از گوانتانامو تا کابل

5 زندانی طالبان که سال ۲۰۱۴ از گوانتانامو آزاد شده بودند هم‌اکنون جزو مقامات کلیدی حکومت طالبان در افغانستان محسوب می‌شوند.

پنج زندانی طالبان که سال ۲۰۱۴ توسط باراک اوباما با یک اسیر آمریکایی «گروهبان برگدال» مبادله شده بودند هم‌اکنون جزو مقامات کلیدی حکومت طالبان در افغانستان محسوب می‌شوند.

«ملا خیرالله خیرخواه» وزیر داخله سابق طالبان و چهار همراهش «ملا محمد نبی عمری» رئیس نیروهای امنیتی طالبان، «محمد فاضل آخوند» مسئول کشتار شیعیان افغانستان، «عبدالحق وثیق» معاون وزیر اطلاعات طالبان و «ملا نورالله نوری» فرمانده عالی طالبان در مزارشریف، پس از واقعه ۱۱سپتامبر دستگیر شده و در زندان گوانتانامو به حبس ابد محکوم شده بودند. سرویس اطلاعاتی آمریکا از این پنج نفر به عنوان امنیتی‌ترین و خطرناک‌ترین زندانیان یاد کرده و از اوباما خواستند که در آزادی و مبادله آنها تجدیدنظر کند. اما این درخواست، به این بهانه که این زندانیان پس از مبادله به قطر فرستاده شدند تا از ارتباط و فعالیت سیاسی آنها در کنار طالبان جلوگیری شود، رد شد. اما به گزارش نیویورک پست، خیرالله خیرخواه در تبعید با اعضای فعال طالبان ارتباط برقرار کرده و اعلام کرد که برای بیرون راندن آمریکایی‌ها از افغانستان تمام تلاش خود را خواهد کرد. او پس از مدتی گروه خود را در تبعید تشکیل داده و به عنوان مذاکره‌کننده رسمی در گفت‌وگوهای صلح شرکت داشت.
پس از آزادی از گوانتانامو او بارها عنوان داشته بود که به دنبال بازگشت طالبان و برقراری قوانین سختگیرانه اسلامی بدون دخالت دیگر کشورهاست. پس از شروع خروج نیروهای نظامی آمریکا و ناتو از افغانستان طالبان به سرعت شروع به پیشروی و اشغال سرزمین‌ها در افغانستان کرد تا قدرت را در دست بگیرد. هم‌اکنون گزارش‌ها حاکی از بازگشت خیرالله خیرخواه و دیگر اعضای گروه از قطر و ملحق شدن به طالبان در افغانستان است.

گوینده و مترجم: مهرناز الماسی
منبع: Hindustan Times

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.