رأی قاطع مجلس به کلیات «طرح تسهیل صدور برخی از مجوزهای کسب‌وکار»

خاندوزی: امضاهای طلایی با تصویب طرح صدور مجوزهای کسب‌وکار کاهش می‌یابد

وزیر امور اقتصادی و دارایی در دفاع از کلیات طرح صدور مجوزهای کسب‌وکار تاکید کرد: بسیاری از فسادها، رانت‌ها، انحصارطلبی و امضاهای طلایی با تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار کاهش می‌یابد

شهروند آنلاین :سید احسان خاندوزی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در دفاع از کلیات طرح تسهیل صدور برخی از مجوزهای کسب‌وکار بیان کرد: «در سال مانع‌زدایی از تولید، تصویب طرح صدور مجوزهای کسب‌وکار پیام خوشی را از مجلس به فعالان اقتصادی مخابره می‌کند. بخش زیادی از فعالان اقتصادی منتظر تصویب این طرح و باز شدن غل و زنجیر از پای خود هستند.»

او در ادامه اظهار کرد: «در رتبه‌بندی موانع کسب‌وکار یا به عبارت دیگر سهولت محیط کسب‌وکار مهم‌ترین شاخص، مجوز شروع کسب‌وکار است و کشور ما از جهت دشواری شروع فعالیت اقتصادی رتبه ۱۷۸ را در دنیا دارد. کسب مجوز بسیار پیچیده است و دست‌وپای فعالان اقتصادی را می‌بندد. بسیاری از فرآیندهای ناسالم و فسادآلود در همین مسیر ایجاد می‌شود. مجلس شورای اسلامی و دولت باید با همگرایی برای تسهیل صدور مجوزها گام بردارند.»

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه تصریح کرد: «در سال‌های اخیر به دنبال این بودیم که برای تولید اقتصادی یک شاه‌کلید معرفی کنیم که قطعا افزایش سرمایه‌گذاری رونق تولید را به دنبال خواهد داشت. متأسفانه یک سرمایه‌گذار باید ۶ ماه تا دو سال و گاهی بیشتر در فرآیندهای کسب مجوز سرگردان باشد تا مجوز شروع یک فعالیت اقتصادی را اخذ کند.»

وزیر اقتصاد اضافه کرد: «در طول پنج سال گذشته رشد سرمایه‌گذاری در کشور حدود صفر بوده است. به عبارتی دیگر نه تنها سرمایه‌گذاری صورت نگرفته بلکه اشتغالی نیز ایجاد نشده است و به دنبال آن تولید نیز رونقی نداشته است. دلیل این امر یکی به تحریم‌های ظالمانه خارجی باز می‌گردد و یکی به تحریم‌های داخلی که دستگاه‌های اداری و اجرایی چوب لای چرخ تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران گذاشته‌اند. این تحریم داخلی بسیار آزاردهنده‌تر است.»

خاندوزی در پایان بیان کرد: «تصویب این طرح بسیاری از فسادها و رانت‌ها را و انحصارطلبی را کنار زده و امضاهای طلایی را کاهش می‌دهد. تبدیل نظارت پیشینی به نظارت پسینی و ایجاد شفافیت در اخذ مجوزها و قراردادهای بانکی از رویکردهای مهم این طرح است.»

گفتنی است، در پایان و پس از دفاع وزیر اقتصاد از طرح و استماع نظرات نمایندگان موافق و مخالف، کلیات طرح تسهیل صدور برخی از مجوزهای کسب‌وکار  با  ۲۰۳ رأی موافق به تصویب رسید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.