15‌درصد بیماران کرونایی بستری جوان هستند 

15 درصد از بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌ ها را افراد زیر 40 سال تشکیل می‌دهند

کرونا روی جدید خود را نشان داده است و حالا جوانان و کودکان نیز از دسترس این ویروس موذی در امان نیستند. این را از وضع بستری در بیمارستان‌ها می‌شود فهمید. در حال حاضر تعداد زیادی از تخت‌های بیمارستانی را جوانان تشکیل می‌دهند و بخش‌هایی از بیمارستان‌های کودکان نیز به کودکانی اختصاص پیدا کرده ‌است که کرونا ریه‌های آنها را درگیر کرده و مشکل تنفسی پیدا کرده‌اند.

این موضوعی است که داوود یادگاری‌نیا، رئیس انجمن بیماری‌های تنفسی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» به آن تأکید می‌کند و می‌گوید: :کرونا جهش پیدا کرده است و این موضوع را می‌توان از آمار بستری‌های بیمارستان‌ها متوجه شد.»

رئیس انجمن بیماری‌های تنفسی ایران: :کرونا جهش پیدا کرده است و این موضوع را می‌توان از آمار بستری‌های بیمارستان‌ها متوجه شد

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با اشاره به اینکه آمار بیماران کرونایی در این روزها افزایش داشته و با ادامه پیدا‌کردن این شرایط شاهد آمار بالاتری هم خواهیم بود، ادامه می‌دهد: «در ماه گذشته مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکردند. هم آمار سفرها بالا بود و هم اینکه برخی از افراد به پروتکل‌های بهداشتی در مراسم عاشورا و تاسوعا توجه نکردند و همین موضوع سبب شد که شاهد آمار بالای ابتلا به کرونا در این روزها باشیم.»

به اعتقاد این پزشک متخصص، خستگی از ادامه‌دارشدن این بیماری برخی را خسته کرده و به همین دلیل این گروه از افراد پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و ناخواسته سبب گسترش بیماری می‌شوند.

او توضیح می‌دهد که برخی فکر می‌کنند چون تاکنون به کرونا مبتلا نشده‌اند، دیگر با این ویروس مواجه نخواهند شد. درحالی‌ که این تفکر کاملا اشتباه است و ویروس ممکن است در هر زمانی افراد را درگیر کند. به نظر می‌رسد که ما نباید در برابر این ویروس کوتاهی نشان دهیم؛ چراکه هر اشتباهی می‌تواند به ضرر فرد و جامعه تمام شود.

یادگاری‌نیا با اشاره به اینکه، این بیماری جهش پیدا کرده و با شدت بیشتری به دیگران انتقال پیدا می‌کند، خاطر‌نشان می‌کند: «این ویروس به طرز موذیانه‌ای عمل می‌کند و نمی‌توان تشخیص داد که این ویروس در چه افرادی با چه مشخصه‌ای شدید یا خفیف بروز پیدا می‌کند.»

او معتقد است که ویروس کرونا به‌شدت تغییر فرم داده است و در توضیح این مطلب می‌گوید: «در ماه‌های نخستی که کرونا همه‌گیر شده بود، تنها افراد سالخورده و کسانی که دچار بیماری‌های خاص بودند، در معرض شدید این بیماری قرار می‌گرفتند، اما امروزه می‌بینیم که جوان‌ها نیز به این بیماری مبتلا و به حالت حاد آن نیز دچار می‌شوند.»

رئیس انجمن بیماری‌های عفونی می‌گوید: «درحال حاضر بیشتر تخت‌های ‌آی‌سی‌یو بیمارستان‌هایی که بیماران کرونایی را پذیرش می‌کنند، پر است و افرادی که به بیماری‌های سرطان، قلبی و عروقی، ریوی، کلیوی، نقص ایمنی و بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا هستند یا سن آنها بالای ۶۵‌سال است و به کرونا مبتلا شده‌اند، در این بخش بستری هستند. بیمارانی که داروهای سرکوب‌کننده ایمنی مانند کورتیکواستروئید یا کورتون مصرف می‌کنند نیز، بیشتر در معرض فرم‌های شدید بیماری کووید-۱۹ قرار دارند. افراد بسیار چاق، بیماران دیابت تیپ ۲ و کسانی که بیماری کم‌خونی سیکل سل آنمی دایرکت اینها گروه‌های ریسک بالا هستند و طبیعتا در این افراد بیماری شدیدتر است. نباید فراموش کرد که در افراد عادی هم بیماری می‌تواند با شدت زیاد همراه باشد.»

او توضیح می‌دهد که در ماه‌های اخیر تعداد زیادی از افراد عادی نیز به وضع سخت بیماری کرونا را تجربه کرده‌اند. در دوماه اخیر بیش از 15‌درصد کسانی که در تخت‌های ‌آی‌سی‌یو بستری بوده‌اند، زیر 40‌سال داشته‌اند و این نشان می‌دهد افراد جوان نیز در معرض‌ این بیماری قرار دارند و  نباید کرونا را دست‌کم گرفت.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.