مربی 800 نجات غریق بوده ام

فوت و فن امداد در سیلاب به روایت غواص بین المللی استان گلستان

«حسین بیکی» در 24‌سال فعالیت مستمر خود در هلال‌احمر به بیش از 800نفر آموزش شنا داده و دوره‌های تخصصی امداد در سیلاب و نجات غریق و… برای امدادگران برگزار کرده است.

مدرس فدراسیون نجات غریق است و غواص بین‌المللی. آشنایی‌اش با هلال‌احمر به ‌سال 76 برمی‌گردد و روزهایی که سرباز بود. از ورزشکاران گرگان بود و فعالیت‌های داوطلبانه در جمعیت را از همان سال‌ها آغاز کرد. «حسین بیکی» در 24‌سال فعالیت مستمر خود در هلال‌احمر به بیش از 800نفر آموزش شنا داده و دوره‌های تخصصی امداد در سیلاب و نجات غریق و… برای امدادگران برگزار کرده است. این روزها با وجود شیوع کرونا در کشور و قرمزبودن وضع استان گلستان، بازآموزی امدادگران و نجات غریق‌ها را کنار نگذاشته و آموزش‌هایش در این زمینه‌ها افراد زیادی را در تابستان گذشته از خطر غرق‌شدن نجات داده است.

قصه از اینجا شروع شد

«سیلاب همیشه در استان ما یعنی گلستان، تلفات جانی و مالی فراوانی داشت.» این مقدمه‌ای برای آغاز آموزش امدادونجات و پیوستن حسین بیکی به جمع امدادگران داوطلب استان گلستان است. همین شد که بعد از پشت‌سرگذاشتن دوره سربازی اولین دوره‌های عمومی کمک‌های اولیه و امدادونجات را آموزش دید. آموزش شنا و غریق نجات و غواصی را به صورت خصوصی دنبال کرد و خیلی زود به جمع امدادگران داوطلبی پیوست که در عملیات سیلاب و طغیان رودخانه‌های استان مشارکت فعال دارند. دوره‌های مربیگری را که طی کرد، کم‌کم پا به حوزه آموزش در استان خود هم گذاشت.

او می‌گوید: «استان گلستان همواره در معرض سیلاب است و طغیان رودخانه‌ها آسیب زیادی هم به شهروندان و مسافران استان و هم به خانه‌های مسکونی و زیرساخت‌ها وارد می‌کند. خوب به یاد دارم که در سیل ‌سال 80-81 تعداد زیادی از مردم و مسافران استان جان خود را از دست دادند. سیلاب حتی در جاده هم تلفات زیادی به جا گذاشته بود و بسیاری را قربانی خود کرد. از همان‌ سال تصمیم جدی داشتم تا در این زمینه فعالیت کنم. آموزش امداد در سیلاب یکی از کارهایی بود که بعد از این اتفاق به سراغ آن رفتم.» به سراغ دوره‌های تخصصی رفته بود و خیلی زود به مربی باتجربه‌ای در این زمینه تبدیل شد: «طی‌کردن این دوره‌ها کار پرهزینه و سختی است. با این حال من تمام این تجربه‌ها را در اختیار امدادگران گذاشتم و آموزش‌های حرفه‌ای در استان آغاز شدند. بسیاری از این آموزش‌ها در عملیات‌های مختلف به کار امدادگران می‌آمد.»

 

تجربه‌های سیل 98

مسئول آموزش تخصصی هلال‌احمر استان گلستان بود و در سیل 98 گلستان، مسئولیت عملیات امدادونجات استان را برعهده داشت. بیکی از تجربه سیل آق‌قلا در ‌سال 98 می‌گوید: «گلستان روزهای سیلابی کم نداشت. اما سیل 98 ویژگی مهمی داشت؛ این سیل بیش از دوماه طول کشید و امدادرسانی مستمر در این مدت، تجربه تازه‌ای برای امدادگران ما بود. شاید وسعت سیل ‌سال 80 در گلستان با این سیل برابری می‌کرد، اما این سیل برخلاف سیل 98، تنها یک روز تداوم داشت. یکی از اتفاق‌های مهم سیل 98، تشکیل تیم‌های تخصصی سیلاب بود و استفاده از مهارت تیم‌های کانوپولو و قایقرانی در امدادرسانی‌ها، به‌طوری که اعضای برتر این تیم‌ها از سراسر استان‌های کشور خود را به گلستان رساندند و با استفاده از قایق‌های شخصی خود، امدادرسانی را انجام می‌دادند.»

کار تخصصی نیروی متخصص می‌خواهد

تأمین امنیت امدادگران و افراد گرفتار در سیلاب از مهم‌ترین نکاتی است که از عملیات امدادونجات سیل 98 به آن تأکید داشت. به گفته بیکی، امدادونجات در سیلاب به نیروی متخصص و آموزش‌دیده نیاز دارد: «رفتار سیلاب در شرایط مختلف متفاوت است و تصمیم‌گیری درباره آن به تجربه و مهارت نیاز دارد. متأسفانه در سیل آق‌قلا تعدادی از مردم بدون هماهنگی با تیم‌های امدادی به کمک آمدند و بعضی از آن ها غرق شدند. دلیل این موضوع آشنانبودن با نوع سیلاب و جریان آب بود. این آموزش‌ها گرچه ممکن است در ظاهر زمانبر باشد، اما در حین حادثه بسیار نجات‌بخش است و جلوی افزایش تلفات را می‌گیرد.»

تنها تیم‌های تخصصی کانوپولو و قایقرانی نبودند که در این سیل به کمک امدادگران آمدند؛ تیم‌هایی از آفرود سواران هم به مناطق سیل‌زده اعزام می‌شدند و جاده‌های شسته‌شده بر اثر سیلاب را طی می‌کردند تا به روستاهای سیل‌زده برسند. بیکی می‌گوید: «آموزش تأثیر زیادی در مدیریت حوادث درشرایط بحرانی دارد. در ماه‌های گذشته با وجود شیوع کرونا، شاهد حوادث زیادی در زمینه غرق‌شدگی در دریا و رودخانه‌های استان بودیم. بازآموزی و توان‌افزایی امداد ساحلی از مهم‌ترین اقدامات ما در ماه‌های اخیر بود.» آموزش‌های او در زمینه سیلاب تنها به استان گلستان محدود نمی‌شود و امدادگران استان‌های دیگر هم از این آموزش‌ها استفاده می‌کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.