رئیس‌جمهوری حرف آخر را زد

خط قرمز روی شایعه بازگشت ال‌جی و سامسونگ

رئیس‌جمهور‌ی تصریح کرد: «ما اجازه نخواهیم داد واردات بی‌رویه‌ای که تولید کشور را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، صورت بگیرد، یعنی نوع واردات بی‌رویه‌ای که تولید کشور را تحت‌الشعاع قرار دهد، نمی‌گذارد کشور در مسیر تولید و اقتصاد مستقل و مقاومتی قرار بگیرد.»

شهروندآنلاین: اخیرا برای دومین بار در سال‌جاری اخباری از واردات قانونی لوازم خانگی کره‌ای به کشور منتشر شده است؛ در حالی که بررسی‌ها نشان می‌دهد تصمیم جدیدی در این رابطه گرفته نشده است.

مخالفت رئیسی با بازگشت احتمالی «ال‌جی» و «سامسونگ»

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه برخی دم از این می‌زنند که دوباره ‌محصولات کره‌ای وارد کشور شود، گفت: «اجازه نمی‌دهیم ‌واردات ‌‌تولید ‌را تحت‌الشعاع قرار ‌دهد.»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی در سفر به خراسان‌جنوبی با بیان اینکه افزایش صادرات امری بسیار ضروری است، گفت: «شرایط تحریم در کشور نسبت به زندگی مردم مشکلاتی ایجاد کرد، اما برخی از این تهدیدها فرصت‌ها ساختند و یکی از بخش‌های صنعتی که از این قضیه فرصت ساخت، کارخانه کویر تایر بود که به پیش رفت.»

او گفت: «عین این کار را در کارخانجات تولیدی لوازم منزل داریم که در این مدت خیلی خوب پیش رفتند، جلوی برخی کارخانه‌های محصولات کره‌ای را گرفتند و نگذاشتند محصولات آن به کشور ما وارد شود و دفاتر تولیدی و توزیعی را نسبت به ایران اسلامی محدود کردند، نتیجه این شد که کارخانجات لوازم خانگی به راه افتاد و الان نیاز کشور را برطرف می‌کند، اکنون که نیاز کشور برطرف می‌شود، برخی دم از این می‌زنند که دوباره این محصولات کره‌ای وارد کشور شود.»

رئیس‌جمهوری‌ تصریح کرد: «ما اجازه نخواهیم داد واردات بی‌رویه‌ای که تولید کشور را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، صورت بگیرد، یعنی نوع واردات بی‌رویه‌ای که تولید کشور را تحت‌الشعاع قرار دهد، نمی‌گذارد کشور در مسیر تولید و اقتصاد مستقل و مقاومتی قرار بگیرد.»

او گفت: «این نباید اتفاق بیفتد و باید تولیدکنندگان لوازم داخلی و در یک کلمه داخلی‌سازی در کشور رونق پیدا کند، این سیاست دولت است و همین سیاست را دنبال خواهیم کرد.»

آیا ال‌جی و سامسونگ می‌توانند برگردند؟

دو سال پیش و با تشدید تحریم‌های آمریکا دو شرکت کره‌ای ال‌جی و سامسونگ که در صنعت لوازم خانگی سرمایه‌گذاری کرده بودند، ایران را ترک کردند. در حال حاضر برند این دو شرکت در ایران به جی‌پلاس و سام تغییر کرده و قطعات آنها از کشورهای دیگری به جز کره به ایران وارد می‌شود. بنابراین کالاهای برند ال‌جی و سامسونگ موجود در بازار به صورت قاچاق وارد می‌شوند و گارانتی ندارند. وضعیت تقریبا مشابهی در صنعت خودرو با برند رنو و پژو نیز رخ داد. اما حالا با آغاز مذاکرات ایران با کشورهای اروپایی و تقویت احتمال بازگشت برجام، گمانه‌زنی‌هایی از بازگشت شرکت‌های خارجی به ایران مطرح شده که موافقان و مخالفانی دارد.

