آبرسانی پایدار به 7 روستای درگیر تنش‌های آبی

گزارشی از سفر رئیس جمعیت هلال احمر به منظور بازدید از اجرای طرح نذر آب 4

کاروان‌های نذر آب از ابتدای شهریور خودشان را به شهرها و روستاهای درگیر خشکسالی رسانده‌اند؛ البته مقدمات حضور این کاروان‌ها در مناطق درگیر خشکسالی از ماه‌های قبل در حال اجرا بود.
این روزها از سراوان و خاش و زهک گرفته تا میناب و بیرجند و دیگر شهرستان‌های هدف طرح، به هر سو که نگاه کنید جوانان و داوطلبان هلال احمر را می‌بینید که مشغول کاری هستند؛ تیم‌های پزشکی به ویزیت رایگان و پیچیدن نسخه مشغولند و گروهی از جوانان بسته‌های معیشتی را بین خانواده‌های نیازمند توزیع می‌کنند.
اعضای تیم‌های سحر با بازی و سرگرمی نکات آموزشی کوتاهی را به کودکان روستایی توضیح می‌دهند و بیل‌های مکانیکی گوشه‌ای از روستا، مشغول خاکبرداری برای احداث خط لوله آبرسانی هستند.
سومین هفته از حضور کاروان‌های نذر آب 4 در روستاهای محروم و درگیر تنش‌های آبی می‌گذرد و رئیس جمعیت هلال احمر برای بازدید از روند اجرای این طرح به سیستان‌وبلوچستان سفر کرده است.
کلنگ‌زنی خطوط آبرسانی به 7 روستا و همچنین افتتاح خانه هلال گوشه‌ای از اقداماتی است که با حضور رئیس جمعیت هلال احمر در مناطق مختلف روستایی این استان انجام گرفته است.
«حبیب‌الله دهمرده» نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان داوطلبان ازجمله افرادی هستند که در این سفر دکتر همتی را همراهی کردند.

فرصتی برای اشتغال

کلنگ‌زنی برای احداث کارخانه تولید ماسک در شهرستان زابل اولین چراغی بود که با حضور رئیس جمعیت هلال احمر در سیستان‌وبلوچستان روشن شد؛ کارخانه‌ای که راه‌اندازی آن علاوه بر اینکه دسترسی به محصولات تولیدی هلال را آسان‌تر می‌کند، بلکه فرصتی برای اشتغال در این استان هم است.

چهارمین سال برگزاری طرح نذر آب، با حضور داوطلبان و اعضای هلال احمر در 333 روستای محروم جنوب شرق کشور رونق گرفته است. دکتر همتی در سفر یکروزه خود به این استان از فعالیت‌های این افراد و خدمات‌رسانی آنها بازدید کرد.

رئیس جمعیت هلال احمر ایران در این بازدید گفت: «هدف تأمین آب شرب پایدار و کمک به سلامت و معیشت مردم آسیب‌دیده از خشکسالی موضوعی است که امسال در نذر آب 4 دنبال می‌شود.» کمک و همراهی خیران و گروه‌های مردم‌نهاد و داوطلبان مهم‌ترین بازویی است که این روزها به کمک هلال احمر آمده و اجرای این طرح ملی را ممکن کرده است.

دکتر همتی در این باره گفت: «۳۵۰ میلیارد ریال از سوی خیرین به پروژه نذر آب کمک شده که بیش از ۷۰درصد از این کمک‌ها برای رفع مشکلات ناشی از خشکسالی در زابل تخصیص یافته است.»

 

هلال احمر، فعال در حوزه‌های اجتماعی

بیست سال خشکسالی پی در پی و محرومیت استان‌های جنوبی و جنوب شرقی کشور دست به دست هم داده تا معیشت و سلامت مردم در این مناطق را با خطرات و چالش‌های زیادی روبه‌رو کند.

با از بین رفتن زندگی عشایری در سیستان‌وبلوچستان و از بین رفتن مراتع، هر روز به تعداد مناطق کپرنشین این استان اضافه می‌شود؛ بدون اینکه جمعیت پراکنده در این مناطق اولیه‌ترین امکانات را داشته باشند.

بیمارستان دوستی ایران در شهر کابل هم به همت جمعیت هلال ‌احمر آماده افتتاح بود که با ورود طالبان به شهر، راه‌اندازی آن از سوی این جمعیت متوقف شد. با ثبات شرایط سیاسی در افغانستان، بیمارستان «دوستی» جمعیت هلال ‌احمر ایران در کابل به بهره‌برداری می‌رسد

تأمین آب شرب پایدار مهم‌ترین نیاز این روزها در مناطق روستایی و همچنین کپرنشین سیستان‌و‌بلوچستان و دیگر استان‌های درگیر خشکسالی است. دکتر همتی در سفر خود با اشاره به این موضوع تأکید کرد: «امسال ما به کمک خیران و داوطلبان به دنبال تأمین آب پایدار در روستاهای درگیر تنش‌های آبی هستیم.

