کوتاه از جهانِ کرونا

از پیشتازی آمریکا در موارد ابتلا و مرگ در جهان تا ابتلای بالای اطفال، حبس برای شکستن قرنطینه و...

آمریکا در موارد ابتلا و مرگ پیشتاز جهان است، دلتا در آنجا سرکش است و دامن اطفال را هم گرفته؛ پس از ابتلا به کووید شدید، نارسایی کلیوی ماندگار تهدیدی جدی است که ممکن است جانی را که کووید نگرفت، این بگیرد! کارشناسان بهداشت نسبت به درمان‌ کووید با داروی دامپزشکی هشدار دادند؛ واکسن چینی در شیلی برای کودکان تجویز شد؛ در ویتنام شکستن قرنطینه مردی را به حبس پنج ساله فرستاد و…  

شهروند آنلاین: درمان‌ کووید با داروی دام، دردسرساز شده؛ آمریکا پیشتاز موارد ابتلا و مرگ بر اثر کرونا در جهان است؛ پس از ابتلا به کووید شدید، نارسایی کلیوی ماندگار تهدیدی جدی است؛ واکسن چینی در شیلی برای کودکان مجاز است؛ در ویتنام قرنطینه‌شکنان به‌شدت مجازات می‌شوند و…

هشدار درباره «ایورمکتین» برای درمان کووید

کارشناسان بهداشت نسبت به استفاده از داروی «ایورمکتین» به‌عنوان درمان کووید-19 هشدار می‌دهند، اما برخی آمریکایی‌ها گوش نمی‌دهند.

پزشکی در مناطق روستایی اوکلاهما می‌گوید بیمارستان‌ها پر از بیمارانی است که از داروی دامپزشکی «ایورمکتین» که ضد انگل است، بیش از حد استفاده کرده‌اند.

دپارتمان بهداشت می‌سی‌سی‌پی اعلام کرد 70درصد تماس‌های اخیر با مرکز کنترل سموم دولتی در ماه آگوست از سوی افرادی بوده که ایورمکتین را از فروشگاه‌های عرضه دام دریافت کرده‌اند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ آمریکا (C.D.C.) گزارش داد فردی پس از مصرف روزانه پنج قرص ایورمکتین- که از طریق اینترنت خریده بود- دچار تغییر در وضعیت روانی شد. شخص دیگری از ایورمکتین مخصوص گاو استفاده کرد و 9 روز با رعشه و توهم در بیمارستان بستری شد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری تقریبا 90هزار تجویز در هفته در اواسط آگوست گزارش کرد، در حالی که میانگین پیش از بیماری همه‌گیر 3هزار و 600 تجویز در هفته بود.

به نظر می‌رسد هشدارهای مراکز بهداشت عمومی درباره استفاده از این دارو به‌عنوان درمانی برای کووید- 19، به‌ویژه در دوزهای زیاد که برای دام تهیه شده است، در کاهش محبوبیت فزاینده آن در ایالات متحده تأثیر چندانی نداشته است.

ایورمکتین
Denis Farrell/Associated Press

کرونای دلتا دامنگیر کودکان

مطالعات C.D.C نشان داد با افزایش موارد ابتلا به گونه کرونای دلتای (Delta)، بستری‌شدن کودکان در بیمارستان به‌شدت افزایش یافته است.

بر اساس دو مطالعه جدید از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌، بستری‌شدن کودکان به دلیل کووید-19 در تابستان اوج گرفته، زیرا نوع بسیار مسری دلتا در سراسر ایالات متحده گسترش یافته است.

تحقیقی جدید نشان داد از اواخر ژوئن تا اواسط آگوست، میزان بستری‌شدن کودکان و نوجوانان در ایالات متحده تقریبا پنج برابر شده است، اگرچه این میزان کمی کمتر از اوج ژانویه است.

اما واکسیناسیون تفاوت ایجاد کرده است. محققان دریافتند در موج تابستان امسال، میزان بستری‌شدن در نوجوانان واکسینه‌نشده 10 برابر افرادی بود که واکسینه شده بودند. طبق تحقیقی دیگر، بستری‌شدن کودکان در ایالت‌هایی با کمترین میزان واکسیناسیون تقریبا چهاربرابر ایالت‌هایی بود که بیشترین میزان واکسیناسیون را داشتند.

