سینوفارم؛ فقط 9 دلار!

جزئیات مهم واکسیناسیون و واردات واکسن کرونا از زبان رئیس جمعیت هلال‌احمر

واردات و تزریق واکسن در ماه‌های گذشته از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم گوشه و کنار کشور بود. موج چهارم و پنجم کرونا در حالی در کشور شروع شد که از اردیبهشت ماه امسال اولین قدم‌ها برای واردات واکسن برداشته شده بود.
جمعیت هلال‌احمر این روزها با واردات بیش از 65درصد از واکسن‌های کرونا در کشور، در این زمینه پیشتاز است. دکتر کریم همتی، در گفت‌وگویی زنده در برنامه «صبح بخیر ایران» از چند و چون واردات واکسن توسط جمعیت هلال‌احمر، روند تزریق واکسن و نیازهای پیش‌رو برای سرعت دادن به این روند صحبت کرد.

واردات واکسن کرونا شتاب گرفته

واکسن‌های وارداتی جمعیت هلال‌احمر از ابتدای اردیبهشت تا 20 شهریور به 30میلیون دوز رسیده است. این در حالی است که به گفته رئیس جمعیت هلال‌احمر مجموع واکسن‌هایی که تاکنون از طریق دیگر واردکنندگان واکسن کرونا به کشور آمده بیست‌وچند میلیون دوز است.

دکتر کریم همتی گفت : «تاکنون 65درصد از واکسن‌های کرونای وارداتی کشور توسط هلال‌احمر وارد شده است. واردات واکسن و تزریق آن به عنوان یک اولویت اصلی در کشور مطرح بود و مسئولان نظام درعالی‌ترین سطح پیگیر آن بودند.

با پیگیری‌های منظم شخص رئیس‌جمهوری و جلسات منظمی که روزهای شنبه و چهارشنبه با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری و اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار می‌شد، برخی از محدودیت‌هایی که از قبل وجود داشت، برداشته شد و واردات واکسن شتاب گرفت.»

رئیس جمعیت هلال‌احمر همکاری‌های وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت برای تأمین مجوزهای لازم و همچنین تأمین منابع ارزی و ریالی، پیگیری رئیس‌جمهوری، فعالیت‌های سازمان تدارکات پزشکی و … در واردات واکسن را دلیلی برای سرعت پیدا کردن واکسیناسیون دانسته و سرعت‌بخشی به این روند را نتیجه یک همکاری گروهی دانست.

او بخشی از برنامه واردات واکسن را هم به خوش‌قولی‌های طرف فروشنده واکسن مرتبط دانست و گفت: «طرف‌های فروشنده واکسن به هلال‌احمر به وعده‌هایی که دادند عمل کردند. آنها تا به امروز بین دیگر فروشندگان واکسن که قول صادرات واکسن به ایران را داده بودند، خوش‌قول‌تر بودند و واکسن‌های خریداری‌شده را سر موعد به ما تحویل دادند.»

 

واکسیناسیون دانش‌آموزان

تا پایان شهریور هلال‌احمر 10میلیون دوز واکسن دیگر وارد می‌کند. دکتر همتی در این باره گفت: «تا پایان شهریور واردات واکسن توسط هلال‌احمر به 40میلیون دوز می‌رسد. بعد از آن دو محموله 30میلیون دوزی دیگر هم داریم که در مهر و آبان وارد می‌شود.

در مجموع واکسن‌های وارداتی هلال‌احمر به بیش از 90میلیون دوز می‌رسد. امیدوارم روند واردات به همین نظم ادامه داشته باشد. همان‌طور که تأمین ارز هم از داخل انجام می‌شود. همان‌طور که در خبرها هم واردات واکسن توسط جمعیت به صورت منظم اعلام می‌شود، امروز می‌دانیم که واکسن در دسترس مردم قرار دارد.»

