم راه واردات واکسن را بر ایران بسته بودند. کشورهای دوست هم به لحاظ ترس جهانی از تحریم‌های آمریکا با شروطی حاضر به فروش واکسن بودند که تن‌دادن به آنها برای هلال احمر ریسک بزرگی بود؛ اما اولویت حفظ سلامتی مردم بود و همین موضوع باعث شد که جمعیت همه ریسک واردات واکسن را بپذیرد.

رئیس جمعیت هلال احمر روز گذشته خبرهای خوشی از روند واردات واکسن داد. او با اشاره به مذاکرات تلفنی رئیس‌جمهوری ایران با همتای چینی‌اش و برگزاری جلسات متعدد با معاون اول رئیس‌جمهوری می‌‌گوید واردات واکسن شتاب بیشتری به خود گرفته است: «مقرر شده بود از کانال صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر ایران 90 میلیون دوز واکسن طی سه ماه وارد ایران شود. 20 میلیون دوز در شهریور، 30 میلیون دوز در مهر و 30 میلیون دوز در آبان که با توجه به شرایط پیش روی کشور در تلاشیم با پیگیری‌های وزارت امورخارجه ایران، سهم واکسن وارداتی در شهریور افزایش یابد. ضمن اینکه تا به حال اولین محموله 5 میلیون دوزی واکسن 14 شهریور وارد کشور شد.»

خبرهای خوبی که کریم همتی درباره واکسن‌های وارداتی اعلام می‌کند محدود به مشمولان فعلی واکسن‌ها نیست و می‌گوید: «در تلاشیم 10 میلیون دوز اختصاصی برای دانش‌آموزان و سنین زیر 20 سال را هم به زودی وارد کشور کنیم.»

 

آمادگی برای راه‌اندازی مراکز جدید واکسیناسیون

در شرایطی که هر روز بر محموله‌های وارداتی واکسن افزوده می‌شود، لازم است تا زیرساخت‌های تزریق واکسن به مردم هم در کشور افزایش یابد؛ نیاز حیاتی و مهمی که قطعا وزارت بهداشت به تنهایی از عهده‌اش برنمی‌آید. جمعیت هلال احمر قبل از این شرایط در این بخش هم به صورت داوطلبانه به یاری وزارت بهداشت آمده و با راه‌اندازی مراکز تجمیعی واکسیناسیون در استان‌های مختلف و بکارگیری نیروهای داوطلب تلاش کرده تا روند واکسیناسیون مردم سرعت بیشتری بگیرد. به گفته همتی، هلال احمر تا کنون در 13 مرکز اختصاصی و 119 مرکز مشترک با وزارت بهداشت در حال تزریق واکسن به مردم است: «جمعیت هلال احمر آمادگی راه‌اندازی و تجهیز 500 مرکز واکسیناسیون جدید را برای سرعت‌بخشیدن به روند واکسینه‌شدن مردم دارد.»

 

رفع دغدغه واکسن اتباع در ایران

از راه‌اندازی و تجهیز مراکز واکسیناسیون هلال احمر که بگذریم، این نهاد در تلاش است تا به دغدغه‌های اتباع ساکن در ایران هم در بخش واکسن خاتمه دهد. رئیس جمعیت هلال احمر در این باره می‌گوید: «پس از مکاتبات انجام‌شده، مقرر شد که یونیسف تعدادی واکسن برای ایمن‌سازی اتباع خارجی ساکن در ایران در اختیار هلال احمر قرار دهد. هلال احمر نیز به صورت مجزا منابعی را برای واکسیناسیون اتباع خارجی در نظر خواهد گرفت. احتمالا یک میلیون دوز واکسن نیز از سوی یونیسف به ایران اختصاص داده می‌شود تا واکسیناسیون اتباع خارجی آغاز شود.»

 

 

حضور ملموس هلال احمر در اربعین

این تمام ماجرا نیست و در شرایطی که به اربعین حسینی و آغاز سفرهای مردم به کربلا در این ایام نزدیک می‌شویم باز هلال احمر در صحنه است و می‌کوشد شرایط بهداشتی و درمانی زائران را در این ایام مانند سال‌های گذشته فراهم کند: «تلاش می‌شود تا با تمام توان به زائران خدمت‌رسانی شود و هر مقدار از ظرفیت بیمارستان نجف را نیز که به‌تازگی راه افتاده، در صورت امکان در این عرصه به کار خواهیم گرفت. تلاش ما بر این است تا زائران بتوانند در سلامت کامل به زیارت رفته و به کشور بازگردند. ما رویه‌ای را نیز در پیش خواهیم گرفت تا از همه زائران در هنگام بازگشت به کشور تست فوری گرفته شود تا مشکلی نیز در ورود بیماری به کشور وجود نداشته باشد.»

همتی تأکید می‌کند: «کنترل زائران هنگام بازگشت به کشور با رئیس‌جمهوری در میان گذاشته می‌شود تا در این خصوص نیز برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.