این تحقیقات پاسخ روشنی در مورد اینکه آیا دلتا باعث ایجاد بیماری شدیدتر در کودکان نسبت به گونه‌های قبلی ویروس می‌شود، ارایه نمی‌دهد. افزایش بستری‌شدن کودکان نیز ممکن است به دلیل سریع‌الانتقال‌تربودن این نوع یا عوامل دیگری مثل ماسک باشد.

ابتلای کودکان به کرونا
نوزاد دو ماهه در بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستان کودکان نیواورلئان، ماه گذشته. Erin Schaff/The New York Times

مشکلات ماندگار کلیوی بعد از کووید

از ابتدای همه‌گیری، پزشکان دریافتند افرادی که بر اثر کووید-19 به‌شدت بیمار می‌شوند، اغلب دچار مشکلات کلیوی هم می‌شوند، نه فقط اختلالات ریه که مشخصه بارز این بیماری است. حالا تحقیقی در ایالات متحده نشان داده یکی دیگر از زوایای پنهان بیماری کووید، مشکلات ماندگار کلیوی است.

این تحقیق بزرگ نشان داده مشکلات کلیوی ممکن است ماه‌ها پس از بهبود بیماران مبتلا به کووید ادامه یابد و امکان دارد منجر به اختلال جدی عملکرد کلیه در طول عمر در برخی از بیماران شود.

این مطالعه که در مجله انجمن نفرولوژی آمریکا منتشر شده، نشان داده شدت بیماری مبتلایان به کووید، به احتمال زیاد آسیب طولانی‌مدت کلیه را در پی دارد، اما حتی افرادی هم که بیماری‌شان خفیف‌تر است، ممکن است آسیب‌پذیر باشند.

کلیه‌ها نقش حیاتی در بدن دارند، سموم و مایعات اضافی را از خون پاک می‌کنند، به حفظ فشارخون سالم کمک و تعادل الکترولیت‌ها و سایر مواد مهم را حفظ می‌کنند. هنگامی که کلیه‌ها به‌ درستی کار نمی‌کنند و کارآمد نیستند، مایعات تجمع می‌یابند که منجر به تورم، فشارخون بالا، ضعیف‌شدن استخوان‌ها و سایر مشکلات می‌شود.

قلب، ریه‌ها، سیستم عصبی مرکزی و سیستم ایمنی ممکن است دچار اختلال شوند. در مرحله پایانی بیماری کلیوی، دیالیز یا پیوند عضو ممکن است ضروری باشد. این وضعیت ممکن است کشنده باشد.

این مطالعه جدید، بر اساس سوابق بیماران در بخش بهداشت وزارت امور کهنه‌سربازان ایالات متحده آمریکا، داده‌های 89هزار و 216 نفر را که بین اول مارس 2020 و 15 مارس 2021 آزمایش کرونایشان مثبت شده بود، همچنین داده‌های یک‌میلیون و 637 هزار و 467 بیمار غیر کووید را تجزیه‌ و تحلیل کرد.

دکتر زیاد العالی، محقق ارشد این مطالعه گفت بین یک تا 6ماه پس از آلوده‌شدن، جان به‌دربردگان کووید حدود 35درصد بیشتر از بیماران غیر کووید در معرض آسیب کلیوی یا افت شدید عملکرد کلیه قرار داشتند.

Isadora Kosofsky for The New York Times

سایه سنگین کووید بر سر آموزش‌وپرورش!

تحقیقات می‌گوید آموزش‌وپرورش در یک‌چهارم کشورها به دلیل تأثیر کووید در خطر فروپاشی است. هشدار داده شده آموزش صدها میلیون کودک در نتیجه شدت بی‌سابقه تهدیدها از جمله کووید-19 و بحران آب‌وهوا در خطر است.

به نقل از سازمان نجات کودکان (Save the Children)، در حالی که کلاس‌های درس در بسیاری از نقاط جهان آماده بازگشایی پس از تعطیلات تابستانی است، سیستم مدارس یک‌چهارم کشورها- که بیشتر آنها در مناطق صحرای آفریقا هستند- در خطر فروپاشی شدید قرار دارند.