در حال حاضر 15 مرکز مستقل و 149 مرکز با همکاری وزارت بهداشت در کشور، توسط جمعیت به واکسیناسیون می‌پردازد. ما آمادگی داریم تا تعداد مراکز مستقل واکسیناسیون هلال‌احمر را به 500 مرکز برسانیم. این مراکز که سابق بر این برای واکسیناسیون حجاج اختصاص داشت، در سراسر کشور پراکنده هستند و امکانات لازم را هم در اختیار دارند

زمزمه‌های بازگشایی مدارس در مهر و آبان به صورت مرحله‌ای، در حالی به گوش می‌رسد که دانش‌آموزان بالای 12 سال نیاز به تزریق واکسن تا این تاریخ دارند.

دکتر همتی در این‌باره اعلام کرد‌: «همان‌طور که رئیس‌جمهوری محترم برای واکسیناسیون سنین بالای 12 سال تأکید داشت، 10میلیون دوز از واکسن‌هایی که تا مهر و آبان توسط جمعیت هلال‌احمر وارد می‌شود، مختص این سنین است.

می‌دانیم که واکسیناسیون افراد زیر 12 سال تاکنون در هیچ کشوری انجام نشده به جز کوبا که بالای دو سال را واکسینه می‌کند. با واردات این 10میلیون دوز و واکسینه کردن دانش‌آموزان می‌توانیم به بازگشایی حضوری مدارس از آبان ماه امیدوار باشیم.»

بعد از واکسیناسیون دوز اول برای دانش‌آموزان، اقدامات لازم برای واردات پارت بعدی واکسیناسیون هم توسط جمعیت انجام می‌شود.

 

تأییدیه سازمان جهانی بهداشت

از ابتدای واردات واکسن توسط جمعیت هلال‌احمر در اردیبهشت ماه، صحبت‌های مختلفی درباره نوع این واکسن‌ها، شرکت سازنده و قیمت تمام‌شده واکسن‌ها به گوش می‌رسید؛ شایعاتی که از پایین‌بودن اثربخشی واکسن‌ها گرفته تا قیمت‌های متفاوت برای محموله‌های مختلف واکسن که به کشور وارد می‌شد.

دکتر همتی در این‌باره گفت: «همه واکسن‌هایی که وارد کشور می‌شود و واکسن‌های تولید داخل، به تأیید وزارت بهداشت می‌رسد. هر واکسنی که در حال حاضر در کشور وجود دارد، مورد تأیید وزارت بهداشت است و مورد تأیید بودن وزارت بهداشت بخشی از گرفتاری‌های ما را کم می‌کند.

ما به عنوان جمعیت هلال‌احمر و وزارت بهداشت، دنبال برندهایی هستیم که مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت و اثربخشی قابل قبولی داشته باشد. بیش از 500میلیون دوز از همین واکسن سینوفارم که توسط جمعیت وارد شده، در چین تزریق شده و امروز می‌بینیم که آمار ابتلا و مرگ‌ومیر در این کشور چقدر کمتر شده و آمار مرگ‌ومیر و ابتلا در روزهای اول شیوع کرونا در این کشور را دیگر نداریم.

از طرفی واکسن کرونایی که ما وارد می‌کنیم از طریق سایت اصلی سینوفارم در پکن خریداری می‌شود. البته واکسن ووهان در دوبی و چند کشور دیگر هم شعبه دارد که همگی همان برند سینوفارم است. برند مورد تأیید سازمان جهانی بهداشت، سینوفارم سایت پکن است و همه واکسن‌های وارداتی ما از همین نوع است.»

در حال حاضر قیمت تمام‌شده هر دوز به گفته دکتر همتی 9 دلار است و فروشندگان واکسن قول داده‌اند تا از ماه اکتبر کاهش قیمت هم داشته باشند. رئیس جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: «شما اگر واکسنی را از در کارخانه و بدون واسطه خریداری کنید، قیمت تمام‌شده کمتری خواهید داشت تا اینکه بخواهید از طریق واسطه این واکسن را بخرید.

