خودکشی در دوران پساکرونا

عضو هیأت مدیره جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی ایران، نگرانی‌های جامعه علمی در این زمینه را تشریح کرد

عضو هیأت مدیره جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی ایران با بیان اینکه حدود ۶۰درصد از مردم از خدماتی که سازمان‌های مختلف برای پیشگیری از خودکشی ارایه می‌دهند، استفاده نمی‌کنند، چراکه آن را «ننگ» می‌دانند، گفت: «میانگین خودکشی در کشور ما حدود ۷.۲درصد در هر ۱۰۰هزار نفر و در برخی استان‌ها ۱۰، ۱۵ و ۲۰درصد در هر ۱۰۰هزار نفر است که با نرخ اندکی رو به افزایش است و این نگرانی وجود دارد که پس از شرایط کرونا این شیب بیشتر شود.

دکتر سیدکاظم ملکوتی در وبیناری که به مناسبت روز جهانی پیشگیری از خودکشی و در جهت هم‌اندیشی جامعه روانپزشکی و اصحاب رسانه برگزار شد، یکی از استراتژی‌های پیشگیری از خودکشی را ارایه خدمات «پیگیرانه» دانست و اظهار کرد: «نباید کسانی که اقدام به خودکشی می‌کنند، رها کرد، باید پیگیر آنها بود. باید آنها را تشویق کرد تا از خدمات پیشگیرانه خودکشی استفاده کنند. میانگین کشور از 6درصد در هر ۱۰۰هزار جمعیت طی ۱۰ سال گذشته به ۷.۲درصد رسیده و با نرخ اندکی رو به افزایش است.»

این روانپزشک با بیان اینکه خدمات «پیگیرانه» تا سه برابر اقدام به خودکشی را کاهش می‌دهد، ادامه داد: «با همین خدمات پیگیرانه، استان آذربایجان‌غربی با 3میلیون جمعیت توانست در طول یک سال حداقل ۲۰ تا ۳۰ مورد خودکشی در استان را کم کند. البته این خدمات در برخی استان‌ها هم موفق نبوده و برای علت عدم‌موفقیت آن باید چالش‌ها را پیدا کرد.»

انتقال «خودکشی» از غرب کشور به سمت استان‌های مرکزی

عضو هیأت مدیره جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی ایران با بیان اینکه حدود ۶۰درصد از مردم از خدماتی که سازمان‌های مختلف برای پیشگیری از خودکشی ارایه می‌دهند، استفاده نمی‌کنند، چراکه آن را «ننگ» می‌دانند، گفت: «میانگین خودکشی در کشور ما حدود ۷.۲درصد در هر ۱۰۰هزار نفر و در برخی استان‌ها ۱۰، ۱۵ و ۲۰درصد در هر ۱۰۰هزار نفر است که با نرخ اندکی رو به افزایش است و این نگرانی وجود دارد که پس از شرایط کرونا این شیب بیشتر شود.»

دکتر سیدکاظم ملکوتی در وبیناری که به مناسبت روز جهانی پیشگیری از خودکشی و در جهت هم‌اندیشی جامعه روانپزشکی و اصحاب رسانه برگزار شد، یکی از استراتژی‌های پیشگیری از خودکشی را ارایه خدمات «پیگیرانه» دانست و اظهار کرد: «نباید کسانی که اقدام به خودکشی می‌کنند، رها کرد، باید پیگیر آنها بود. باید آنها را تشویق کرد تا از خدمات پیشگیرانه خودکشی استفاده کنند. میانگین کشور از 6درصد در هر ۱۰۰هزار جمعیت طی ۱۰سال گذشته به ۷.۲درصد رسیده و با نرخ اندکی رو به افزایش است.»

این روانپزشک با بیان اینکه خدمات «پیگیرانه» تا سه برابر اقدام به خودکشی را کاهش می‌دهد، ادامه داد: «با همین خدمات پیگیرانه، استان آذربایجان‌غربی با 3میلیون جمعیت توانست در طول یک سال حداقل ۲۰ تا ۳۰ مورد خودکشی در استان را کم کند. البته این خدمات در برخی استان‌ها هم موفق نبوده و برای علت عدم‌موفقیت آن باید چالش‌ها را پیدا کرد.»