معاون دادستان کل کشور گفته اجازه واردات هیچ محصولی که مشابه داخلی را دارد، نمی‌دهد و انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز پیشنهاد ورود ممنوع و تنبیه برای خارجی‌هایی که ایران را ترک کردند، مطرح کرده، اما یک عضو هیأت مدیره کنفدراسیون صنعت با این رویه مخالف بود و موضع رسمی وزارت صمت نیز این است که ضرورتی برای بازگشت خارجی‌ها نیست.

بازگشت سامسونگ و ال‌جی به تولید داخل ضربه می‌زند

فعالان حوزه لوازم خانگی معتقدند که بازگشت سامسونگ و ال‌جی منجر به تضعیف تولیدکنندگان داخلی می‌شود. البته آنها با راه‌اندازی کمپین «نه به واردات» تلاش می‌کنند تا از ورود دوباره برند کره‌ای به ایران جلوگیری کنند.

کمپین نه به واردات ابراز امیدواری می‌کند که دولت سیزدهم با توجه به وضعیت حساس کنونی و با هدف حمایت از تولیدکنندگان داخلی و تحقق شعار سال، مانعی جدی بر سر واردات هدف‌دار محصولات کره‌ای به ایران باشد.

انتقاد شدید نماینده مجلس از احتمال بازگشت سامسونگ و ال‌جی به ایران

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا سلیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس یکشنبه 14 شهریور در جلسه علنی مجلس و در تذکر شفاهی اظهار داشت: «شنیده‌ام شرکت سامسونگ و ال‌جی با شرایط عجیب‌وغریب قصد بازگشت به ایران را دارند.»

او افزود: «روزی که ما نیازمند بودیم، سامسونگ و ال‌جی ایران را رها کردند و رفتند و اگر قرار باشد به جای پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی و با فضایی که آمریکایی‌ها باز کرده‌اند، محصولات کره‌ای وارد کشورمان شود، پذیرفتنی نیست.»

عضو هیأت رئیسه مجلس تصریح کرد:‌ «500 کارخانه تولید لوازم خانگی در کشور وجود دارد که 19میلیون لوازم خانگی تولید می‌کنند؛ امروز که راه افتاده‌ایم چرا برخی شرکت‌های خارجی قصد حضور مجدد در ایران را دارند.»

سلیمی گفت: «دولت که دقت ویژه‌ای در این زمینه دارد، باید توجه کند و بداند که به شرکت‌هایی نظیر سامسونگ و ال‌جی که به ایران خیانت کرده‌اند، نباید به این راحتی اجازه بازگشت به کشورمان بدهیم.»

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر اظهار داشت: «قطعا این دقت وجود دارد مخصوصا اینکه در حوزه صنعت لوازم خانگی از جهت کمیت و کیفیت کشورمان گام بزرگی را برداشته است و هیچ وقت دولت و مجلس اجازه تضعیف تولید داخلی را با توجه به کیفیت بالایی که تولیدات ایرانی دارند، نخواهد داد و اجازه اشکال در تولیدات ایرانی را نخواهیم داد.»

تکذیب خبر بازگشت «ال‌جی» و «سامسونگ» به ایران

حسین تنهایی، رئیس اتاق ایران و کره‌جنوبی خبر بازگشت ال‌جی و سامسونگ به ایران را تکذیب کرد و انتشار این دست اخبار را شیطنت رقبا دانست. تنهایی، رئیس اتاق ایران و کره‌جنوبی در رابطه با خبر بازگشت ال‌جی و سامسونگ به کشور گفته است به هیچ عنوان چنین چیزی صحیح نیست و این شایعات شیطنت رقباست تا ذهنیت مردم را نسبت به این دو برند خراب کنند. در این رابطه ما موضوع را از وزارت خارجه نیز پیگیری کردیم و آنها هم اظهار بی‌اطلاعی کردند. بازهم تأکید می‌‌‌کنم این خبر از اساس کذب است و به هیچ عنوان واقعیت ندارد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.