بریتنی اسپیرز و اسکارلت جوهانسون در کنار فرمانده طالبان!

100 چهره تأثیرگذار به انتخاب یکی از قدیمی‌ترین نشریات دنیا

پولاد امین، شهروندآنلاین: به سیاق همه‌ساله یک‌بار دیگر فهرست 100 فرد تأثیرگذار و بانفوذ ‌سال از نگاه نشریه معتبر تایم منتشر شد. فهرستی شامل طیف گسترده‌ای از چهره‌های تأثیرگذار بر روند رخدادهای جهان؛ از سیاستمدارانی چون جو بایدن، دونالد ترامپ، کامالا هریس، نفتالی بنت، ملا عبدالغنی برادر و البته رئیس‌جمهوری خودمان ابراهیم رئیسی؛ تا فعالان اجتماعی و سیاسی مانند نسرین ستوده و البته سلبریتی‌هایی که همیشه پای ثابت این فهرست بوده‌اند.

آغاز داستان

فهرست صد چهره تأثیرگذار دنیا که اول‌بار در‌سال 1998 در جریان یک مناظره‌ دانشگاهی در قالب معرفی ۱۰۰ شخصیت تأثیرگذار قرن بیستم توسط نشریه معتبر تایم شکل گرفت؛ در تمام بیست و چندسال بعدی از همان قواعدی بهره جسته- که در آن فهرست اول پایه‌ریزی شده بود. فهرستی به بهانه مرور سال‌های پرماجرای قرن بیستم- که به ادعای تایم شامل صد چهره‌ای بود که «باعث پیشرفت یا حتی پسرفت چشمگیر بشریت شده بودند».

حالا بعد از گذشت حدود دودهه از آغاز انتشار سالانه فهرست صد چهره تأثیرگذار تایم؛ شاهد اهمیت و محبوبیت عجیب و غریب این فهرست هستیم- که به باور بسیاری از کارشناسان امور رسانه می‌توان آن را موثرترین ابراز وجود تایم در دنیای رسانه‌ها قلمداد کرد، تا جایی که امروز از نگاه رسانه‌ها، سلبریتی‌ها و حتی اشخاص معمولی ارزش و اهمیتش به مراتب از یک رخداد ژورنالیستی فراتر رفته و تبدیل به مرجعی برای مرور و ارزیابی سال‌های پرماجرای قرن ۲۱ شده است.

داستان ۲۰۲۱

امسال هم مثل تمام سال‌های اخیر فهرست صد چهره تأثیرگذار‌ سال در 5 بخش پیشگامان، هنرمندان، رهبران، غول‌ها و شمایل‌ها تنظیم شده است، اما مهم‌ترین ویژگی آن حضور سلبریتی‌های دنیای هنر در بیشتر این بخش‌هاست. مثلا در بخش «شمایل‌ها» شاهد نام خواننده‌های برجسته‌ای چون بریتنی اسپیرز و دالی پارتن و البته چهره‌های رسانه‌ای چون پرنس هری و مگان مارکل دیده می‌شود. یا در بخش «پیشگام‌ها» بیلی آیلیش خواننده جوان آمریکایی را می‌بینیم و البته در بخش «هنرمندان» یا «آرتیست‌ها» نیز نام سینماگرانی چون کیت وینسلت و اسکارلت جوهانسون، کلویی ژائو کارگردان چینی، دنیل کالویای سیاه‌پوست، استیون ین بازیگر کره‌ای و عمر سی بازیگر فرانسوی دیده می‌شود.

فهرست هنرمندان

در فهرست سالانه نشریه تایم نام ۲۰ چهره از اهالی فرهنگ و هنر در بخش‌های مختلف وجود دارد.

از میان سینماگران حاضر در این فهرست، ایسنا به «کیت وینسلت» بازیگر اسکاری انگلیسی، «کلوئی ژائو» کارگردان چینی برنده اسکار ۲۰۲۱، «جیسون سودکیس» بازیگر آمریکایی، «اسکارلت جوهانسن» گران‌ترین بازیگر هالیوود، «بوئن ینگ» بازیگر چینی‌تبار، «یون یو-جانگ» و «استیون یون» بازیگران کره‌ای، «تریسی الیس راس» کمدین و مجری تلویزیونی، «دنیل کالویا» بازیگر اسکاری سیاه‌پوست و «عمر سی» بازیگر فرانسوی اشاره کرده است.
در میان اهالی موسیقی نیز «بیلی آیلیش» و «بریتنی اسپیرز» ستارگان آمریکایی، «بد بانی» خواننده پورتوریکویی، «لیل ناز اکس» رپر آمریکایی، «آنجلیک کیدجو» هنرمند اهل کشور بنین و «کین براون» خواننده و ترانه‌سرای آمریکایی به فهرست صد چهره تءثیرگذار تایم راه یافته‌اند.

«مارک بردفورد» و «باربارا کروگر» هنرمندان نقاش آمریکایی، «ان. کی جمیسن» رمان‌نویس آمریکایی و «جسیکا پی هریس» نویسنده کتاب‌های آشپزی از دیگر چهره‌های فهرست مجله تایم هستند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.