برای همین واکسن‌های وارداتی ممکن است با هم تفاوت قیمتی داشته باشند؛ چون برخی با واسطه خریداری می‌شوند و برخی دیگر از در کارخانه و مستقیما به ما فروخته می‌شود. واکسن‌های وارداتی جمعیت هلال‌احمر همگی بدون واسطه خریداری می‌شود.

طرف معامله ما هم همراهی خوبی با ما دارد. با این حال قیمت واکسن‌ها و حداکثر نرخ قابل پرداخت برای آن در جلسات هفتگی با معاون اول مطرح می‌شود. با توجه به میزان تقاضای موجود و دیگر فاکتورها این قیمت‌ها باید به تأیید این جلسه برسد.»

واردات واکسن کرونا توسط هلال احمر
نیم میلیون نفر در روز واکسینه می‌شوند

اثرگذاری واکسن‌های وارداتی و همچنین نیاز به واردات واکسن برای تزریق دوز سوم واکسن کرونا در سراسر کشور از دیگر نکاتی است که همتی به آن اشاره کرد؛ موضوعی که نیاز به استفاده حداکثری از تمام ظرفیت‌های واکسیناسیون در کشور دارد.

همتی گفت: «تمام واکسن‌هایی که توسط وزارت بهداشت تأیید می‌شوند، اثربخشی در برابر کرونا را دارند. ممکن است میزان این اثربخشی‌ها با هم تفاوت داشته باشد. آنچه اهمیت دارد این است که سرعت واکسیناسیون در کشور بالا برود. بیشتر شدن روند تولید واکسن برکت در داخل هم به ما در افزایش سرعت واکسیناسیون کمک می‌کند.»

وی سرعت پیدا کردن روند واردات واکسن را نشانه‌ای برای تحقق وعده وزیر بهداشت می‌داند که از واکسیناسیون عمومی تا دهه فجر امسال خبر داده بود. دکتر همتی گفت: «حدود 60میلیون نفر جمعیت بالای 20 سال در کشور است.

میزان واکسن مورد نیاز برای تزریق سه نوبت واکسن برای این جمعیت 180میلیون دوز است. با سرعتی که واردات واکسن این روزها دارد، می‌توان گفت که این وعده محقق خواهد شد.»

همتی یادآوری کرد که جمعیت هلال‌احمر آمادگی این را دارد که 500 مرکز واکسیناسیون حجاج را در اختیار واکسیناسیون عمومی کشور قرار دهد تا روند تزریق واکسن کرونا سرعت بیشتری به خود بگیرد: «سرعت واکسیناسیون بیشتر از قبل شده.

اما نیاز داریم که تعداد مراکز واکسیناسیون کشور را افزایش دهیم. در حال حاضر 15 مرکز مستقل و 149 مرکز با همکاری وزارت بهداشت در کشور، توسط جمعیت به واکسیناسیون می‌پردازد. ما آمادگی داریم تا تعداد مراکز مستقل واکسیناسیون هلال‌احمر را به 500 مرکز برسانیم.

این مراکز که سابق بر این برای واکسیناسیون حجاج اختصاص داشت، در سراسر کشور پراکنده هستند و امکانات لازم را هم در اختیار دارند. ما برای راه‌اندازی این مراکز مستقل هیچ امکاناتی از وزارت بهداشت نیاز نداریم. با راه‌اندازی این مراکز می‌توانیم روزانه نیم‌میلیون نفر را واکسینه کنیم.»

با پیگیری‌های رئیس‌جمهوری و رایزنی با چین و روسیه و دیگر کشورها، روند واردات واکسن سرعت بیشتری به خود می‌گیرد. از طرف دیگر به گفته همتی بخش خصوصی و نیمه‌خصوصی هم که تا پیش از این اقبالی برای واردات واکسن نداشتند، این روزها مجوزهای لازم را از وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو می‌گیرند.

چه واکسنی برای نوجوانان مناسب است؟

در مورد واردات واکسن کرونا، به قول‌مان عمل کردیم

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.