۳۰درصد گونه جانوری زمین با خطر انقراض روبه‌رو هستند

مروری بر گزارش انجمن بین‌المللی حفاظت از طبیعت از وضعیت گونه‌های جانوری

انجمن بین‌المللی حفاظت از طبیعت در گزارشی اعلام کرد که نزدیک به ۳۰درصد از ۱۳۸هزار و ۳۷۴ گونه جانوری کره‌زمین که مورد بررسی قرار گرفتند، با خطر انقراض روبه‌رو هستند.
براساس این گزارش، اژدهای کومودوی اندونزی که زیستگاه‌های جزیره‌ای‌اش با بالا رفتن سطح دریاها کوچک‌تر شده، در آخرین به‌روزرسانی سیاهه این نهاد بین‌المللی موسوم به فهرست سرخ حیات‌وحش به عنوان «در معرض خطر» طبقه‌بندی شد.
با این حال براساس آخرین به‌روزرسانی فهرست سرخ برای گونه‌های در معرض خطر، پتانسیل ترمیم هم دیده می‌شود، به طوری که چهار گونه ماهی تن پس از یک دهه تلاش برای جلوگیری از صید بیش از حدشان از خطر انقراض دور شدند.
به نظر نیکلاس دالوی، استاد دانشگاه سیمون فریزر، یک سوم گونه‌ها بیشتر از هفت سال پیش در خطر قرار گرفته‌اند. براساس گزارش منتشر شده، پنج گونه اره ماهی و کوسه ماکو پوزه کوتاه از جمله گونه‌هایی هستند که بیشتر تهدید می‌شوند.
این انجمن از معیار جدید برای ارزیابی بازیابی گونه‌ها و اندازه‌گیری اثرات حفاظتی از گونه‌های جدید خبر داد که بر اساس آن گونه‌ها در مقایسه با سطح جمعیت تاریخی آنها اندازه‌گیری و اثربخشی اقدام‌های حفاظتی گذشته و آینده ارزیابی می‌شوند.
این معیار جدید نشان می‌دهد که تلاش‌ها برای توقف کاهش گسترده شمار و تنوع حیوانات و گیاهان تا حد زیادی شکست خورده است.
کارشناسان تنوع زیستی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۹ هشدار داده بودند که یک میلیون گونه در آستانه انقراض هستند. از همین رو آنها گفته بودند که زمین در آستانه ششمین رویداد انقراض جمعی در ۵۰۰ میلیون سال گذشته قرار دارد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.