نبرد تن به تن با کرونا

گزارشی از تلاش داوطلبان جمعیت هلال احمر برای جلوگیری از شیوع کووید-19 و درمان مبتلایان

به هر گوشه و کنار کشور که نگاه می‌کنیم رد پایی از سربازان داوطلب جمعیت هلال احمر در زمینه مبارزه با کرونا به چشم می‌آید.

1200 نیروی داوطلب کرمانی در قرارگاه عملیاتی هلال احمر کرمان این روزها حاضرند و به گفته «رضا فلاح» مدیرعامل جمعیت هلال احمر این استان تمامی تجهیزات و لجستیک خودرویی در برپایی مراکز واکسیناسیون و نقاهتگاه‌های استان کرمان به کار گرفته شده است: « 5 چادر امدادی، 2 دستگاه کانکس، 57 تخته پتو، چهار عدد تخت بیمار، 25 تخته موکت، 10 دستگاه آمبولانس و 24 دستگاه خودرو در این حوزه نیز مورد استفاده قرار گرفته است.»

او با اشاره به فعالیت 25 بانک امانات پزشکی در سراسر استان کرمان می‌گوید: «1300 بیمار کرونایی از تجهیزات امانی اکسیژن‌تراپی این مراکز بهره‌مند شده‌اند.»

مشارکت داوطلبان گلستانی در طرح‌های کرونایی

در گلستان هم داوطلبان هلال احمری قرص و محکم پای کارند. به گفته «فرهاد میقانی» مدیرعامل جمعیت هلال احمر گلستان 142 نفر از اعضای داوطلب هلال احمر گلستان در قالب طرح ایران یاران جوان در 25 مرکز واکسیناسیون عمومی حاضر و به 9 هزار و 268 نفر از مردم مراجعه‌کننده در این مراکز خدمات لازم را ارایه کرده‌اند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان با اشاره به اجرای طرح «ایران یاران جوان» در استان می‌گوید: «این طرح نیز در زمینه کمک به گسترش واکسیناسیون کرونا در استان اجرا شده و اعضای جوانان هلال احمر استان در  آن مشارکت دارند.»

راه‌اندازی بیمارستان صحرایی در همدان

هلال احمر همدان هم برای بهبود شرایط ارایه خدمات به بیماران کرونایی و کمک به افزایش تخت‌های بیمارستانی در این استان اقدام به راه‌اندازی بیمارستان صحرایی کرده است. «علی سنجر بگی» مدیرعامل جمعیت هلال احمر همدان می‌گوید این بیمارستان صحرایی در حوزه بیمارستان بعثت همدان ایجاد و تجهیز شده و به بیماران خدمات درمانی ارایه می‌کند.

او با بیان اینکه جمعیت هلال ‌احمر استان همدان همه ظرفیت خود را برای عبور از پیک پنجم کرونا به کار گرفته است، ادامه می‌دهد: «به منظور تسریع واکسیناسیون در همدان نیز جوانان هلال ‌احمری در قالب متصدی پذیرش و ثبت اطلاعات مراجعه‌کنندگان به مراکز واکسیناسیون یا تلقیح و تزریق واکسن این طرح همکاری دارند.»

بسیج ظرفیت‌های هلال احمر در سمنان علیه کرونا

داوطلبان هلال احمر در استان سمنان هم در جبهه مبارزه با کرونا بسیج شده‌اند. مراکز واکسیناسیون حجاج در شهرستان‌های استان در کنار دیگر ظرفیت‌های زیرساختی هلال احمر برای کمک به روند واکسیناسیون به کار گرفته شده است. دکتر «مظفر محمدخانی» مدیرعامل جمعیت هلال احمر همدان می‌گوید تمامی نیروهای داوطلب جوان و امدادگر ما در حالت آماده‌باش هستند و تعداد زیادی از آنها امروز در کنار نیروهای وزارت بهداشت در مراکز تزریق واکسن فعالند: «در شهرستان‌های سمنان، شاهرود، مهدیشهر و گرمسار اعضای جمعیت هلال احمر استان در مراکز واکسیناسیون دانشگاه علوم پزشکی حضور داشته و در امور ثبت، راهنمایی و تزریق واکسن یاریگر دست‌اندرکاران واکسیناسیون هستند.» او با اشاره به مشارکت داوطلبان در اجرای طرح‌های حمایتی در کرونا یادآورشد: «تهیه و توزیع هزاران بسته معیشتی و بهداشتی، اجرای طرح ناظران سلامت، هاتفان امید، آمران سلامت، نذر حسینی، طرح شهید سلیمانی و… ازجمله خدمات هلال احمر استان سمنان  بوده است. ضمن اینکه جمعیت هلال احمر استان با تمام ظرفیت امدادی و پشتیبانی و بکارگیری توان داوطلبان و جوانان تا پایان بحران کرونا در کنار مردم خواهد بود و از ارایه هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد.»

