روند نزولی کرونا در ۲۸ استان

لغو ممنوعیت تردد شبانه در صورت واکسیناسیون شبانه‌روزی کرونا

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به وضعیت بیماری کرونا و روند واردات واکسن آن به کشور، گفت: با گسترش واکسیناسیون کرونا و سه شیفته شدن مراکز تزریق واکسن، ممنوعیت تردد شبانه برداشته خواهد شد

شهروند آنلاین: شب گذشته دکتر علیرضا رئیسی گفت: «با توجه به روند خوب واردات واکسن نیاز است مراکز تجمیعی را افزایش دهیم. الان میزان واکسیناسیون افزایش یافته است و حتی امروز تا الان حدود یک میلیون و ۱۶۰ هزار دوز واکسن تزریق شده است و باید به تزریق دو میلیون دوز واکسن در روز برسیم. دو موضوع در مورد تامین واکسن مهم است، اول اینکه واکسن به اندازه کافی باشد و دوم اینکه روند واردات باثبات باشد. اگر مطمئن باشیم واکسن‌هایی که دوز اول و دوم یکی است به‌وفور باشد دیگر محموله‌ها برای دوز یک و دو سهم‌بندی نمی‌شود و همه واکسن کامل تزریق می‌شود.»

او افزود: «جلسات مفصلی داشتیم و آقای وزیر هم بر گسترش واکسیناسیون تاکید داشتند و همه سازمان‌ها و ارگان‌ها به کمک ما آمدند. الان ۱۰۰۸ مرکز تجمیعی در کشور داریم که سهم استان تهران تقریبا ۱۲۷ مرکز است. برنامه دو برابر کردن این مراکز را داریم و از طرفی همه مراکز باید دو شیفت شوند. اینکه مراکز شبانه‌روزی باشند به عهده ریاست دانشگاه‌هاست که مراکز تجمیعی شیفت شب داشته باشند البته؛ الان هم در برخی استان‌ها مراکز شبانه‌روزی داریم. اگر در شهری مرکز شبانه‌روزی واکسیناسیون تأسیس شود ما منع تردد شبانه را برمی‌داریم.»

سیر نزولی بیماری آغاز شده است

رئیسی تاکید کرد: «الان در کشور سیر نزولی بیماری آغاز شده است اما با توجه به ارتفاع قله این پیک، این‌گونه نیست که دیگر شهر قرمز نداشته باشیم یا خیال‌مان خیلی راحت باشد ولی با توجه به روندی که می‌بینیم در ۲۸ استان روند، نزولی شده است. در آذربایجان غربی، کرمانشاه، کردستان و زنجان هم امیدواریم سیر نزولی آغاز شود. امیدواریم تا ۳ هفته آینده میزان مرگ و میز هم به‌طور قابل توجهی کاهش یابد؛ البته هنوز برای دو رقمی شدن مرگ و میر زود است و نباید سهل‌انگاری کنیم.»

او درباره منع تردد شبانه، اظهار کرد: «این محدودیت‌ها در شهرهایی که واکسیناسیون شبانه‌روزی شود برداشته می‌شود. ما خیلی دوست داریم همه محدودیت‌ها حذف شود اما علت برقراری این محدودیت جلوگیری از میهمانی‌های شبانه بود.»

رئیسی ادامه داد: «امروز هم در صحبت‌های آقای رئیس جمهوری استراتژی‌های مختلفی مطرح شد که اصلی‌ترین آن واردات حداکثری واکسن بود.»

واردات واکسن کار تیمی است و الان همه شامل بانک مرکزی، هلال‌احمر و… در رأس همه معاون اول رئیس جمهوری دست به دست هم داده‌اند تا در جلسات قاطع و باکیفیت تصمیم‌گیری و واردات واکسن انجام شود.

هر استان ظرفیت تزریق ۱۰۰ هزار دوز روزانه را دارد

رئیسی تاکید کرد: «بر اساس دستور آقای وزیر در روستاها سن بالای ۱۸ سال را واکسن می‌زنیم. جمعیت بالای ۱۸ سال در روستاها که هنوز واکسن نزده‌اند حدود ۶ میلیون نفر است که برای ۲ دوز  ۱۲ میلیون دوز می‌خواهند. این روزها مرتبا واکسن به دانشگاه‌ها ارسال می‌شود. ما ۳۱ استان داریم که هر استان ظرفیت تزریق ۱۰۰ هزار دوز روزانه را دارد که اگر تقلیل دهیم و حتی ۶۰ هزار دوز واکسن بزنند ظرفیت روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار دوز در کل کشور خواهیم داشت.»

او درباره ادامه واردات واکسن اسپوتنیک، بیان کرد: «محموله‌ای از دوز دوم این واکسن هفته دیگر به دست‌مان می‌رسد و جای نگرانی نیست. ضمن اینکه ابلاغ کردیم کسانی که بیش از ۳ ماه است که دوز اول اسپوتنیک را گرفته‌اند می‌توانند از واکسن آسترازنیکا برای دوز دوم استفاده کنند.»

والدین دانش‌آموزان هم واکسینه می‌شوند

رئیسی ادامه داد: «موضوع بازگشایی مدارس فقط به واکسیناسیون کودکان مرتبط نیست. معلمان و کادر مدارس واکسینه شده‌اند. برنامه داریم که والدین دانش‌آموزان هم واکسینه شوند که پیش‌بینی ما برای این کار ۲۰ میلیون دوز واکسن است. البته امکان بازگشایی حضوری مدارس از اول مهر بسیار ضعیف است، اما از اواخر پاییز می‌توان این کار را انجام داد. یعنی اگر شروط محقق شود، می‌توان این کار را انجام داد. اگر از اول مهر هم واکسن برای دانش‌آموزان به دست ما برسد، حداقل به دو ماه وقت برای واکسیناسیون نیاز داریم. تا زمانی که اطمینان حاصل کنیم که سلامت حفظ می‌شود، بعد سراغ بازگشایی مدارس می‌رویم. با این حال، بسته بودن مدارس عوارض بسیار زیاد تربیتی و آموزشی دارد که به نظر من غیرقابل جبران است. در مورد دانشگاه‌ها هم کار را آغاز کرده‌ایم و از دانشجویان می‌خواهیم در سامانه ثبت‌نام کنند. ما ۱۳ میلیون دانش‌آموز داریم که ضرب در دو یعنی ۲۶ میلیون دوز واکسن لازم است.»

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، ادامه داد: «دوز سوم هنوز از طرف سازمان جهانی بهداشت توصیه نشده است، اما برای کادر بهداشت و درمان و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، پس از گذشت مدتی از تزریق دوز دوم می‌توان دوز سوم را تزریق کرد. ولی هدف اول، واکسیناسیون افرادی است که هنوز واکسن تزریق نکرده‌اند.»

او درخصوص واکسیناسیون سربازها، بیان کرد: «واکسیناسیون سربازها از همین هفته آغاز می‌شود و سربازها هم در برنامه واکسیناسیون قرار دارند و تا ۱۰ مهر حدود ۵۰۰ هزار دوز واکسن برای سربازها اختصاص داده می‌شود.»

رئیسی که در یک‌ برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، درباره راهپیمایی اربعین، گفت: «مهم‌ترین نکته تصمیم کشور عراق است که اعلام کرده است زائران با سهمیه از طریق پرواز بیایند و ما هم بر این اساس برنامه‌ریزی می‌کنیم. افرادی که واکسن زده‌اند در اولویت هستند اما خود کشور عراق شرط PCR منفی را گذاشته است.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.