قلعه‌های عمان، شاهدان تاریخ

کشور عمان میزبان صدها قلعه، از جمله یک دژ نزوی است؛ قلعه‌هایی که شاهدی هستند بر گذشته پرفرازونشیب این منطقه

کشور عمان خانه صدها قلعه است که شاهدی هستند بر گذشته پرفرازونشیب آن. دژ «نزوی» یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین دژهای عمان در شهر باستانی نزوی، پایتخت پیشین امامت عمان، واقع شده است که هم‌اکنون این شهر یکی از شهرستان‌های استان داخلیه در کشور پادشاهی عمان محسوب می‌شود.

در دوران آغازین اسلام نزوی پایتخت عمان بوده است که در آن دوران به آن «بیضة الإسلام» نیز اطلاق می‌شد. این شهر در مسیر یکی از مهم‌ترین جاده‌های بازرگانی آن دوران واقع شده بود و از نظر استراتژیک، مذهبی، بازرگانی و آموزش اهمیت فراوانی داشت. مسجد جامع نزوی در آن زمان یکی از مدارس مهم اسلامی بود.
دژ نزوی با برج و باروهای زیبایش در نیمه قرن هفدهم میلادی و توسط امام سلطان بن سیف یعربی، که اشغالگران پرتغالی را از نزوی بیرون راند، ساخته شد. این دژ به‌عنوان یک سنگر دفاعی در برابر نیروهای مهاجم، که به طمع ثروت این شهر و اهمیتش در شاهراه‌های بازرگانی آن زمان به این شهر می‌آمدند و همچنین به‌عنوان مرکز حکومت امامان و والیان مختلف کاربرد داشت. ساخت این دژ حدود ۱۲سال به طول انجامیده و روی یک جریان آب زیرزمینی بنا شده است. این بنای ملی که نشان از معماری کهن عمان دارد، در دو طبقه طراحی شده است و ساختار نفوذناپذیر آن، حکایت از تاریخ پرفرازونشیب سلطان‌نشین عمان دارد. هم‌اکنون این قلعه کهن به موزه‌ای برای نمایش آثار سنتی و ملی عمان تبدیل شده است.

گوینده و مترجم: مهرناز الماسی
منبع: Middle East Monitor

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.