نخل‌هایی که وقف سلامتی مردم شدند

گزارشی از نیکوکاری متفاوت داوطلب بوشهری

خرماپزون تمام شده و وقت چیدن میوه‌های درختان نخل است. در میان باغ خرمای یکی از داوطلبان هلال‌احمر بوشهر، جوانانی با لباس‌های سفید و سرخ هلال‌احمر به چشم می‌خورند که خرماها را از شاخه جدا می‌کنند.
«سید عبدالرضا سجادی» محصول امسالش را به هلال‌احمر بوشهر بخشیده تا با عایدی آن بانک امانات پزشکی استان تجهیز شود. در 5 سال گذشته که فعالیت‌های داوطلبانه در جمعیت هلال‌احمر را آغاز کرده، علاوه بر صرف وقت و توانایی‌هایش برای اجرای طرح‌های هلال‌احمر، از کمک‌های نقدی و غیرنقدی به این جمعیت و جذب خیران دریغ نکرده است. سجادی که عضو هیأت‌مدیره هلال‌احمر استان بوشهر هم هست، به عنوان قهرمان ورزشی اعتباری در شهر و استان خودش به هم زده که آن را در راه کمک به همنوع خرج می‌کند.

زکات عمرمان را می‌دهیم

سید عبدالرضا 40سال دارد و مربی بدنسازی مجتمع پارس‌جنوبی است. 5سال از آغاز حضور داوطلبانه‌اش در جمعیت هلال‌احمر می‌گذرد و در این سال‌ها سنگ‌های بزرگی به کمک و همت او در هلال‌احمر برداشته شده؛ از ساخت پایگاه جاده‌ای گرفته تا احداث ساختمان امدادونجات و تجهیز بانک امانات پزشکی در بوشهر.

او می‌گوید: «من فکر می‌کنم هر فردی علاوه بر فعالیت‌هایی که برای زندگی شخصی و نیازهای فردی خود انجام می‌دهد، باید بخشی از زمانش را صرف کمک‌کردن به دیگران کند؛ ما زکات عمرمان را با این کار می‌دهیم.

برای همین به سراغ فعالیت‌های عام‌المنفعه رفتم و وقتی با هلال‌احمر آشنا شدم، با شناخت جنبه‌های مختلف و متعدد رسالت‌های جمعیت، تصمیم گرفتم با این مجموعه فعالیت داوطلبانه خود را شروع کنم.»

سه مقام بین‌المللی در رشته پاورلیفتینگ در سال‌های 2015 تا 2017 کسب کرده و سال‌هاست مردم بوشهر او را به عنوان یک قهرمان می‌شناسند. او 5سالی است که اعتبارش در این استان را برای کمک به نیازمندان و رفع محرومیت‌ها خرج می‌کند.

سیدعبدالرضا می‌گوید: «مردم به عنوان یک قهرمان ورزشی به من لطف و محبت زیادی دارند. بسیاری از فعالیت‌های این سال‌ها در هلال‌احمر را هم از روی همین اعتبار و اعتماد پیش می‌بریم. هروقت برای ساخت پایگاه یا هر نیاز دیگری از همشهریانم کمک خواسته‌ام، دست رد به سینه من نزده‌اند و با جان و دل به میدان آمده‌اند.»

 

خیران زمین می‌بخشند

عبدالرضا این روزها درهای باغ خرمایش را به روی جوانان هلال‌احمر باز کرده و محصول خرما را به هلال‌احمر اهدا کرده است تا با درآمد آن بانک امانات پزشکی بوشهر تجهیز شود. او می‌گوید: «در سال گذشته با شیوع کرونا استفاده از بانک امانات پزشکی خیلی بیشتر از قبل شده است.

ما هم در هلال‌احمر به تجهیز هرچه بیشتر این بانک امانات اهمیت زیادی می‌دهیم. در این مدت تعداد زیادی کپسول اکسیژن و دستگاه اکسیژن‌ساز توسط کمک خیران و داوطلبان خریداری شده است. همچنین مردم زیادی از این امکانات و تجهیزات استفاده کرده‌اند.»

