عکس‌العمل آمریکا به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

بلینکن: در حال نزدیک‌شدن به نقطه‌ای هستیم که بازگشت به برجام فایده‌ای ندارد

آنتونی بلینکن که به برلین سفر کرده است، در یک کنفرانس خبری مشترک با هایکو ماس، همتای آلمانی خود، گفت:من نمی‌خواهم تاریخی در این زمینه تعیین کنم ولی داریم به نقطه‌ای نزدیک‌تر می‌شویم که بازگشت به برجام آن منافعی که از این توافق انتظار می‌رود را برآورده نمی‌کند.

شهروند آنلاین: وزیر خارجه آمریکا یک روز پس از انتشار گزارش تندوتیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد ضعیف‌شدن نظارت این نهاد بر برنامه هسته‌ای ایران گفته دولت کشورش دارد به این نقطه نزدیک‌تر می‌شود که توافق هسته‌ای با ایران را رها کند.

آنتونی بلینکن که به برلین سفر کرده است، در یک کنفرانس خبری مشترک با هایکو ماس، همتای آلمانی خود، گفت: «من نمی‌خواهم تاریخی در این زمینه تعیین کنم ولی داریم به نقطه‌ای نزدیک‌تر می‌شویم که بازگشت به برجام آن منافعی که از این توافق انتظار می‌رود را برآورده نمی‌کند».

او ادامه داد: «ما هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم ولی داریم به آن نزدیک می‌شویم و به همین دلیل هم هست که به صراحت گفته‌ایم که توانایی بازگشت دوجانبه به برجام برای مدت نامعلوم، پایدار نیست.»

آژانس در گزارش خود ایران را متهم کرده که فعالیت‌های آژانس و بازرسان آن در کشور را «به‌طور جدی» تضعیف کرده است.

در این گزارش با اشاره به اینکه «ایران هنوز توضیحات لازم را در مورد ذرات اورانیوم به‌ دست آمده در سایت‌های اعلام نشده خود نداده است»، آمده که حجم اورانیوم ایران با غنای ۲۰درصد اکنون به ۸۴ کیلوگرم و میزان اورانیوم غنی‌شده آن در سطح ۶۰درصد به ۱۰کیلوگرم افزایش یافته است.

او پیشتر هم درباره از دست‌رفتن فرصت گفت‌وگو هشدار داده بود.

وزیر خارجه آمریکا بار دیگر در جمع خبرنگاران در آلمان تأکید کرده که بعد از انتشار گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره گسترش فعالیت‌های هسته‌ای ایران زمان برای بازگشت به برجام از دست می‌رود.

«هایکو ماس»، وزیر امور خارجه آلمان هم در این نشست خبری در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره واکنش برلین به اظهارات اخیر وزیر خارجه ایران مبنی بر اینکه بازگشت به مذاکرات وین ممکن است دو تا  سه‌ماه به طول بینجامد، گفت که این زمان، خیلی طولانی است. او از پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا تروئیکای اروپا قصد دارند در نشست آتی شورای حکام آژانس اتمی اقدام به صدور قطعنامه ضد ایرانی کنند یا خیر طفره رفت.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.