قصه پُرغصه «جنگجویان زیبا»

درام «Heroes In Harm’s Way: Covid-19» نخستین تمرکز تلویزیون چین روی موضوع کروناست

دولت چین در ماه‌های اخیر اقدامات بسیاری انجام داده است تا جایگاه رفیع زنان را در دوره همه‌گیری کرونا نشان دهد، زنان نقش مهمی در ساخت بیمارستان‌های موقت در ووهان داشتند. با این حال، در این فیلم کارگران ساختمانی منحصرا مرد هستند.

مترجم: فرشته کیانی- شهروندآنلاین: «قهرمانان راه پُرخطر» عنوان نخستین درام تلویزیونی کانال شاخص CCTV-1 با تمرکز بر موضوع کروناست، که هفدهم سپتامبر نمایش داده شد، روایت قصه پُرغصه «جنگجویان زیبا».

این برنامه قرار بود نخستین درام تلویزیونی بر اساس زندگی واقعی کارگران خط مقدم (کارکنان صنایع ضروری که نمی‌توانند دورکاری کنند و مجبورند در مشاغل خود حاضر شوند) در شهر ووهان، اولین محل شیوع ویروس کرونا، باشد.

عنوان این فیلم می‌خواهد سربسته همکاری زنان را در مواجهه با اپیدمی کرونا برجسته کند. زنان بیشترین کارگران خط مقدم چین را تشکیل می‌دهند.

بعد از پخش این برنامه، منتقدان سینمایی خاطرنشان کردند به این نمایش امتیاز 4/2 از 10 می‌دهند، چرا که به دلیل تصویری که از زنان ارایه داده، نظریات انتقادی بسیاری برانگیخته است.

 این فیلم بخش‌های مشکل‌ساز دارد

در چین نام این فیلم یادآور «زیبایان ایستاده در برابر موج» است؛ عنوانی که در این کشور به  زنانی که در بخش‌های پزشکی کار می‌کنند، داده شده است.

China Daily اشاره کرده است این نام به این دلیل برای این فیلم انتخاب شده است که کارکنان زن در مشاغل پزشکی اغلب از روی تحسین و احترام «قهرمانان راه پُرخطر» هم نام گرفته‌اند. این عبارت- با اشاره به اینکه زنان حاضر در خط مقدم پزشکی‌، برخلاف کارهای معمولی، نادرند- همیشه بحث‌انگیز بوده است.

بینندگان فیلم از این واقعیت خشمگین‌اند که بسیاری از شخصیت‌های زن در مقایسه با همتایان مرد خود، نقش‌های کم‌اهمیت دارند.

روزنامه نشنال گلوبال تایمز نوشت این فیلم بخش‌های مشکل‌ساز دارد. در این فیلم همکاران زن راننده مطلقه‌ای که می‌خواهد برای بردن لوازم ضروری به خط مقدم ثبت‌نام کند، او را از این کار منع می‌کنند، زیرا معتقدند خانواده او برای سال نو چینی منتظرش هستند.

مردم در شبکه‌های اجتماعی معتقدند این فیلم تصویری تحقیرآمیز از زنان ارایه داده است.

اما پرستاری می‌گوید همه زنان شاغل در بیمارستان‌ها در مبارزه با کرونا شرکت کردند، بی هیچ پرسشی، زیرا فقط حدود 5 درصد پرستارانی که در بیمارستان‌ها کار می‌کردند، مرد بودند.

 زنان در جایگاه کارگران خط مقدم نقش بسزایی داشته‌اند

با وجود وعده این فیلم در برجسته‌کردن نقش زنان، بیشتر کاراکترهای زن در این نمایش دون‌پایه و تازه‌کار نشان داده شده‌اند.

واقعیت این است که هنگام شیوع کرونا در چین، زنان نه تنها نقش سرنوشت‌سازی در بیمارستان‌های مهم ووهان داشته‌اند، بلکه در بیمارستان مرکزی ووهان بر عملیات نظارت می‌کردند. در جایی که ویروس برای نخستین‌بار شناسایی شد، کارکنان زن پرشمار بودند.

در ماه آوریل، هنگامی که چین شاهد وقوع همه‌گیری بود، روزنامه رسمی China Daily گفت آمارها نشان می‌دهد حدود 50 درصد از پزشکان خط مقدم مبارزه با کرونا زن هستند.

روزنامه People’s Daily می‌گوید در ماه می 70 درصد کارکنان پزشکی در خط مقدم پرستاران بودند و روزنامه China Daily هم می‌گوید تقریبا 90 درصد آنان زن بودند.

این روزنامه همچنین به آمار ووهان، جایی که بیش از 46 هزار مورد ابتلا به کووید-19 شناسایی شد، اشاره می‌کند. تقریبا دو سوم افرادی که در خط مقدم پزشکی در این شهر کار می‌کردند، زنان بودند.

همچنین روزنامه گلوبال تایمز نوشت زنان نقش مهمی در ساخت دو بیمارستان- که ظرف چند روز بنا شد- در ووهان داشتند. با این حال، در این فیلم کارگران ساختمانی منحصرا مرد هستند.

  

چین از برخی قهرمانان زن کووید-19 تجلیل کرده است

دولت چین در ماه‌های اخیر اقدامات بسیاری انجام داده است تا جایگاه رفیع زنان را در دوره همه‌گیری کرونا نشان دهد.

سرلشکر  چن وی، ویروس‌شناس زن حاذق چینی، محقق و سرپرست در آکادمی علوم پزشکی نظامی و عضو انجمن ملی آکادمی مهندسی چین، به دلیل کارهایی که در زمینه ویروس کرونا انجام داده، لقب «قهرمان مردم» را دریافت کرده است. از چهار نفری که شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین، از آنان تجلیل کرد، فقط او زن بود.

همچنین نمایش‌های بی‌شماری وجود دارد که کارگران پزشکی زن را در خط مقدم نشان می‌دهد و از آنان تجلیل می‌کند.

قصه پُرغصه «جنگجویان زیبا»

بسیاری از رسانه‌های چینی در تجلیل از زنان، انتخابی عمل کرده‌اند؛ مثلا کسانی را برگزیده‌اند که با وجود اینکه همسر یا مادر بودند، میدان مبازره با کرونا را خالی نگذاشتند.

در روز جهانی زن در ماه مارس، خبرگزاری شین‌هوا گزارش داد که چگونه کارکنان زن در امور پزشکی در خط مقدم مبارزه با کرونا می‌جنگند، در حالی که همسران‌شان مسئولیت‌های آنان را در خانه بر عهده دارند.

فدراسیون اتحادیه‌های کارگری ووهان می‌گوید از میان 13 نفری که به دلیل مبارزه برای کرونا مفتخر به دریافت عنوان «کارگر ملی» شدند، فقط چهار نفر زن بودند.

برخی که معتقدند این درام تلویزیونی تحقیرآمیز است، دست‌اندرکاران ساخت آن را مقصر می‌دانند، اما بعضی معتقدند با پخش این درام قرار است نقش زنان در تاریخ کرونای چین پاک ‌شود.

برای خواندن گزارش کامل اینجا کلیک کنید.

منبع: BBC News

 

 

 

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.