علاوه بر آن ما تلاش می‌کنیم در حوزه‌های اجتماعی هم با کمک اعضای جمعیت هلال ‌احمر فعالیت کنیم. همچنین با توجه به پیگیری نمایندگان مجلس بحث تولید آب معدنی را هم در دستور کار داریم که اگر محقق شود حتما خبر خوشی برای مردم سیستان‌وبلوچستان خواهد بود.»

 

امدادگران پایگاه مرزی میلک

پایانه مرزی «میلک» مقصد دوم سفر رئیس جمعیت هلال احمر به جنوب شرق کشور بود؛ پایانه‌ای که از اسفند سال گذشته به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا در کنار دیگر پایگاه‌های مرزی به غربالگری مسافران ورودی کشور می‌پرداخت و در یک ماه گذشته روزهای پر تکاپویی را به دلیل شرایط داخلی کشور افغانستان و برپایی کمپ موقت پناهندگان سپری می‌کرد.

دکتر همتی بعد از قدردانی از زحمات امدادگران پایگاه غربالگری مرزی میلک گفت: «غربالگری کرونا و انجام تست‌های فوری و پی‌سی‌آر در مبادی مرزی کشور توسط هلال ‌احمر کار بزرگی بود.

همکاران من از اسفند ۱۳۹۹ تا کنون در همین پایانه مرزی که اکنون در آن ایستاده‌ایم، بیش از ۳۳ هزار تست کرونا انجام داده‌ و مبتلایان به این بیماری را به قرنطینه‌ فرستاده‌اند.» روندی که تا زمان نیاز ادامه خواهد داشت.

خبر بهره‌برداری از بیمارستان «دوستی» در کشور افغانستان موضوع دیگری بود که رئیس جمعیت هلال احمر به آن اشاره کرد و گفت: «هلال‌ احمر ایران سال‌هاست که در شهر مرزی زرنج در ولایت نیمروز، کلینیک و مرکز درمانی دارد و این مرکز همچنان فعال است و به مردم افغانستان خدمات درمانی و پزشکی ارایه می‌کند.

بیمارستان دوستی ایران در شهر کابل هم به همت جمعیت هلال ‌احمر آماده افتتاح بود که با ورود طالبان به شهر، راه‌اندازی آن از سوی این جمعیت متوقف شد. با ثبات شرایط سیاسی در افغانستان، بیمارستان «دوستی» جمعیت هلال ‌احمر ایران در کابل به بهره‌برداری می‌رسد.»

 

برطرف‌کردن آلام بشری

نذر آب به بهانه آبرسانی و تأمین اولیه‌ترین نیاز مردم روستاهای محروم کشور کمک‌ها و فعالیت‌های دیگری را هم به این مناطق می‌رساند؛ از محرومیت‌زدایی و استقرار تیم‌های پزشکی و تخصصی گرفته تا فعالیت‌های عمرانی و فرهنگی و آموزشی.

کمک به تأمین معیشت مردم هم بخشی از این فعالیت‌هاست. رئیس جمعیت هلال احمر در مراسم توزیع 500 سبد معیشتی در شهرستان زهک گفت: «خدمات و فعالیت‌های اجتماعی جمعیت هلال احمر به ‌عنوان یک سیاست مهم در دو سال گذشته رنگ و بوی ویژه‌ای داشته که طرح نذر آب یکی از این طرح‌های مهم اجتماعی بوده است.

در این طرح علاوه بر فعالیت برای تأمین آب پایدار، اعزام کاروان‌های سلامت و ارایه خدمات پزشکی و درمانی برای برطرف‌کردن مشکلات مردم مخصوصا مستضعفان هم در برنامه‌های ما به چشم می‌خورد.»

بازدید دکتر همتی از اجرای طرح نذر آب4

ورود جمعیت هلال احمر در بحث مبارزه با شیوع کرونا در کشور، واردات واکسن، راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی، غربالگری عمومی و حمایت‌های معیشتی ازجمله اقدامات هلال احمر بود که دکتر همتی در این بازدید از آن یاد کرد.

طرح آبرسانی به 7 روستای این استان از مهم‌ترین رخدادهای حضور رئیس جمعیت در سیستان‌وبلوچستان بود. جمعیت چند هزار نفری این روستاها با افتتاح این خطوط آبرسانی و همچنین نصب دستگاه‌های تصفیه آب، از این پس به آب شیرین و سالم دسترسی خواهند داشت.

به گفته رئیس جمعیت هلال احمر علاوه بر احداث خط لوله و آبرسانی به کمک خیران و داوطلبان 10 دستگاه تصفیه آب در این روستاها تعبیه شده تا آبی که به خانه‌های مردم راه پیدا می‌کند سالم و قابل شرب باشد.

افتتاح خانه هلال «شهید عیسی توجگی» در روستای دهنو و همچنین دیدار با نماینده ولی فقیه در این استان از دیگر برنامه‌های این سفر دکتر همتی به سیستان‌وبلوچستان بود.

نذر آب در دشت تشنه دلگان

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.