آمریکا چگونه افراط‌گرایی را در جهان گستراند؟

20 سال جنگ بی‌حاصل پس از ۱۱ سپتامبر

ایالات متحده و نیروهای ناتو با خروج بی‌برنامه و آشفته از افغانستان،‌ پرسش‌ها درباره مفید بودن جنگ بیست سال پیش برای مردم این کشور را دوچندان کرده‌اند؛ جنگی با ده‌ها هزار قربانی غیرنظامی که کشوری از هم پاشیده را بیش از پیش نابسامان کرده است

شهروند آنلاین : حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ که با حمله به برج‌های دو قلوی سازمان تجارت جهانی در نیویورک شکل گرفت، بحران ناامنی و تروریسم را در این کشور شعله‌ور ساخت که با گذشت ۲۰ سال از آن، همچنان با آن دست و پنجه نرم می‌کند. صرف تریلیون‌ها دلار که رئیسان جمهوری آمریکا بارها در اظهارات خود به آن اعتراف کرده‌اند، نه تنها آمریکا و متحدان آن را به غلبه بر تروریسم نزدیک نکرد بلکه افراط‌گرایی و خشونت‌طلبی را در جهان گستراند تا جایی که افراط‌گرایی بلای جان امنیت داخلی آمریکا در سال ۲۰۲۰ شد که مظهر آن، حمله اعضای این گروه‌ها به کنگره آمریکا در ۱۷ دی‌ماه ۱۳۹۹ است.

 بیستمین سالگرد  11 سپتامبر در سایه واگذاری افغانستان به طالبان

آمریکا در حالی مراسم بزرگداشت یاد قربانیان حملات 11 سپتامبر را برگزار می‌کند که عملکرد دولت جو بایدن در خروج نیروهای نظامی از افغانستان و تسلیم این کشور به طالبان، موج بزرگی از انتقادها را برانگیخته است.

نیویورک روز شنبه به ۲۹۷۷ قربانی بزرگ‌ترین حمله تروریستی در تاریخ، ادای احترام می‌کند. جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده با حضور در «زمین صفر»، بنای یادبود جان‌باختگان برج‌های دوقلوی سازمان تجارت جهانی، مراسم یک دقیقه سکوت را اجرا می‌کند. این مراسم ساعت ۸ و ۴۶ دقیقه بامداد به وقت محلی، زمانی که نخستین هواپیما خود را به یکی از برج‌ها کوبید، برگزار می‌شود.

پس از آن، همین مراسم پنج مرتبه دیگر تا ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه به وقت محلی و به مناسبت برخورد هواپیمای دوم، فرو ریختن ۲ برج، حمله به ساختمان پنتاگون و سقوط یکی از هواپیماها در پنسیلوانیا برگزار می‌شود.

ایالات متحده کمتر از دو ماه پس از حملات ۱۱ سپتامبر و در حالیکه طالبان از تسلیم اسامه بن‌ لادن به آمریکا سر باز زد، به افغانستان حمله کرد. نخستین گام «جنگ علیه ترور» اگرچه برای مبارزه با تروریست‌های القاعده و حامیان افغانشان انجام شد، اما به دلیل سرنگونی طالبان و بیرون کشیدن شهروندان و به‌ویژه زنان از زیر یوغ حاکمیت سختگیرانه اسلام‌گرایان، نمود و رنگ و بویی بشردوستانه داشت.

ایالات متحده و نیروهای ناتو با خروج بی‌برنامه و آشفته از افغانستان،‌ پرسش‌ها درباره مفید بودن جنگ بیست سال پیش برای مردم این کشور را دوچندان کرده‌اند؛ جنگی با ده‌ها هزار قربانی غیرنظامی که کشوری از هم پاشیده را بیش از پیش نابسامان کرده است.

سرگذشت ۲ دهه جنگ پس از ۱۱ سپتامبر

۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱

۱۹ عضو القاعده چهار هواپیمای مسافربری را در آمریکا ربودند و با دو هواپیما به برج‌های دوقلو در نیویورک زدند. یک هواپیما به ساختمان پنتاگون زد و هواپیمای چهارم در پنسیلوانیا سقوط کرد. جمعا ۲ هزار و ۹۹۷ نفر در این حملات کشته شدند.

۷ اکتبر ۲۰۰۱

کمتر از یک‌ماه بعد از ۱۱ سپتامبر، رئیس‌جمهوری آمریکا فرمان عملیات نظامی در افغانستان را صادر کرد. طالبان با درخواست آمریکا برای تحویل اسامه بن‌لادن، رهبر طالبان مخالفت کرده بود. طالبان طی چند هفته سقوط کرد.

۱۷ آوریل ۲۰۰۲

دولت انتقالی در افغانستان به ریاست حامد کرزی شکل گرفت.

۱۰ اکتبر ۲۰۰۲

بوش از کنگره اجازه حمله به عراق را گرفت. بهانه بوش، ساخت سلاح‌های کشتارجمعی در این کشور بود. بعدها هیچ مدرکی که این ادعا را ثابت کند در عراق پیدا نشد.

۲ می‌ ۲۰۱۱

اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده، یک دهه بعد از حملات ۱۱ سپتامبر، در عملیات نیروهای ویژه آمریکا در پاکستان، جایی که در آن پنهان شده بود، کشته شد.

ژوئن ۲۰۱۱

باراک اوباما که پیش‌تر تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان را تا ۱۴۰ هزار  نفر بالا برده بود، اعلام کرد که آمریکا خروج سربازان از افغانستان را شروع خواهد کرد. تا دسامبر همان سال، تمامی نیروهای رزمی آمریکایی از افغانستان خارج شدند.

آگوست ۲۰۱۷

دونالد ترامپ در پی درخواست فرماندهی نظامی آمریکا در افغانستان، تعداد نیروهای آمریکایی در این کشور را افزایش داد.

۲۸ ژانویه ۲۰۱۹

آمریکا و طالبان بر سر کلیات یک پیمان نهایی برای خروج نیروهای نظامی آمریکا به توافق رسیدند. طالبان در مقابل خروج آمریکایی‌ها، وعده داد که قلمرویی که تحت کنترلش است به پایگاهی برای تروریست‌های بین‌المللی تبدیل نخواهد شد.

۲۹ فوریه ۲۰۲۰

آمریکا و طالبان توافق کردند که نیروهای آمریکایی از اول می‌ ۲۰۲۱ از افغانستان خارج شوند.

۱۴ آوریل ۲۰۲۱

جو بایدن، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا گفت که توافق خروج ترامپ را ادامه خواهد داد و تمامی نیروهای آمریکایی، ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ از افغانستان خارج خواهند شد. این ضرب‌الاجل بعدا به ۳۱ آگوست تغییر داده شد.

۱۵ آگوست ۲۰۲۱

طالبان که در هفته‌های پیش از آن تمامی شهرهای مهم افغانستان را فتح کرده بود، بدون مقاومت خاصی وارد کابل شد.

۳۰ آگوست ۲۰۲۱

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد آخرین سرباز آمریکایی هم خاک افغانستان را پیش از نیمه شب ۳۱ آگوست ترک کرده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.