سازمان ملل برآورد می‌کند برای نخستین‌بار در تاریخ، حدود 1.5میلیارد کودک در دوران همه‌گیری از مدرسه دور شده‌اند و حداقل یک‌سوم آنان به آموزش از راه دور دسترسی ندارند.

اکنون، از آنجا که بسیاری از کشورهای در حال توسعه با ترکیبی از بحران‌های مرتبط با یکدیگر از جمله فقر شدید، کووید-19، خرابی آب‌وهوا و خشونت روبه‌رو هستند، ترس از «نسل از دست‌رفته دانش‌آموزان» افزایش یافته است.

در تحلیل سازمان نجات کودکان که کشورها را بر اساس آسیب‌پذیری رتبه‌بندی کرده است، سیستم مدارس چندین کشور ازجمله جمهوری دموکراتیک کنگو، نیجریه، سومالی، افغانستان، یمن، بورکینافاسو، هند، فیلیپین و بنگلادش در معرض خطر قرار دارند.

بورکینافاسو
دانش‌آموزان در دوران همه‌گیری در بورکینافاسو. Photograph: Kalidou Sy/UNICEF

دوز سوم از 20 سپتامبر؟

مقامات ایالات متحده ابراز خوشبینی کرده‌اند که تزریق دوز سوم واکسن کرونا برای همه بزرگسالان از 20 سپتامبر آغاز شود، هدفی که جو بایدن، رئیس‌جمهوری تعیین کرده است، زیرا موارد ابتلا که از نوع بسیار قابل انتقال دلتاست، همچنان در سراسر کشور به‌شدت افزایش می‌یابد.

با این‌ حال، مقامات تأکید می‌کنند که بدون مجوز سازمان‌های بهداشتی ایالات متحده، دوزهای تقویت‌کننده توزیع نمی‌شود و احتمال تأخیر وجود دارد. از آنجا که تقریبا همه موارد ابتلا به کووید-19 در ایالات متحده از نوع دلتاست، مقامات امیدوارند دوزهای تقویت‌کننده سرعت گسترش آن را کاهش دهد.

تاکنون، 53درصد از جمعیت ایالات متحده کاملا واکسینه شده‌اند و 62درصد یک دوز را دریافت کرده‌اند. بر اساس داده‌های دانشگاه جان هاپکینز، این کشور همچنان در موارد ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کووید- 19 پیشتاز جهان است با 39میلیون و 908 هزار و 72 مورد تأییدشده ابتلا و 648هزار و 121 مرگ.

موج دلتا بیمارستان‌های بسیاری از ایالت‌ها آمریکا را پر کرده است. بر اساس داده‌های وزارت بهداشت و خدمات انسانی، فقط تعداد انگشت‌شماری از ایالت‌ها بیش از 30 درصد از کل تخت‌هایشان در  I.C.U خالی است. بیمارستان‌های ایالت می‌سی‌سی‌پی آمریکا با افزایش موارد ابتلا به کرونا، که ناشی از میزان پایین واکسیناسیون است، تحت فشارند. فقط حدود 38درصد از 3میلیون نفر جمعیت این ایالت کاملا واکسینه شده‌اند.

شیلی «سینوواک» را برای کودکان6 ساله و بالاتر تأیید کرده است

مقامات بهداشتی شیلی استفاده از واکسن چینی سینوواک (Sinovac) را برای کودکان 6سال به بالا تأیید کرده‌اند. این تأیید در زمانی صورت گرفته است که این کشور آمریکای جنوبی بیش از سه‌چهارم جمعیت بزرگسال خود را کاملا واکسینه کرده است.

دانشگاه کاتولیک شیلی درحال حاضر آثار سینوواک را بر 4هزار کودک 3 تا 17ساله مطالعه می‌کند، اما هریبرتو گارسیا، مدیر موسسه بهداشت عمومی شیلی گفت متخصصان در موسسه بهداشت عمومی تصمیم خود را بر اساس مرور اطلاعات آزمایشگاه سینوواک و اطلاعات منتشرشده در مجلات پزشکی استوار کردند.

در آمریکای لاتین، چند کشور فقط واکسن فایزر را برای کودکان 12سال به بالا تأیید کرده‌اند. چین واکسن‌های سینوواک و سینوفارم (Sinopharm) را برای کودکان سه تا 17سال مجاز کرده است.

