آغاز ماراتن اسکار برای اصغر فرهادی و قهرمانش

چگونه و چه زمانی می‌شود «قهرمان» اصغر فرهادی را دید؟

شهروندآنلاین: درباره زمان اکران فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی در ماه‌های اخیر اخبار و شایعات زیادی مطرح شده است و زمان‌های مختلفی در پاسخ به این سوال در رسانه‌ها مطرح شده است. حالا جدیدترین پاسخ به پرسش‌های موجود درباره زمان اکران فیلم جدید اصغر فرهادی اینکه به احتمال زیاد تا چند هفته دیگر این فیلم را در سالن‌های سینمای کشور خواهیم دید.

اما چگونه؟!

اخبار و گزارش‌های رسیده از دفاتر پخش فیلم حکایت از این می‌کنند که فیلم «قهرمان» برای کسب شرایط حضور در رقابت اسکار در بخش بهترین فیلم بین‌المللی زمان زیادی ندارد و همین هم احتمال اکران این فیلم را در هفته‌های آتی بیشتر می‌کند. به عبارت بهتر این فیلم طبق قوانین اسکار برای معرفی به رقابت اسکار بین‌المللی نیازمند اکران حداقل یک هفته‌ای در ایران تا پیش از پایان موعد مقرر است که همه ساله حوالی مهرماه بوده، اما ظاهرا امسال تا پایان آبان‌ماه به تعویق افتاده و از آن‌جا که طبق برنامه‌ریزی پخش‌کننده بین‌المللی این فیلم، «قهرمان» به زودی در کشورهای مختلف به اکران درخواهد آمد، بنابراین به احتمال زیاد اکران این فیلم در سینماهای ایران نیز با نمایش بین‌المللی آن هم‌زمان خواهد شد و این به این معنی است که فیلم جدید اصغر فرهادی تا چند هفته دیگر در ایران نیز به نمایش درخواهد آمد. با اینکه ظاهرا طبق قوانین جدید اسکار الزامی هم به نمایش «قهرمان» در یک موعد زمانی مشخص در ایران وجود ندارد و این فیلم با اکران در هر جای دیگر دنیا نیز حائز شرایط شرکت در اسکار خواهد بود.

اتفاقا در این زمینه رسانه‌های سینمایی نوشته‌اند که در حالی که هنوز تاریخ قطعی اکران «قهرمان» در ایران مشخص نشده، اما این فیلم قرار است از ۱۲ نوامبر در سوئد و ۲۲ دسامبر در فرانسه اکران عمومی شود و در این صورت و طبق قوانین اسکار می‌تواند بدون اکران در ایران نیز به عنوان نماینده کشورمان در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی نود و چهارمین دوره جوایز سینمایی اسکار انتخاب شود.

با این حال نزدیکان فیلم می‌گویند که اکران در ایران خواسته قلبی فرهادی در هفته‌های اخیر بوده است…

به دنبال اسکار

 

رسانه‌های سینمایی درباره شرایط این روزهای این فیلم که با بازی امیر جدیدی، محسن تنابنده، فرشته صدرعرفایی، سارینا فرهادی و نادر شهسواری در نخستین نمایش جهانی خود در بخش رقابتی اصلی جشنواره فیلم «کن» جایزه بزرگ هیات داوران را از این رویداد سینمایی دریافت کرد نوشته‌اند که «جدیدترین ساخته اصغر فرهادی که اخیرا در آمریکای شمالی و در جشنواره فیلم تلوراید به نمایش درآمده- و به جشنواره‌های لندن، تورنتو، سارایوو، ملبورن، افق‌های نو لهستان و دوویل فرانسه نیز دعوت شده است- قرار شده که حوالی دی‌ماه امسال از طریق کمپانی آمازون در سینماهای آمریکا و البته بعدتر هم در سامانه نمایش آنلاین آمازون‌پرایم اکران شود».

همچنین گفته می‌شود کمپانی آمازون برای اینکه «قهرمان» بتواند در سایر شاخه‌های اسکار ۲۰۲۲ نیز واجد شرایط رقابت شود، باید این فیلم را در یک بازه زمانی تعیین‌شده در آمریکا اکران کند. به‌خصوص که اصغر فرهادی را به عنوان یکی از شانس‌های شاخه بهترین کارگردانی نیز معرفی کرده‌اند و آمازون نمی‌خواهد این موقعیت تبلیغاتی را از دست بدهد.

زمان اکران «قهرمان» در ایران

در ادامه این اخبار همچنین اعلام شده که این فیلم که گفته می‌شود شانس بالایی برای کسب اسکار بهترین فیلم بین‌المللی امسال دارد، بنا به خواست سازندگان و دست‌اندرکارانش قرار است تا پیش از شروع اکران جهانی‌اش در داخل ایران هم به نمایش عمومی درآید. حتی در این زمینه گفته می‌شود که اصغر فرهادی چند روز قبل برای نمایش فیلم «قهرمان» از سازمان سینمایی درخواست پروانه نمایش کرده است. مجوزی که احتمالا در جلسه شورای پروانه نمایش که همین هفته برای بازبینی این فیلم تشکیل می‌شود، صادر خواهد شد. این در حالی است که پیش‌تر زمان اکران «قهرمان» در ایران نیمه پاییز و آبان‌ماه اعلام شده و تصمیم گرفته شده بود که اکران این فیلم تا پیش از شروع جشنواره فجر و اکران جهانی به پایان رسیده باشد.

«قهرمان» از زبان اصغر فرهادی

اصغر فرهادی

 

اصغر فرهادی «قهرمان» را فیلمی می‌داند که نمایش عمومی‌اش در هر جای دنیا می‌تواند با موفقیت همراه شود.

این فیلم که با مدت‌زمان دو ساعت و ۷ دقیقه، داسان شخصیتی به نام رحیم را روایت می‌کند که به دلیل ناتوانی در پرداخت بدهی‌اش به زندان افتاده، از نظر اصغر فرهادی داستانی دارد که در هرجایی می‌تواند جاری باشد: «داستان این فیلم در هرجایی می‌تواند جاری باشد. چون مردم در سراسر دنیا، شباهت‌هایشان بیش از تفاوت‌هایشان است. به این دلیل است که اساس در سینما عواطف انسانی است». شاید به همین دلیل هم باشد که تماشاگران سینما- در هر کشوری- وقتی با رحیم مواجه می‌شوند که در دو روز مرخصی از زندان در تلاش برای پرداخت بخشی از بدهی شاکی خود شرایط به دلخواهش پیش نمی‌رود و مسیر قصه تغییر می‌کند، دل به او می‌دهند و باورشان را به این قهرمان از دست نمی‌دهند.

«قهرمان» که به عنوان نهمین فیلم کارنامه اصغر فرهادی با بازی امیر جدیدی، محسن تنابنده، فرشته صدرعرفایی، سارینا فرهادی و جمعی دیگر از بازیگران بومی شیراز از جمله نادر شهسواری حوالی زمستان سال گذشته جلوی دوربین رفته، از نگاه منتقد «ایندی‌وایر» یک داستان کلاسیک است که اصغر فرهادی با نیروی فراری میخکوب‌کننده‌اش داستان و البته مخاطب را پیچ‌وتاب می‌دهد و پیچ‌وتاب می‌دهد، تا به یک سرگیجه اخلاقی منجر شود که استادانه خلق شده. این منتقد «قهرمان» را «ساده‌ترین اثر فرهادی» می‌داند و البته «مبهم‌ترین و بهترین فیلم او»…

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.