زندگی با «کووید»!

با گذشت بیش از 18ماه از پاندمی، برخی از کشورها می‌خواهند قفل‌ها را بگشایند و «زندگی با کووید» را آغاز کنند

کشورهای مختلف در برابر هجوم پاندمی کووید-19 راهکارهای متفاوتی ارایه داده‌اند. بیش از 18ماه از این همه‌گیری گذشته و آینده نامعلوم است، حالا برخی از کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که هزینه‌ محدودیت‌های ادامه‌دارِ اقتصادی و اجتماعی، بیشتر از مزایای آن است، پس می‌خواهند با کووید زندگی کنند!

فرشته کیانی، شهروندآنلاین: با گذشت بیش از 18ماه از همه‌گیری ویروس کرونا، تعدادی از کشورها تصمیم گرفته‌اند قفل‌ها را بگشایند و «زندگی با کووید» را آغاز کنند. برخی میزان واکسیناسیون‌شان رشک‌انگیز است، برخی دیگر بر این عقیده‌اند که هزینه‌ محدودیت‌های ادامه‌دارِ اقتصادی و اجتماعی، بیشتر از مزایای آن است. در اینجا نحوه عملکرد و استراتژی‌های پنج کشور آمده است:

دانمارک: کشوری که پایان اقدامات احتیاطی را اعلام کرد

دولت دانمارک 10 سپتامبر تمام محدودیت‌های کرونایی باقیمانده در این کشور را لغو کرد و گفت کووید-19 دیگر تهدیدی جدی برای جامعه نیست.

اکنون دانمارکی‌ها می‌توانند بدون نشان‌دادن گذرنامه کووید به رستوران‌ بروند، از وسایل نقلیه عمومی بدون پوشش ماسک استفاده کنند، بدون محدودیت دور هم جمع شوند و اساسا به زندگی قبل از همه‌گیری بازگردند!

کلید موفقیت دانمارک تا حدی در واکسیناسیون آن نهفته است: تا 13 سپتامبر بیش از 74درصد از مردم دانمارک کاملا علیه کووید واکسینه شده‌اند.

دانمارک و کووید
سوم سپتامبر 2021 در کپنهاگ، پایتخت دانمارک، مردم در امتداد نیهاون، بندر رنگارنگِ محبوب گردشگران، قدم می‌زنند.

سنگاپور: تلاش برای «زندگی با کووید»، اگر دلتا بگذارد!

دولت سنگاپور ژوئن اعلام کرد قصد دارد استراتژی «زندگی با کووید» را اتخاذ کند، با تلاش برای کنترل شیوع بیماری با واکسن و نظارت بر بستری‌شدن به جای محدودکردن زندگی شهروندان.

مقامات بلندپایه سنگاپور در زمینه کووید-19 در آن زمان نوشتند: «خبر بد این است که کووید-19 ممکن است هرگز از بین نرود. خبر خوب این است که در میان ما، زندگی معمولی با آن ممکن است.»

مقامات آگوست برخی محدودیت‌ها را کاهش و به کاملا واکسینه‌شده‌ها اجازه دادند در رستوران‌ها غذا بخورند و در گروه‌های پنج‌نفره جمع شوند.

اما افزایش موارد ابتلا به نوع بسیار مسری کرونای دلتا (Delta)، این استراتژی را متأثر کرده و باعث شده مقامات بازگشایی‌های بیشتر را متوقف کنند. آنان هفته گذشته هشدار دادند در صورت مهارنشدن شیوع جدید، ممکن است نیاز به اِعمال مجدد محدودیت‌ها باشد.

مقامات گفتند واکسیناسیون تعداد افرادی را که به‌ شدت بیمار می‌شوند، کم کرده است. سنگاپور پیش از تغییر رویکرد خود، استراتژی تهاجمی و بلندپروازانه «صفر- کووید» را دنبال کرد و یکی از کشورهای دارای میزان واکسیناسیون بالا در جهان است؛ 81درصد از مردم کاملا واکسینه شده‌اند.

کووید در سنگاپور
زنی با ماسک و دستکش اول مارس 2021 در خلیج مارینای سنگاپور عکس می‌گیرد.

