هشدار روسیه به غرب درباره محکوم‌کردن ایران

سفر نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به مسکو و پاریس

رایزنی‌های مالی به برنامه هسته‌ای ایران و ضرورت سریع به تفاهم رسیدن در زمینه بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) خواهد پرداخت.

شهروند آنلاین: دیروز وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از سفر چهار روزه رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در رأس یک هیأت کوچک به مسکو و پاریس خبر داد. در این بیانیه‌ آمده است: «رابرت مالی به همراه یک هیأت کوچک طی روزهای هفتم تا دهم سپتامبر به مسکو پاریس خواهد رفت تا با شرکای روس و اروپایی‌‌مان در مورد برنامه هسته‌ای ایران و ضرورت دستیابی سریع به یک تفاهم در زمینه بازگشت متقابل به رعایت برنامه جامع اقدام مشترک رایزنی کند.»

ریابکوف: اقدامات هسته‌ای ایران بازگشت‌پذیر است

در همین رابطه معاون وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با رسانه‌های این کشور مواضع مسکو را راجع به تحولات اخیر پیرامون احیای توافق هسته‌ای و برنامه هسته‌ای ایران بیان کرد. خبرگزاری تاس به نقل از سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه درباره سفر رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به مسکو برای رایزنی با مقامات این کشور پیرامون احیای توافق هسته‌ای نوشت: ما برای برخی رایزنی‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ایم. امروز و فردا صبح انجام خواهند شد. مدتی نسبتا طولانی بود که برای مذاکره درباره کل این وضعیت و آینده آن برنامه‌ریزی می‌کردیم. مشکلات زیادی وجود دارد و صادقانه بگویم که موقعیت کنونی یکی از آن موقعیت‌هایی است که بسیار مهم است که مرتکب اشتباه نشویم.

همچنین پایگاه خبری اردو پوینت گزارش داد که ریابکوف روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک درباره برنامه هسته‌ای ایران گفته است: برنامه هسته‌ای ایران در حال پیشرفت است. تأکید می‌کنم که اقدامات ایران در این عرصه بازگشت‌پذیرند و بازگشت به[پایبندی کامل به تعهدات] توافق هسته‌ای امکان‌پذیر است. برای این کار، ضرورت دارد که مذاکرات در وین هرچه زودتر از سر گرفته شوند.
اردوپوینت همچنین نوشت، او با اشاره به گزارش اخیر رسانه‌ها درباره اطلاعات درزشده از گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرد: ما به همکاران غربی‌مان درباره افزایش تنش‌ها از طریق تدارک برنامه‌هایی برای محکوم‌کردن ایران که می‌تواند در تصمیم‌گیری شورای حکام آژانس دخیل باشد، هشدار می‌دهیم.
این پایگاه خبری به نقل از معاون وزیر اموز خارجه روسیه ادامه داد: ما می‌دانیم که محافل غربی در یک‌سری هماهنگی‌ها درباره این موضوع مشارکت دارند. در دیدار آتی با رابرت مالی موضع‌مان را درباره این موضوع مطرح خواهیم کرد.
به نوشته اردوپوینت، این دیپلمات روسی همچنین بر ضرورت در پیش‌‎گرفتن خویشتنداری و مصالحه‌جویی مصرانه اما صبورانه تأکید کرد.
در ادامه گزارش اردوپوینت از گفت‌وگوی ریابکوف با اسپوتنیک، به نقل از او  آمده است: با وجود این، مایلم بگویم که ما از بابت عدم پیشرفت در عادی‌سازی همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نگرانیم، تکلیف برخی جنبه‌ها معلوم نیست.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.