قطر هم در غرب، هم در افغانستان نفوذ دارد

کیوسک روزنامه‌های جهان؛ نگاهی به صفحه نخست روزنامه‌های نیویورک‌تایمز، واشینگتن‌پست، گاردین و دیلی‌تلگراف؛ 8 سپتامبر

نخست‌وزیر بریتانیا و شکستن وعده‌هایش، طالبان و چیدمان دولت موقتش عناوین نخست روزنامه‌های انگلیسی و آمریکایی را به خود اختصاص داده است.

نیویورک‌تایمز

نیویورک‌تایمز در صفحه نخست بر افغانستان و تحولاتش متمرکز است. «مقامات رژیم قدیم طالبان پست‌های کلیدی را بر عهده می‌گیرند»؛ «دولت موقت» و «برخی در فهرست تروریست‌ها قرار گرفته‌اند- به نظر می‌رسد هسته تئوکراتیک بدون تغییر است» عناوین گزارش اصلی نیویورک‌تایمز است که گفته «طالبان روز سه‌شنبه با معرفی دولت موقت، گامی مهم در بازسازی امارت اسلامی خود در افغانستان برداشت و بسیاری از نیروهای ثابت‌قدم از رژیم خود در دهه 1990 را به قدرت رساند.»

«در خروج از افغانستان، قطر به‌عنوان واسطه ظاهر می‌شود» و «استفاده از نقاط قوت به‌عنوان کشوری کوچک، اما ثروتمند» عناوین گزارشی است که توضیح داده: «درحالی که آشوب و هرج‌ومرج بر آخرین تلاش‌های ایالات متحده برای تخلیه بیش از 120هزار شهروند و شریک خود از افغانستان در ماه گذشته حاکم بود، کشوری کوچک و ثروتمند که بسیاری از آمریکایی‌ها برای یافتن آن روی نقشه تلاش می‌کنند، ناگهان در موقعیت منحصربه‌فردی قرار گرفت تا به آنها کمک کند.

قطر، شبه‌جزیره شنی و آفتاب‌سوخته در خلیج‌فارس، پذیرای حدود 60هزار آمریکایی و افغانستانی بود، بیش از هر کشور دیگری. قطر با روابط خود با ایالات متحده- این کشور میزبان بزرگ‌ترین پایگاه نظامی آمریکا در خاورمیانه است- و طالبان می‌تواند به‌عنوان واسطه بین طالبانی که اداره افغانستان را به دست گرفته‌اند و غرب، نقش مهمی ایفا کند.»

تصویر اصلی با این توضیح همراه است: «فرار افغانستانی‌ها از دست طالبان در جریان اعتراض در کابل. به نظر می‌رسد  قطر هم در غرب و هم در افغانستان نفوذ دارد.»

تصویر پایین صفحه با عنوان «دلداری و هشدار» شرح داده: «جو بایدن در بازدید از خسارات سیل شمال‌شرقی، نسبت به تغییرات تغییرات آب و هوایی هشدار داد.»نیویورک‌تایمز

واشینگتن‌پست

«طالبان کابینه موقت را تعیین کرد» عنوان گزارش اصلی واشینگتن‌پست است که گفته «طالبان دولت موقت را در افغانستان تشکیل داد و با افزایش اعتراضات، می‌گوید کادر مدیریت دائمی به زودی مشخص می‌شود». در این گزارش آمده: «طالبان روز سه‌شنبه با معرفی مسئولان دولت موقت که شامل اعضای شبکه قدرتمند حقانی بودند، اما نمایندگان دولت سرنگون‌شده این کشور را حذف کردند، نخستین گام را در جهت رسمی‌شدن حکومت خود در افغانستان برداشتند.»

تصویر اصلی واشینگتن‌پست با عنوانِ «بازدید از خسارات آیدا و کارهای آینده» جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، را در کنار آسیب‌دیدگان طوفان آیدا در منطقه منویل در ایالت نیوجرسی در روز سه‌شنبه 7 سپتامبر نشان می‌دهد. او در این سفر بر مقابله با تغییرات اقلیمی تأکید کرد.واشینگتن‌پست

گاردین

افزایش مالیات برای تأمین بودجه بهداشت و مراقبت‌های اجتماعی صفحه نخست همه روزنامه‌های انگلیسی را متأثر کرده است. «نخست‌وزیر شهرت و اعتبار خود را درطرح سلامتِ 12میلیارد پوندی به خطر انداخته، اما آیا محقق می‌شود؟» عنوان گزارش اصلی گاردین است که می‌پرسد «آیا اهداف برنامه حمایت اجتماعی 12میلیارد پوندی نخست‌وزیر در درازمدت محقق خواهد شد؟» گزارش گفته بوریس جانسون، نخست‌وزیر، شهرت و اعتبار خود را در طرح 12میلیارد پوندی در معرض خطر قرار داده است. داونینگ استریت امیدوار است که ارایه این طرح به‌عنوان راه چاره‌ای برای هزینه‌های همه‌گیری، رأی‌دهندگان را درباره لزوم آن متقاعد می‌کند.»

با افزایش مالیات، جانسون امیدوار است ۱۲میلیارد پوند به درآمدهای دولت برای تأمین بودجه بهداشت و مراقبت‌های اجتماعی اضافه شود.

تصویر اصلی بوریس جانسون، ریشی سوناک (وزیر دارایی) و ساجد جاوید (وزیر بهداشت) را روز سه‌شنبه 7 سپتامبر نشان می‌دهد.گاردین

دیلی‌تلگراف

«بیشترین مالیات از زمان جنگ جهانی دوم» عنوان گزارش اصلی دیلی‌تلگراف است. در این گزارش از بوریس جانسون گفته شده و عمل‌نکردن به وعده‌هایش. بالابردن درصد بیمه ملی که کارکنان می‌پردازند و متوقف‌کردن افزایش حقوق بازنشستگان به‌مدت یک‌سال اقداماتی است خلاف وعده‌های انتخاباتی‌ دوسال پیش جانسون، اما او گفته است همه‌گیری کووید-19 راه دیگری برای دولت او باقی نگذاشت.دیلی‌تلگراف

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.