تسریع در فرایند واکسیناسیون

در استان مازندران هم به گفته دکتر «غلامعلی فخاری» مدیرعامل جمعیت هلال احمر، در راستای ابلاغ ریاست جمعیت هلال احمر و با هدف تقویت تعامل بین بخشی و به منظور کمک به کادر بهداشت و درمان و تسریع در فرایند واکسیناسیون شهروندان، مقرر شد با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی در چند شهرستان، مرکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا با استفاده از ظرفیت جمعیت هلال احمر مازندران راه‌اندازی شود که مراکز مذکور در شهرستان‌های ساری، بهشهر و آمل تجهیز شد و هم‌اکنون عملیات تزریق واکسن به شهروندان و گروه‌های هدف نیز زیر نظر کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی استان در حال انجام است: «20 نفرعضو داوطلب و 16 نفر عضو جوان جمعیت هلال احمر استان در مراکز تجمیعی واکسیناسیون این جمعیت به عنوان واکسیناتور مشارکت دارند و همچنین علاوه بر افراد مذکور، 569 نفر عضو جوان، 255 عضو داوطلب و 192 نفراز امدادگران هلال احمر استان نیز در 25 مرکز واکسیناسیون دانشگاه علوم‌پزشکی استان مشارکت دارند.»

«اکبر موسوی زرینی» مدیرعامل جمعیت هلال احمر ساری هم می‌گوید: «ساختمان هلال احمر شهرستان ساری واقع در چهارراه برق به عنوان مرکز جدید تزریقات واکسن کرونا در ساری اعلام شد و همشهریان عزیز ساروی می‌توانند به این مرکز مراجعه کنند. علل انتخاب این مرکز هم تسریع زمان واکسیناسیون عمومی و عدم ازدحام جمعیت در دیگر مراکز است.» به گفته او  واکسن‌های برکت، سینوفارم و آسترازنکا در این مرکز تزریق می‌شود.

بازگشت یک مرکز درمانی هلال احمر به چرخه درمان در خوزستان

خوزستان ازجمله استان‌هایی بود که تابستان امسال شاهد افزایش بی‌رویه بیماران کرونایی بود. همین وضعیت جمعیت هلال احمر استان را بر آن داشت تا با راه‌اندازی مرکز درمانی 96 تختخوابی هلال احمر خوزستان به بیماران نیازمند خدمات درمانی لازم را ارایه دهد.گمانه زنی‌های جمعیت هلال احمر استان با بهداری رزمی جنوب نیروی زمینی سپاه و دانشگاه علوم پزشکی اهواز  به ثمر نشست تا مردم باردیگر شاهد بازشدن درِ این بیمارستان به روی خود باشند. «علی خدادادی» مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان در این باره می‌گوید: «مرکز درمانی بیمارستان آیت‌الله طالقانی قدیم اهواز  با همکاری نیروی زمینی سپاه و دانشگاه علوم‌پزشکی اهواز  به چرخه درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا  بازگشت.» با بازگشت این بیمارستان 96 تختخوابی به چرخه درمان روند بستری و رسیدگی به بیماران کووید -19 بهبود یافت.

در اندیمشک نیز مرکز درمانی سریع‌الاستقرار (R.D.H)  جمعیت هلال ‌احمر در محوطه بیمارستان امام‌علی(ع) این شهر راه‌اندازی شد. این مرکز درمانی با کمک و تلاش معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی و همکاری معاونت امدادونجات این جمعیت، همت امدادگران هلال احمر اندیمشک و سایر برپا شد.

راه‌اندازی بیمارستان صحرایی در فارسان

استان چهارمحال‌وبختیاری هم ازجمله استان‌هایی است که در سایه تلاش جمعیت هلال احمر شاهد راه‌اندازی و فعالیت قرارگاه مرکزی مقابله با کرونا بود. «ایرج کیانی» مدیرعامل جمعیت هلال احمر چهارمحال‌وبختیاری می‌گوید با تشکیل قرارگاه عملیاتی کرونا در جمعیت هلال احمر چهارمحال‌وبختیاری؛ 7857 نفر در درمانگاه جمعیت هلال احمر در فارسان واکسن کرونا تزریق کردند: «در بیمارستان صحرایی جمعیت هلال احمر که در بیمارستان سیدالشهدا فارسان راه‌اندازی شد تا به حال 250 نفر از اعضا و پرسنل جمعیت به 1334 بیمار کرونایی خدمات درمانی ارایه کرده‌اند.»

داوطلبان خراسانی هم گل کاشتند

در روزهایی که شیوع کرونا در خراسان رضوی هم به اوج خود رسیده بود این هلال احمری‌ها بودند که با ورود سریع به میدان از تشدید وضعیت حاد جلوگیری کردند. معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر خراسان رضوی از مشارکت 987 نفر روز داوطلبان در این طرح خبر می‌دهد: «جوانان داوطلب حاضر در طرح ایران یاران جوان با حضور در مراکز واکسیناسیون و کمک به کادر درمان در تزریق واکسن به 21 هزار و 230 دوز واکسن به مردم کمک کردند.» به گفته «علیرضا معین‌زاده» از ابتدای اجرای این طرح شاهد بالارفتن سرعت واکسیناسیون و درنهایت شاهد کاهش مرگ‌ومیر و کمک به قطع زنجیره این بیماری در خراسان رضوی هستند.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
۱ دیدگاه
  1. دوست می‌گوید

    سلام. سربازان داوطلب جمعیت هلال احمر اشتباهه. فقط باید بنویسید داوطلبان جمعیت هلال احمر یا داوطلب جمعیت هلال احمر

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.