هیچ‌کس نمی‌میرد

نات هان، راهب بودایی در کتاب «نیلوفر و مرداب» اعتقاد دارد وقتی بدن ما از هم می‌پاشد، همچنان حضور داریم

تیچ نات هان، راهب و فعال صلح ویتنامی، تا به حال بیش از ۱۰۰ کتاب منتشر کرده‌ است. او در کتاب «نیلوفر و مرداب» به ما می‌گوید ما با اعمال‌مان خودمان را در این جهان ادامه می‌دهیم و به این ترتیب هیچ‌کدام‌مان از زندگی حذف نمی‌شویم و نمی‌میریم

«در لحظه حاضر، شما در حال تولید فکر، گفتار و عمل هستید. آنها در جهان به زندگی خود ادامه می‌دهند. هر فکری که تولید می‌کنید، هر چه می‌گویید و هر عملی که انجام می‌دهید، امضای شماست. به این جریان، کارما می‌گویند. این در واقع ادامه شماست. وقتی این بدن از هم پاشید، به کارهای خود ادامه می‌دهید. این درباره عزیزان ما هم صدق می‌کند. آنها نمرده‌اند. می‌توانید عمیق‌تر نگاه کنید و آنها را در خود و اطراف خود بازشناسید.»
این‌ها جملات تیچ نات هان، شاعر، پژوهشگر و راهب بودایی است. او در کتاب «نیلوفر و مرداب» می‌خواهد به شگفتی‌های پیرامون توجه کنیم؛ معجزاتی که آن‌ها را ندیدم و حالا در عصر کرونا فقدان‌شان را با جان و دل درک می‌کنیم؛ اینکه حتا برای نفس کشیدن‌مان باید مراقب باشیم، برای دست دادن و برای در بغل گرفتن نزدیکان‌مان.

تیچ نات هان، نویسنده کتاب پرفروش نیویورک‌تایمز به نام «خشم» و اثر کلاسیک «معجزه تمرکز حواس» است. او در سال ۱۹۶۷ نامزد جایزه صلح نوبل شد. این فعال صلح ویتنامی، تا به حال بیش از ۱۰۰ کتاب منتشر کرده‌ و جان زندگی را در مراقبه می‌داند؛ به‌خصوص در کتاب «نیلوفر و مرداب» جملاتی بسیار قابل تأمل دارد. او در واقع در این کتاب می‌خواهد هنر شادکامی را آموزش بدهد. در همین مسیر با ما از درنگ کردن، تنفس ذهن‌آگاهانه و تمرکز عمیق سخن می‌گوید. به مدد ذهن‌آگاهی و نیروی حاصل از آن، می‌توانیم درد و رنج را در بر بگیریم و آن را آرام سازیم. می‌توانیم همچون نیلوفری که در مرداب می‌شکفد، بی‌درنگ حدی از آزادی و نیز ذهن و ضمیر شفاف‌تری را برای خود به ارمغان بیاوریم. کتاب «نیلوفر و مرداب» با ترجمه علی امیرآبادی به‌تازگی از سوی انتشارات «بیدگل» چاپ شده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.