برنامه ساخت یک‌میلیون مسکن در اولین جلسه شورای‌عالی مسکن

معاون وزیر راه‌وشهرسازی: جلسه همین ماه برگزار می‌شود

برنامه‌های اجرایی درخصوص قانون جهش تولید و تأمین مسکن تهیه شده است و در اولین جلسه شورای‌عالی مسکن که به ریاست محترم جمهوری با شرکت سایر دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط در این حوزه تشکیل می‌شود، این برنامه به جمع‌بندی و تصویب نهایی می‌رسد.

شهروند آنلاین: تولید میلیونی مسکن که سال‌های متوالی رویایی در حوزه ساخت‌وساز بود، این روزها در یک‌قدمی تحقق و اجرا قرار گرفته است. به نظر می‌رسد، قرار است به پشتوانه قانون «جهش تولید مسکن» به سال‌های دوری بازگردیم که رقم تولید مسکن از مرز ۶۰۰ هزار واحد عبور می‌کرد؛ چراکه تولید سالانه مسکن از متوسط ۶۰۰ هزار واحد در سال‌های ١٣٩٢ و قبل از آن، درحال حاضر به متوسط سالانه حدود ۴٠٠ هزار واحد رسیده است.

برنامه ساخت میلیونی مسکن این‌طور تقسیم‌بندی شده است که برای احداث آن قرار است ۳۵۰هزار  واحد مسکونی توسط سازندگان خوشنام در بخش خصوصی انجام شود، ۱۵۰هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده، ۳۰۰ هزار واحد به عنوان مسکن حمایتی، ۲۰۰هزار واحد مسکن روستایی و در مجموع یک‌میلیون واحد مسکونی تنظیم شده است. دولت در تلاش است با ارایه راهکار برای تأمین مصالح این طرح که گفته می‌شود ۱۰ میلیون تن فولاد و ۳۰ میلیون تن سیمان است، پای بخش خصوصی را برای حضور به موقع در اجرای طرح باز کند.

برنامه ساخت یک‌میلیون مسکن آماده شده است

در همین زمینه معاون وزیر راه‌وشهرسازی گفت: «برنامه‌های اجرایی را درخصوص قانون جهش تولید و تأمین مسکن و هدف ساخت سالانه یک‌میلیون واحد تهیه کرده‌ایم که در اولین جلسه شورای‌عالی مسکن به ریاست محترم جمهوری و دستگاه‌های ذیربط ارایه می‌کنیم.»

محمود محمودزاده اظهار کرد: «بالغ بر ۵۳۴ هزار واحد مسکن ملی در حال احداث داریم و ۴۰ هزار واحد بهره‌برداری شده است. پروژه‌های افتتاح شده بعضا بدون اتکا به منابع مصوب طرح اقدام ملی پیش رفت. به ‌ور مثال حدود ۲هزار واحد توسط یک تعاونی در شهر سیرجان ساخته شد که از دولت زمین گرفتند و با خرید اوراق، تسهیلات دریافت کردند.»

او افزود: «بخش دیگر، پروژه‌هایی است که در بافت فرسوه احداث شده که تسهیلات ۹درصدی این مناطق را استفاده کردند و مابقی منابع از سوی مالکان تأمین شد. این بخش سرفصل جداگانه‌ای با بانک مسکن دارد که حدود ۴۰هزار واحد از طریق شرکت بازآفرینی معرفی شدند و برای ۲۰هزار واحد تسهیلات پرداخت شده است. مدل سوم کسانی هستند که زمین گرفتند و بدون دریافت وام ساختند. این گروه‌ها جلوتر از دیگر پروژه‌ها هستند و در مرحله بهره‌برداری قرار دارند.»

محمودزاده تصریح کرد: «برخی پروژه‌های اقدام ملی به صورت گروه‌های کوچک به مردم واگذار شده و ما فقط درخصوص مدیریت و بحث‌های فنی کمک می‌کنیم. این افراد بعضا تسهیلات می‌گیرند و اگر نیاز نداشته باشند، تسهیلات دریافت نمی‌کنند. همچنین تفاهم‌نامه‌ها با دستگاه‌های دولتی نیز شرایط خوبی دارند و جلو می‌روند.»

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اینکه ۵۳۴ هزار واحد اقدام ملی در مراحل مخلتف اجرا هستند، گفت: «امیدوارم با ابلاغ قانون جهش تولید که اخیرا به تأیید نهایی شورای نگهبان رسیده، گشایش‌های بیشتری در حوزه تسهیلگری در موضوعات مسکن ایجاد شود و همزمان با پروژه‌های نهضت ملی مسکن که جزو تعهدات دولت و طبیعتا وزارت راه‌وشهرسازی است، به زودی شاهد جهش بزرگ‌تری در تولید و عرضه مسکن باشیم.»

او با اشاره به برنامه دولت سیزدهم برای ساخت سالیانه یک‌میلیون واحد مسکونی اظهار کرد: «ما برنامه‌های اجرایی را درخصوص قانون جهش تولید و تأمین مسکن تهیه کرده‌ایم که در شرف نهایی‌شدن است و در اولین جلسه شورای‌عالی مسکن که به ریاست محترم جمهوری با شرکت سایر دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط در این حوزه تشکیل می‌شود، این برنامه به جمع‌بندی و تصویب نهایی می‌رسد. احتمالا این جلسه شهریورماه برگزار می‌شود.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.