تعداد کمی از نهادهای نظارتی در سرتاسر جهان ایمنی واکسن کووید را در کودکان ارزیابی کرده‌اند، اما تأییدها آغاز شده است. ایالات متحده، کانادا، سنگاپور و هنگ‌کنگ همگی اجازه استفاده از واکسن فایزر را برای کودکان 12ساله داده‌اند.

شیلی تاکنون بیش از 1.6 میلیون مورد ابتلا و بیش از 37هزار و 100 مورد مرگ بر اثر کرونا گزارش کرده است.

Photograph: John Locher/AP

5سال حبس به دلیل شکستن قوانین قرنطینه!

رسانه‌های دولتی گزارش دادند دادگاهی در ویتنام مرد را به دلیل نقض قوانین سختگیرانه قرنطینه کووید و سرایت ویروس به دیگران به پنج‌سال زندان محکوم کرد!

به گزارش خبرگزاری دولتی ویتنام، لو وان تری  28ساله، روز دوشنبه در دادگاه مردمی استان جنوبی کامائو به اتهام «انتشار بیماری‌های عفونی خطرناک» محکوم شد!

کره‌جنوبی برخی از قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی را لغو کرد

مقامات بهداشتی کره‌جنوبی روز دوشنبه برخی از مقررات فاصله‌گذاری اجتماعی این کشور را لغو کردند، زیرا موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا پس از رسیدن به بالاترین سطح در ماه آگوست، از تب‌وتاب افتاده است. در منطقه سئول، گروه‌های حداکثر 6 نفره اکنون مجازند در رستوران‌ها و کافه‌ها دور هم جمع شوند، مراکزی که مجازند تا ساعت 10شب، یک‌ساعت بیشتر از هفته‌های گذشته، باز بمانند.

پایتخت و کلانشهر‌های اطراف آن تا 3 اکتبر در سخت‌ترین سطح مقررات کووید، سطح 4، باقی خواهند ماند. در مناطقی که در سطح 3 هستند، گروه‌های حداکثر تا هشت نفر مجازند دور هم جمع شوند. بر اساس داده‌های دانشگاه آکسفورد، این کشور 34درصد از جمعیت خود را به‌طور کامل واکسینه کرده است. مقامات بهداشتی گفته‌اند تا دوشنبه، 6 سپتامبر، 58.4درصد از مردم کره‌جنوبی اولین دوز واکسن را دریافت کردند.

به گفته این مقامات، هفته گذشته، برای 244 نفر به اشتباه دوزهای منقضی‌شده یا نزدیک به تاریخ انقضای واکسن فایزر/ بایون‌تک در سئول و پیونگ‌تاک تزریق شد! آژانس کنترل و پیشگیری از بیماری‌های کره‌جنوبی اعلام کرد واکسن‌ها را در بیمارستان‌های محلی بررسی می‌کند تا مطمئن شود به‌ درستی تزریق شده‌اند.

کودکان بریتانیایی می‌توانند برای واکسن کووید فراوالدینی عمل کنند!

12 تا 15ساله‌ها خود می‌توانند انتخاب کنند که واکسینه شوند یا نه. این را وزیر امور واکسیناسیون بریتانیا گفته و اضافه کرده کودکان می‌توانند اعتراض والدین را نسبت به دریافت واکسن کووید نادیده بگیرند.

اگر دولت بر اساس برنامه، واکسیناسیون نوجوانان 12 تا 15ساله را پیش ببرد و نوجوانی بخواهد واکسن بزند اما والدین مخالفت کنند، چه اتفاقی می‌افتد؟ زهاوی در پاسخ گفت باید مطمئن شد پزشکان در این مورد با والدین و نوجوان صحبت می‌کنند و اگر قادر به تصمیم‌گیری مناسب هستند، تصمیم با نوجوان است.

بنابراین نوجوان می‌تواند نارضایتی والدین را نادیده بگیرد؟ زهاوی گفت: «اگر آنها صلاحیت تصمیم‌گیری داشته باشند با توجه به همه اطلاعات موجود.»

منابع: گاردین– نیویورک‌تایمز

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.