خودکشی از غرب کشور در حال انتقال به استان‌های مرکز کشور است

به گفته ملکوتی آمار خودکشی در استان‌های ایلام، کرمانشاه، لرستان، آذربایجان‌غربی، کهگیلویه‌وبویراحمد در چند سال گذشته بالا بوده و اکنون رو به کاهش است و در عین حال این آمار در استان‌های خوزستان و مرکزی در حال افزایش است.

او همچنین این را هم گفت که آمار خودکشی در استان‌ها ثابت نیست و به دلایلی نظیر بهداشت روانی، فرهنگی و اقتصادی معطوف می‌شود.

عضو هیأت مدیره جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی ایران با بیان اینکه ایران در منطقه خاورمیانه از نظر مطالعات رفتار خودکشی رتبه نخست را دارد، بیشترین مطالعات در این منطقه توسط ایران انجام شده و ما دارای اطلاعات خوبی هستیم، تصریح کرد: «مواجهه با آسیب‌های اجتماعی نظیر طلاق، اعتیاد، ناراحتی اعصاب و روان و خودکشی مشکل تمام کشورهاست. عملا طی پنج سال گذشته رسما از مقامات بالای کشور نظیر وزارت کشور و سازمان بهزیستی دستورالعمل برنامه‌ای برای کنترل آسیب‌های اجتماعی که یکی از آنها خودکشی است، آمده و از نگرش امنیتی خارج شده است. آمار خودکشی مخفی نیست، دسترسی به آن سخت است.»

این روانپزشک معتقد است که خودکشی قابل پیشگیری است و باید از سیستم ثبت وزارت بهداشت استفاده کرد تا متوجه شد ماه به ماه یا سه ماه به سه‌ماه چه اتفاقی در حوزه خودکشی رخ می‌دهد.

ملکوتی با بیان اینکه خودکشی از غرب کشور در حال انتقال به استان‌های مرکز کشور است، ادامه داد: «تجربه کشور ما نشان داده استان‌هایی که توانستند در زمینه پیشگیری خوب عمل کنند، کاهش چشمگیری در خودکشی داشته‌اند، چراکه خودکشی قابل کنترل و کاهش است.»

او با اشاره به اینکه مکرر خانم‌های باردار خودکشی و فوت کرده‌اند، یادآور شد: «بارها و بارها زمانی که در روز جهانی خودکشی خواسته شده از خودکشی صحبت شود، گفته‌اند اسمی از خودکشی نیاورید. می‌گویند اسم خودکشی را بگذارید «شادابی». حدود سه سال پیش اسم روز جهانی پیشگیری از خودکشی را وزارتخانه (وزارت بهداشت) گذاشت روز «شادابیـ و این در حالی است که کلمه «خودکشی» مهم است، چراکه فردی که فکر خودکشی دارد بدون خجالت به پزشک خود بگوید فکر «خودکشی» دارد. وقتی افراد فکر می‌کنند این مسأله «ننگ» و «بی‌آبرویی» است به پزشک خود نمی‌گویند فکر خودکشی دارند. ۶۰درصد افراد از خدمات پیشگیری خودکشی استفاده نمی‌کنند، چون فکر می‌کنند «ننگ» است و باید این «ننگ» را از بین برد.»

عضو هیأت مدیره جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی ایران در پاسخ به این پرسش که آیا نوشتن از «خودکشی» و انتشار مطالب آن در رسانه‌ها منجر به افزایش خودکشی می‌شود؟ تصریح کرد: «نوشتن نوع اقدام خودکشی برای افرادی که مستعد هستند جنبه تقلیدی داشته و از همین رو است که انتشار اخبار خودکشی اصولی دارد. برای مثال می‌گویند این اخبار صفحه نخست نباشد و به اخبار آب‌وتاب داده نشود، چراکه ثابت شده است روی افراد مستعد به شکل تقلیدی اثر می‌گذارد، اما انتشار آمار روی مسئولان و محققان اثر خود را می‌گذارد و انتشار آمار خودکشی اثری بر افراد مستعد به شکل تقلیدی اثر می‌گذارد، اما انتشار آمار روی مسئولان و محققان اثر خود را می‌گذارد و انتشار آمار خودکشی اثری بر افراد مستعد ندارد. چه بسا این آمار در روز جهانی خودکشی قابل طرح است‌. آمار باید در مناسبت‌ها گفته شود تا جامعه، محققان و مسئولان حساس شوند. این خود از جمله استراتژی‌های هفتگانه پیشگیری از خودکشی است که در دنیا اجرا می‌شود.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.