تایلند: واکسیناسیون آهسته است، اما به هرحال بازگشایی رخ می‌دهد

مقامات هفته گذشته گفتند تایلند قصد دارد ماه آینده بانکوک و سایر گردشگاه‌های پرطرفدار را به روی بازدیدکنندگان خارجی بگشاید. این کشور جنوب‌شرقی آسیا تلاش می‌کند صنعت گردشگری مهم خود را با وجود افزایش تعداد مبتلایان احیا کند.

به گزارش رویترز، بر اساس برنامه، گردشگرانی که کاملا علیه کووید-19 واکسینه شده و متعهد به آزمایش هستند، اجازه ورود به پایتخت، هوآهین، پاتایا و چیانگ‌ مای را خواهند داشت. اگرچه به‌ دلیل اقدامات موفقیت‌آمیزِ مهار، تعداد موارد ابتلا در سال 2020 پایین بود، اما تایلند امسال برای کنترل ابتلا در تلاش است. میزان واکسیناسیون نسبت به برخی همسایگان عقب است. کمتر از 18درصد از جمعیت تایلند تا 13 سپتامبر کاملا واکسینه شده‌اند و 21درصد دیگر هم یک دوز را زده‌اند.

کووید در تایلند
نهم سپتامبر 2021، راهبی در نزدیکی معبد خالیِ Wat Chedi Luang در چیانگ مای، تایلند قدم می‌زند.

آفریقای جنوبی: کاهش محدودیت‌ها، اما «دلتا» هنوز تهدید است

آفریقای جنوبی با کاهش میزان ابتلا در این کشور، شروع به کاهش محدودیت‌های متعددی در مورد کووید-19 کرده است. کاهش محدودیت‌ها، که سیریل رامافوسا، رئیس‌جمهوری، روز یکشنبه اعلام کرد- در کشوری که بسیاری از بیماری‌های همه‌گیر را با قوانین فاصله‌گذاری اجتماعیِ بسیار سخت پشت‌سر گذاشته است، حتی ممنوعیت همه تجمعات به‌ جز مراسم تشییع‌ جنازه در مواردی و در جایی که میزان واکسیناسیون پایین است- چشمگیر است.

رامافوسا هشدار داد که موج ویرانگر سوم کووید از نوع قابل انتقال دلتا هنوز فروکش نکرده، اما افزود که این کشور هم‌اکنون واکسن کافی برای پوشش کل جمعیت بزرگسال دارد و بیش از یک‌چهارم بزرگسالان حداقل یک دوز را دریافت کرده‌اند. او همه را تشویق کرد که واکسینه شوند و با رعایت محدودیت‌های باقیمانده اجازه دهند کشور به حالت عادی بازگردد: «موج سوم هنوز به پایان نرسیده و فقط با اقدامات فردی و جمعی می‌توانیم موارد جدید ابتلا را کاهش دهیم.»

آفریقای جنوبی
چهاردهم سپتامبر 2021، خریداران در بازار در منطقه تجاری مرکزی پرتوریا، آفریقای جنوبی.

شیلی: میزان بالای واکسیناسیون یعنی گردشگران بازگردید!

شیلی به‌ دلیل کمپین واکسیناسیون روان و موفق، مورد ستایش بین‌المللی قرار گرفته است. بر اساس آخرین گزارش‌های وزارت بهداشت، تقریبا 87درصد از افراد واجد شرایط شیلی کاملا واکسینه شده‌اند. این کشور هم‌اکنون توزیع دوز سوم را برای کسانی که کاملا واکسینه شده‌اند، آغاز کرده است. مقامات بهداشتی روز پنجشنبه استفاده از واکسن چینی سینوواک (Sinovac) را برای کودکان 6ساله و بالاتر تأیید کردند.

با وجود تهدید دلتا، دولت چهارشنبه اعلام کرد که از اول اکتبر، درست در فصل تابستانِ این کشور نیمکره جنوبی، درها را به روی گردشگران بین‌المللی باز می‌کند. خارجیان غیرمقیم با داشتنن شرایطی خاص و قرنطینه پنج‌روزه در بدو ورود، می‌توانند وارد این کشور شوند.

خوزه لوئیس اوریارت، معاون وزیر گردشگری، گفت: «این واقعیت که گردشگران خارجی می‌توانند به شیلی بیایند، گامی مهم برای بهبود آمار گردشگران ورودی است. این نخستین قدم است و تا زمانی که شرایط بهداشتی مناسب را حفظ کنیم، می‌توانیم به جلو حرکت کنیم.»

منبع: CNN

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.