واکسیناسیون سربازان از این هفته

کرونا در ۲۸ استان روند نزولی پیدا کرده، اما با این حال امکان بازگشایی حضوری مدارس از اول مهر بسیار ضعیف است

شهروند– برداشته‌شدن ممنوعیت تردد شبانه با گسترش واکسیناسیون کرونا و سه شیفته‌شدن مراکز تزریق واکسن. به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تا به‌حال حدود یک‌میلیون و 160هزار دوز واکسن تزریق شده است. به اعتقاد علیرضا رئیسی، تزریق واکسن باید به 2میلیون دوز در روز برسد. به باور رئیسی، دو مسأله در تأمین واکسن اهمیت دارد؛ وجود واکسن به اندازه کافی و باثبات‌بودن روند واردات. «اگر واکسن‌هایی که دوز اول و دوم یکی است به وفور باشد، دیگر محموله‌ها برای دوز یک و دو سهم‌بندی نمی‌شود. در چنین شرایطی همه واکسن کامل تزریق می‌شود.»

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از نزولی‌شدن بیماری در کشور خبر می‌دهد. «با توجه به ارتفاع قله این پیک، این‌گونه نیست که دیگر شهر قرمز نداشته باشیم. اما با توجه به روندی که می‌بینیم در ۲۸ استان روند نزولی شده است.» رئیسی با امیدواری به اینکه آذربایجان‌غربی، کرمانشاه، کردستان و زنجان هم سیر نزولی را تجربه کنند، می‌گوید: «امیدواریم تا سه هفته آینده میزان مرگ‌ومیر هم به‌طور قابل توجهی کاهش یابد. البته هنوز برای دورقمی‌شدن مرگ‌ومیر زود است و نباید سهل‌انگاری کنیم.»

محدودیت تردد در شهرهایی که واکسیناسیون شبانه‌روزی دارند، برداشته می‌شود

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اصلی‌ترین استراتژی را واردات حداکثری عنوان می‌کند. «واردات واکسن کار تیمی است. درحال حاضر بانک مرکزی، هلال‌احمر و… در رأس همه معاون اول رئیس‌جمهوری تا واردات واکسن انجام شود.» رئیسی درباره منع تردد شبانه هم می‌گوید: «این محدودیت‌ها در شهرهایی که واکسیناسیون شبانه‌روزی شود، برداشته می‌شود. ما دوست داریم همه محدودیت‌ها حذف شود، اما علت برقراری این محدودیت جلوگیری از میهمانی‌های شبانه بود.» به گفته رئیسی، کمبود دارویی برای کرونا نداریم. براساس پیش‌بینی‌ها در آبان ممکن است پیک جدیدی تجربه کنیم. اگر در این فرصت طلایی تا آبان بتوانیم سرعت واکسیناسیون را افزایش دهیم، با خیال راحت می‌توانیم به مقابله با آن پیک برویم. به باور رئیسی، باید به واکسیناسیون ۷۰ تا ۸۰درصد برسیم که مرگ‌ومیر کرونایی بسیار کاهش یابد. «تا به‌حال حدود ۴۹میلیون و ۲۰۰هزار واکسن به دستمان رسیده که 5میلیون آن داخلی بوده است.» او ادامه می‌دهد: «پنجشنبه همین هفته هم 5میلیون دیگر به دست‌مان می‌رسد. پیش‌بینی می‌کنیم تا آخر شهریور بین ۱۰ تا ۱۵میلیون دوز واکسن به دستمان برسد.» به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، افراد گروه هدف بالای ۱۸سال برای یک دوز واکسن ۶۱میلیون و ۲۰۰هزار نفر هستند. در مهر ۳۲میلیون واکسن به دستمان می‌رسد. همچنین تقریبا 30میلیون هم با احتمال خیلی بالا با تلاشی که شد به جای آبان، مهر به دستمان برسد. «براساس دستور آقای وزیر در روستاها سن بالای 18سال را واکسن می‌زنیم.»

زیر سه‌سال هم به هیچ‌وجه نیاز به واکسیناسیون کرونا نیست. خبر خوب هم این‌ است که حدود 2میلیون دوز واکسن پاستوکووک به دست ما می‌رسد.» به گفته رئیسی، مطالعات انجام‌شده روی واکسن سینوفارم نشان می‌دهد از این واکسن برای کودکان استفاده شده و نتایج خوبی داده است.

واکسن سینوفارم برای کودکان استفاده شده و نتایج خوبی داده است

به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا جمعیت بالای 18سال در روستاها که هنوز واکسن نزده‌اند، حدود 6میلیون نفر است. هرچند این جمعیت برای دو دوز 12میلیون دوز می‌خواهند. او ادامه می‌دهد: «این روزها مرتبا واکسن به دانشگاه‌ها ارسال می‌شود. ما 31 استان داریم که هر استان ظرفیت تزریق 10هزار دوز روزانه را دارد. ظرفیت روزانه یک‌میلیون و ۸۰۰هزار دوز در کل کشور خواهیم داشت.» رئیسی از رسیدن محموله از دوز دوم واکسن اسپوتنیک هفته آینده خبر می‌دهد. «ابلاغ کردیم کسانی که بیش از سه‌ماه است که دوز اول اسپوتنیک را گرفته‌اند، می‌توانند از واکسن آسترازنکا برای دوز دوم استفاده کنند.» او با اشاره به اینکه مطالعات زیادی در دنیا برای واکسیناسیون سنین ۱۲ تا ۱۸سال و پایین‌تر از آن انجام شده، ادامه می‌دهد: «زیر سه‌سال هم به هیچ‌وجه نیاز به واکسیناسیون کرونا نیست. خبر خوب هم این‌ است که حدود 2میلیون دوز واکسن پاستوکووک به دست ما می‌رسد.» به گفته رئیسی، مطالعات انجام‌شده روی واکسن سینوفارم نشان می‌دهد از این واکسن برای کودکان استفاده شده و نتایج خوبی داده است.

ابتدا از حفظ سلامت اطمینان حاصل کنیم، بعد سراغ بازگشایی مدارس می‌رویم

به باور رئیسی، موضوع بازگشایی مدارس فقط به واکسیناسیون کودکان مرتبط نیست. «معلمان و کادر مدارس واکسینه شده‌اند. برنامه داریم که والدین دانش‌آموزان هم واکسینه شوند که پیش‌بینی ما برای این کار  20میلیون دوز واکسن است.» به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، امکان بازگشایی حضوری مدارس از اول مهر بسیار ضعیف است، اما از اواخر پاییز می‌توان این کار را انجام داد. «اگر از اول مهر هم واکسن برای دانش‌آموزان به دست ما برسد، حداقل به دوماه وقت برای واکسیناسیون نیاز داریم. تا زمانی که اطمینان حاصل کنیم که سلامت حفظ می‌شود، بعد سراغ بازگشایی مدارس می‌رویم.» او ادامه می‌دهد: «در مورد دانشگاه‌ها هم کار را آغاز کرده‌ایم. از دانشجویان می‌خواهیم در سامانه ثبت‌نام کنند. ما ۱۳میلیون دانش‌آموز داریم که ضرب در دو یعنی ۲۶میلیون دوز واکسن لازم است.» او درخصوص واکسیناسیون سربازها می‌گوید: «واکسیناسیون سربازها از همین هفته آغاز می‌شود. سربازها هم در برنامه واکسیناسیون قرار دارند و تا ۱۰ مهر حدود ۵۰۰هزار دوز واکسن برای سربازها اختصاص داده می‌شود.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.