وقتی مردان قهرمان زن می‌شوند!

یک تغییر انقلابی یا تغییراتی کورکورانه بر اساس مد روز؟!

در روزهایی که سیاست‌های تحمیلی جشنواره‌های سینمایی برای اعطای جوایزشان به زنان، رنگین‌پوستان و اقلیت‌های نژادی و جنسیتی دیگر انتقادات و اعتراضات زیادی به وجود آورده، احتمال می‌رود به زودی شاهد تأثیر این فعالیت‌های برابری‌طلبانه در جنبه‌های دیگری از سینما نیز باشیم که گفته می‌شود چنین کاری می‌تواند در حکم کوبیدن میخی دیگر بر تابوت سینما باشد…

زنان علیه مردان

در روزهایی که دنیای سینما منتظر نمایش جدیدترین نسخه‌های مجموعه‌های سینمایی «جیمز باند» و «ایندیانا جونز» است، انتشار پیش‌بینی‌هایی درباره احتمال حضور بازیگران زن در فیلم‌های آینده جیمز باند و ایندیانا جونز انتقادات زیادی درباره نقش و تأثیر ویرانگر این قبیل تصمیمات شعاری بر آینده سینما موجب شده است. این انتقادات با توجه به شایعاتی منتشر می‌شوند که حکایت از حضور زنان در نقش اصلی جیمز باند و ایندیانا جونز در فیلم‌های بعدی این دو فرانچایز سینمایی پرطرفدار می‌کنند…

زنی به نام آقای ایندیانا جونز!

روزنامه ایندیپندنت روز گذشته با طرح این پرسش که «آیا یک بازیگر زن جای هریسون فورد را در ایندیا جونز می‌گیرد؟» نوشته بود که این احتمال وجود دارد که بازیگر نقش اصلی فیلم بعدی «ایندیانا جونز» یک زن باشد!

ایندیپندنت در این گزارش با اشاره به احتمال نقش‌آفرینی بازیگری به نام «فیبی والر بریج» به جای هریسون فورد در فیلم ایندیانا جونز بعدی نوشت: در حالی که هریسون فورد پس از بهبود جراحتش به صحنه فیلمبرداری «ایندیانا جونز ۵» بازگشت -که قرار است تابستان آینده روی پرده سینماها بیاید- اما احتمال جایگزینی «فیبی والر بریج» با او در فیلم بعدی این مجموعه باعث بروز نگرانی‌هایی در میان دوستداران این باستان‌شناس بزن‌بهادر شده است.

فورد که از سال ۱۹۸۱ به این سو در این مجموعه ایفای نقش کرده، طبق گزارش جدیدی که ابتدا در «میل» منتشر شده، جای خود را در فیلم بعدی ایندیانا جونز به «والر بریج» بازیگر سریال «فلی‌بگ» خواهد داد. اتفاقی که اگرچه هنوز هیچ منبع معتبری تاییدش نکرده، اما بسیاری از کارشناسان سینمایی آن را در راستای تصمیمات اخیر کاتلین کندی می‌دانند که در جست‌وجوی تغییری جدی و بزرگ برای فیلم بعدی این مجموعه است…

خانم جیمز باند!

اما ظاهرا تمام تغییرات جنسیتی دنیای قهرمانان سینما منحصر به ایندیانا جونز نمی‌شود و جیمز باند نیز احتمالا تحت تأثیر این نوع تصمیمات قرار خواهد گرفت. روزنامه گاردین روز گذشته از قول «لاشانا لینچ» که در فیلم «زمانی برای مردن نیست» نقش اولین «مأمور ۰۰۷» زن تاریخ را بازی کرده، نقل کرد که «بازیگر بعدی نقش «جیمز باند» می‌تواند یک مرد یا زن از هر نژاد و سنی باشد.»

لینچ در آستانه اکران «زمانی برای مردن نیست» درباره شایعه نقش‌آفرینی‌اش در نقش «جیمز باند» گفت: «نه! بهتر است من این نقش را بازی نکنم.» او درباره بازیگر «جیمز باند» بعد از «دنیل کریگ» نیز گفت: «ما در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که صنعت فیلمسازی آنچه را که مخاطب می‌خواهد، ارایه نمی‌کند. بلکه تنها چیزی را که خود می‌خواهد به مخاطب عرضه می‌کند.»

لاشانا لینچ گفت: «باند می‌تواند یک مرد یا زن باشد. می‌تواند سفید، سیاه، آسیایی‌تبار و دو رگه باشد. می‌تواند پیر یا جوان باشد. حتی اگر یک کودک دو ساله نقش باند را بازی کند، همه برای دیدنش مقابل سالن‌های سینما صف می‌کشند، این‌طور نیست؟!»

در حالی که در سال‌های اخیر بعد از کناره‌گیری دنیل کریگ بازیگرانی مانند «تام هاردین، «ادریس البا»، «تام هیدلستون» و «کیلین مورفی» به عنوان گزینه‌های بازی در نقش «جیمز باند» مطرح شده‌اند، حالا صحبت‌های این بازیگر زن نگرانی دوستداران جیمز باند را باعث شده است. به خصوص که لینچ سال گذشته به «هارپرز بازار» گفته بود که «مأمور ۰۰۷» بعدی است. او درباره انتقادات تندوتیز هواداران جیمز باند هم گفته بود که «من یک زن سیاه‌پوست هستم و اگر هر زن سیاه‌پوست دیگری هم برای بازی در این نقش انتخاب می‌شد، همین بحث‌ها به وجود می‌آمد و همین حملات به او می‌شد. اما باید توجه کرد همین که من بخشی از این مسأله به‌شدت انقلابی‌ام، به‌خودی‌خود برایم اتفاق جذابی است.»

گفتنی است که فیلم «زمانی برای مردن نیست» از هشتم اکتبر ۲۰۲۱ (۱۶ مهر ماه ۱۴۰۰) در سالن‌های سینما اکران خواهد شد.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.