درگذشت تدریجی آخرین غول‌های زنده سینما

جاده صاف‌کن رابرت دنیرو، آل پاچینو و داستین هافمن که آلن دلون را ویران کرد!

شهروندآنلاین: درگذشت «ژان پل بلموندو» بی‌تردید پرسروصداترین رخداد سینمای جهان در این چند روز اخیر است. یکی از آخرین بازمانده‌های موج نوی سینمای فرانسه که به گفته لوموند پیش از مرگ در هشتادوهشت سالگی در بیش از ۸۰ فیلم نقش‌آفرینی کرد.

ژان پل بلموندو در کنار آلن دلون در سال‌های جوانی

«ژان پل بلموندو» که در فیلم‌هایی چون «ازنفس‌افتاده»، «مردی از ریو»، «ترس بر فراز شهر»، «پی‌یرو خله»، «طغیانگر»، «آل‌پاگور»، «دستبرد»، «حرفه‌ای»، «تک‌تاز»، «کلاه» و «دزد پاریسی» ایفای نقش کرده بود، غول بزرگی بود که درگذشتش واکنش‌های زیادی به وجود آورد و هنرمندان پرشماری را تحت تأثیر قرار داد که از آن جمله می‌توان به «آلن دلون» محبوب و بزرگ اشاره کرد که درباره مرگ «ژان پل بلموندو» گفت که «ویران شدم»!

از نگاه آلن دلون «او دوست و همکاری بود که بیش از شش دهه یکدیگر را می‌شناختیم. رفاقتی که اواخر دهه ۱۹۵۰ از فیلم «زیبا باش و خفه شو» آغاز شد. ما هر دو از چهره‌های اصلی سینمای فرانسه بودیم و نمی‌توانیم بدون صحبت‌کردن از یکدیگر درباره چیزی حرف بزنیم. بلموندو در طول شش دهه فعالیتش در سینما با نقش‌های کمیک استثنایی و فیزیک فوق‌العاده‌اش مخاطبان سینما را به وجد می‌آورد».

حالا با درگذشت «ژان پل بلموندو» می‌توان «ژان لوک گدار» را آخرین بازمانده‌ موج نو سینمای فرانسه دانست. پیش‌تر موج نوی فرانسه با درگذشت تدریجی غول‌هایی چون «فرانسوا تروفو»، «اریک رومر»، «ژاک ریوت»، «ژاک دمی»، «آنیس واردا» و «آنا کارینا» ستاره‌هایش را یک به یک از دست داده بود. حالا با درگذشت بازیگر اصلی فیلم «از نفس افتاده»، کارگردان این فیلم تاریخ‌ساز تنها بازمانده این سینمای معتبر جذاب است.

«ژان پل بلموندو» که با لقب «همفری بوگارت» فرانسه شناخته شد و البته بسیاری او را چیزی بین «بوگارت» و «جیمز دین» توصیف می‌کردند، از دید علاقه‌مندان سینما نماینده اولین موج‌های حضور بازیگرانی با ویژگی‌های معمولی و ناکامل در دنیای سینما بود.

«ژان پل بلموندو» که سال‌ها بعد گفته بود که «انقلاب «از نفس افتاده» این بود که بازیگر نقش اصلی آن زیبا نبود»؛ بعدتر به عنوان بازیگری معروف شد که راه را برای ورود ستاره‌هایی مانند «رابرت دنیرو»، «آل پاچینو» و «داستین هافمن» به دنیای سینما هموار کرده است. بازیگری که البته در تمام شصت سال حضورش در دنیای سینما قدر دید و بر صدر نشست و حتی در 10 سال آخر عمرش هم موفق به دریافت جوایزی مانند نخل طلای افتخاری فستیوال کن در سال 2011، شیر طلایی افتخاری جشنواره ونیز در سال 2016 و البته سزار افتخاری در سال ۲۰۱۷ شد.

حالا با درگذشت «ژان پل بلموندو» می‌توان «ژان لوک گدار» را آخرین بازمانده‌ موج نو سینمای فرانسه دانست
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.