عبدالرضا این روزها درهای باغ خرمایش را به روی جوانان هلال‌احمر باز کرده و محصول خرما را به هلال‌احمر اهدا کرده است تا با درآمد آن بانک امانات پزشکی بوشهر تجهیز شود

ساخت پایگاه جاده‌ای در شهرستان عسلویه و تملک زمینی برای ساخت پایگاه در جم را در کارنامه فعالیت‌های داوطلبی خود دارد و این روزها سرگرم احداث بزرگ‌ترین پایگاه امدادی جنوب کشور است. او می‌گوید: «محور عسلویه- جم دومین جاده پرتردد استان بوشهر است و خودروهای سنگین بار سوخت و میعانات را در آن انجام می‌دهند.

با این حال تا مدتی قبل از عسلویه تا دارالمیزان استان فارس هیچ پایگاه جاده‌ای وجود نداشت. این موضوع در زمان امدادرسانی به حوادث تأثیر زیادی داشت. به کمک خیران و داوطلبان جمعیت برای ساخت این پایگاه هزینه‌های لازم جمع‌آوری شد. در این سال‌ها خیران دو زمین در انارستان و شهر ریز برای ساخت شعبه هلال‌احمر اهدا کرده‌اند.»

به‌عنوان عضو شورای اجرایی هلال‌احمر عسلویه و تنگان و همچنین عضو هیأت‌مدیره هلال‌احمر بوشهر و عضو مجمع عمومی هلال‌احمر کشور، به گوشه و کنار فعالیت‌های هلال‌احمر بوشهر سر می‌زند و به رتق و فتق امور رسیدگی می‌کند.

او می‌گوید: «اعضای هلال‌احمر بوشهر در هر حوزه‌ای دلسوزانه فعالیت می‌کنند و همین موضوع رمز موفقیت آنها و به ثمررسیدن تلاش‌هایشان است، به‌خصوص در شهرستان جم که فعالیت‌ها گستردگی بیشتری دارد و به همین دلیل مردم هم آشنایی  و همراهی بیشتری با هلال‌احمر دارند.»

بهره‌مندی ۶۳۲ بیمار کرونایی از خدمات جمعیت هلال‌احمر

بانک امانات پزشکی هلال‌احمر استان بوشهر روز به روز مجهز‌تر می‌شود و به کمک خیران و داوطلبان و امکانات مختلفی برای آن تهیه شده است.

دکتر «غلامرضا حاجیانی» مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان بوشهر می‌گوید: «تجهیزات امانی ارایه‌شده در بانک‌ امانات تجهیزات پزشکی استان برای بیماران کرونایی بستری در منزل شامل: دستگاه اکسیژن‌ساز برقی، کپسول‌ اکسیژن به همراه مانومتر‌، پالس اُکسی‌متر برای سنجش میزان اشباع اکسیژن خون، عصا و واکر، دستگاه ساکشن، تخت بیمار و ویلچر است.

این تجهیزات به صورت رایگان در اختیار بیماران مبتلا به کووید-19 و همچنین سایر بیماران قرار گرفته است.»

خیران و داوطلبان در 6ماهه نخست امسال 4میلیارد و 175 میلیون ریال کمک نقدی برای تأمین این اقلام به جمعیت هلال‌احمر بوشهر اهدا کرده‌اند. استفاده رایگان از این تجهیزات پزشکی برای ساکنان استان فراهم شده است.

متقاضیان می‌توانند از طریق معاونت داوطلبان در ستاد استانی و همچنین شهرستان‌های گناوه ، تنگستان، جم، دیر، دیلم، دشتستان، دشتی و کنگان برای امانت‌‎بردن این اقلام اقدام کنند.

حاجیانی می‌گوید: «جمعیت هلال‌احمر استان بوشهر از ابتدای شیوع کرونا تلاش کرده از تمام ظرفیت‌های موجود در این مجموعه مردم‌نهاد برای ارایه خدمات به مردم و تسکین آلام دردمندان درگیر یا متأثر از ویروس کرونا استفاده کند.»

به گفته مدیرعامل هلال‌احمر استان بوشهر در 6ماه نخست امسال 632 بیمار کرونایی از خدمات هلال‌احمر در زمینه بانک امانات پزشکی استفاده کرده‌اند. حاجیانی می‌گوید: «ضمن تشکر از خیرین و مردم نوعدوست استان بوشهر، درخواست می‌کنم تا همانند سال‌های قبل با کمک‌های خود یاری‌گر این جمعیت باشند.

تا با تهیه وسایل و ادوات و تجهیزات پزشکی، دغدغه خانواده‌ها و بیماران کرونایی را در خصوص تأمین تجهیزات پزشکی مرتفع کنیم.»

معلمی که مشق داوطلبی می‌کند

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.