دستیابی متهمان به اطلاعات کارت 1364 نفر از شهروندان

یک باند سه نفره، از طریق ارسال پیامک‌های جعلی تحت عنوان ابلاغ الکترونیک قضائی و نرم‌افزار صیغه‌یاب اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کردند.

در پی مراجعه تعدادی از شهروندان به پلیس فتای استان البرز مبنی بر اینکه پیامک‌هایی با عنوان سامانه ثنا و نرم‌افزار صیغه‌یاب دریافت کرده‌اند و به درگاه جعلی پرداخت هدایت شده‌اند، رسیدگی به موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت. طبق تحقیقات کارشناسان فتا مشخص شد که پیامکی جعلی از شماره‌های مشخص مبنی بر پیگیری پرونده قضائی و همچنین نرم‌افزار صیغه‌یاب به تلفن همراه شاکیان ارسال می‌شد و کلاهبرداران با ارسال لینک جعلی نرم‌افزار و تقاضای نصب آن از قربانیان روی تلفن همراه‌شان، ضمن دسترسی به پیامک‌ها و رمز دوم پویای افراد، از حساب آنها به صورت غیرمجاز برداشت می‌کردند.

به دنبال ردی از متهمان

با پیگیری‌های به‌عمل آمده، مشخص شد که متهمان پس از برداشت غیرمجاز مبالغ سرقتی، اقدام به خرید گوشی موبایل و مقداری جواهرات کرده تا ردی از خود برجای نگذارند.

با بررسی‌های فنی و پلیسی، تیمی زبده از کارآگاهان پلیس فتا  محل اختفای متهمان در یکی از شهرهای شمالی کشور شناسایی شد که با هماهنگی صورت گرفته با مرجع قضائی طی یک عملیات غافلگیرانه هر سه متهم در ویلایی اجاره‌ای دستگیر شدند. مأموران  در بازرسی از محل ،تعداد چهار گوشی تلفن همراه، وسایل ارتکاب جرم  اعم از لپ‌تاپ، سیم‌کارت‌های فعال و کارت‌های بانکی اجاره‌ای  کشف و ضبط  کردند. همچنین پس از بررسی تجهیزات متهمان،  مشخص شد مردان تبهکار به اطلاعات 1364 کارت بانکی  شهروندان  دستیابی داشته‌اند.

اعتماد نکنید

مهم‌ترین عامل زمینه‌ساز در دسترسی به اطلاعات و سوءاستفاده از اطلاعات کاربران، اعتماد بیش از حد به افراد ناشناس، پیامک‌های دریافتی و لینک‌های موجود در فضای مجازی است. باید توجه داشت که هرگونه درخواست وجه حتی با مبالغ اندک تحت عنوان سامانه ثبت‌نام الکترونیک قضائی (ثنا) یا هر عنوان دیگری جعلی بوده و منجر به بروز مشکلات خواهد شد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.