جلوی «فاجعه مطلق» را بگیرید

نهادهای بشردوستانه در تکاپوی کمک فوری به افغانستان

تنها یکی از آمارها درباره وضعیت نگران‌کننده بشردوستانه در افغانستان می‌گوید که از هر سه نفر افغانستانی یک نفر در بحران گرسنگی قرار دارد و بیش از 3 میلیون کودک در معرض سوءتغذیه هستند. اکنون در افغانستان بیش از 18 میلیون نفر نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند و 7 میلیون نفر به خدمات بهداشت و درمان دسترسی ندارند.

راضیه زرگری- افغانستان با یک «فاجعه مطلق» روبه‌روست؛ فاجعه‌ای شامل گرسنگی فراگیر، بی‌خانمانی و فروپاشی اقتصادی. مگر اینکه در پی  تحولات سیاسی اخیر، بر سر یک تلاش جمعی بشردوستانه و فوری توافق شود.

از هر سه افغانستانی، یک نفر در بحران گرسنگی

تنها یکی از آمارها درباره وضعیت نگران‌کننده بشردوستانه در افغانستان می‌گوید از هر سه نفر افغانستانی یک نفر در بحران گرسنگی قرار دارد و بیش از 3 میلیون کودک در معرض سوءتغذیه هستند. اکنون در افغانستان بیش از 18 میلیون نفر نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند و 7 میلیون نفر به خدمات بهداشت و درمان دسترسی ندارند. همچنین 40 میلیون افغانستانی غذای کافی ندارند.

مری-الن مک‌گرورتی، مدیر برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد در افغانستان، می‌گوید: «خشکسالی، پیش از این، تولید گندم افغانستان را ۴۰درصد کاهش داده و واحد پول کشور هم در حال سقوط بوده است. از طرفی نگرانی‌های همه‌گیری کرونا هم برای سازمان‌های بشردوستانه وجود دارد. نرخ ابتلا به کووید-۱۹ در افغانستان بالاست. از نیم میلیون آواره جدید در این کشور ۲۵۰ هزار نفرشان از ماه می تا کنون بی‌خانمان شده‌اند؛ این افراد ناچار به رهاکردن خانه‌ها و مزارع خود شده‌اند و چیزی جز لباس به همراه خود ندارند.»

مری-الن مک‌گرورتی تأکید کرد که اکنون نیاز حیاتی به یک هماهنگی سریع وجود دارد: «در غیر این صورت، وضعیت وحشتناک حاضر تبدیل به یک فاجعه مطلق، یک فاجعه انسانی کامل می‌شود.»

به گفته مدیر برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد در افغانستان ،برای این کشور باید نه تنها مواد غذایی بلکه تجهیزات پزشکی و سرپناه تأمین شود.

ترمیم دردها سال‌ها زمان می‌برد

پیتر مائورر، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، در روزهای اخیر برای بازدید از تأسیسات درمانی و مراکز توانبخشی به قربانیان خشونت‌ها و بیماران تحت پشتیبانی این سازمان در افغانستان و همچنین دیدار و گفت‌وگو با کارکنان این سازمان و مقامات مسئول افغانستان وارد این کشور شد.

رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در بدو ورود به افغانستان گفت: «افغانستانی‌ها حدود 40 سال درگیر مخاصمات بوده‌اند و اکنون نیز سال‌ها برای درمان و ترمیم این دردها پیش رو دارند. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ خود را متعهد به ماندن در این کشور و کمک به این درمان می‌داند. آینده همه افغانستانی‌ها به ادامه شفقت، همدردی و سرمایه‌گذاری از خارج مرزهای این کشور بستگی دارد.»

تأکید بر بی‌طرفی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ

پس از ورود به افغانستان، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با ملا برادر و رهبری طالبان دیدار کرد.

در این دیدار در مورد برنامه‌های کمیته بین‌المللی صلیب سرخ برای افزایش فعالیت‌های نجات‌بخش این سازمان در سراسر افغانستان گفت‌وگو شد. رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با تأکید بر اصول بی‌طرفی، بی‌غرضی و کار بشردوستانه به عنوان بنیان‌های فعالیت‌های این سازمان، بر سابقه سی ساله فعالیت‌های بشردوستانه این سازمان در افغانستان تأکید کرد و گفت که این سازمان به کار خود ادامه خواهد داد.

سازمان ملل در تدارک بازگشت به افغانستان

سازمان ملل متحد نیز در تکاپوی واکنش سریع به نیازهای بشردوستانه افغانستان قرار گرفته است. سخنگوی سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که دبیرکل سازمان ملل هفته آینده به ژنو سفر خواهد کرد تا نشستی را در سطح وزرا در واکنش به نیازهای بشردوستانه رو به رشد در افغانستان برگزار کند.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل، در این بیانیه گفت: «همزمان با اینکه سازمان ملل به همبستگی خود با مردم افغانستان ادامه می‌دهد، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به ژنو سفر خواهد کرد تا در تاریخ ۱۳ سپتامبر (۲۲ شهریور) نشست بشردوستانه‌ای را در سطح وزرا برای رسیدگی به نیازهای رو به رشد در این کشور جنگ‌زده برگزار کند.»

این کنفرانس با هدف حمایت از افزایش سریع بودجه برای ادامه عملیات حیاتی بشردوستانه و مطرح‌کردن درخواست دسترسی بشردوستانه کامل و بدون مانع برای اطمینان حاصل‌کردن از اینکه افغانستانی‌ها به خدمات مهم و ضروری مورد نیازشان دسترسی خواهند داشت، برگزار می‌شود.

همزمان با خروج هزاران نفر از مردم از افغانستان از ترس انتقام طالبانی که در نقض شدید حقوق بشر بدنام است، سازمان ملل متحد در حال آماده‌سازی است تا کارکنان خود را برای مدیریت آنچه که انتظار می‌رود یک کمک بزرگ بشردوستانه باشد، به میدان بازگرداند. تصمیم‌گیری برای بازگشت، کارکنان سازمان ملل متحد -به‌ویژه افغانستانی- را نگران کرده است، بسیاری از آنها از جان خود می‌ترسند و برای تأمین امنیت برای خروج از کشور تلاش می‌کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.