سامانه‌ جدید برای ثبت‌نام مسکن راه‌اندازی می‌شود

اولویت‌بندی برای حرکت به سمت خانه‌دار کردن دهک‌های پایین جامعه اعلام می‌شود

رئیس کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: تقریبا زمین مورد نیاز برای ساخت یک‌میلیون واحد مسکونی در سال آماده است.

شهروند آنلاین: رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: «اقدامات لازم برای اجرای قانون جهش تولید و تأمین مسکن با جدیت در حال پیگیری بوده و به زودی سامانه‌ای جدید برای ثبت‌نام مسکن و سپس اولویت‌بندی برای حرکت به سمت خانه‌دارکردن دهک‌های پایین جامعه، معرفی می‌شود.»

محمدرضا رضایی کوچی پس از حضور وزیر راه‌وشهرسازی در جلسه دیروز بعدازظهر کمیسیون عمران مجلس با حضور در جمع خبرنگاران، بیان کرد: «با توجه به قانون جهش تولید و تأمین مسکن که قرار است سالی یک‌میلیون واحد مسکونی برای افرادی که فاقد مسکن هستند، در ظرف چهارسال در کشور ساخته شود، باید گفت که وزارت راه‌وشهرسازی در خط مقدم اجرای این قانون قرار دارد.»

او در ادامه اظهار کرد: «در جلسه امروز کمیسیون وزیر راه‌وشهرسازی حضور یافتند تا برنامه‌های خود را برای اجرای این قانون ارایه کنند. وزیر راه‌وشهرسازی باید سه کار اساسی انجام دهد. اولین مورد بحث تأمین زمین برای این اقدام بزرگ است. خوشبختانه با جدیت کار را شروع کردند. با وجود اینکه ۱۳ روز از آغاز به کار ایشان در این وزارتخانه می‌گذرد، تلاش قابل قبولی داشتند. نزدیک به ۶ هزار هکتار زمین‌هایی که قابلیت ساخت‌وساز دارند، مشخص شدند.»

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: «تقریبا زمین مورد نیاز برای ساخت یک‌میلیون واحد مسکونی در سال آماده است. بعضی از زمین‌ها داخل محدوده شهرها و برخی خارج محدوده شهرها هستند که مقدمات الحاق این زمین‌ها به شهرها آماده شده است. موضوع دوم بحث تأمین مصالح ساختمانی است که مذاکراتی با وزیر صمت صورت گرفته است.»

او در ادامه تأکید کرد: «موضوع سوم بحث تسهیلات بانکی است. ریئس بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ کرده تا معادل ۲۵۰هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ساخت مسکن تخصیص دهند. مقدمات کار برای ساخت یک‌میلیون واحد مسکونی آماده است. کمیسیون عمران در بحث جانمایی‌ها نیز تأکید دارد تا مسکن‌ها در مناطق مناسب ساخته شود. این امر مهم است که ما در کجا می‌خواهیم مسکن بسازیم.»

او افزود: «ساخت مسکن فراتر از یک وزارتخانه است. باید بحث گازرسانی، آبرسانی، خانه بهداشت، مدارس مورد توجه قرار گیرد. تأکید ما بر این بود که همزمان با شناسایی زمین‌ها با دستگاه‌های خدماتی نیز هماهنگی‌های لازم را برای ارایه خدمات به مردمی که قرار است در این مناطق ساکن شوند، دنبال شود.»

ریئس بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ کرده تا معادل ۲۵۰هزار میلیارد تومان تسهیلات برای ساخت مسکن تخصیص دهند. مقدمات کار برای ساخت یک‌میلیون واحد مسکونی آماده است. کمیسیون عمران در بحث جانمایی‌ها نیز تأکید دارد تا مسکن‌ها در مناطق مناسب ساخته شود

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه، خاطرنشان کرد: «به زودی سامانه‌ای تعریف می‌شود تا افراد واجد شرایط در آن سامانه ثبت‌نام کنند و ما با اولویت‌بندی افرادی که درآمدهای پایین دارند و افرادی که فاقد مسکن هستند، به سمت خانه‌دارشدن دهک‌های پایین جامعه حرکت می‌کنیم. افرادی که در سامانه قبلی ثبت‌نام داشتند، اطلاعات آنان محفوظ است اما به زودی سامانه‌ای جدید معرفی می‌شود و افراد در آنجا ثبت‌نام می‌کنند و اولویت‌بندی صورت می‌گیرد.»

او در پایان با اشاره به اقدامات لازم برای حمایت از مستأجران در شرایط کرونایی، بیان کرد: «در شرایط کرونا مردم و مخصوصا مستأجران شرایط سختی را پشت‌سر می‌گذارند. ستاد کرونا مصوبه‌ای داشت و سقفی برای میزان افزایش ودیعه و کرایه مسکن تعیین شد. از سوی دیگر تسهیلاتی که بانک‌ها به این قشر در حال پرداخت هستند، با ضمانت‌های سختی است که خیلی‌ها نمی‌توانند از آن استفاده کنند. وزیر راه به دنبال این است تا هرچه می‌تواند این ضمانت را تسهیل کنند تا همه مردم بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.