مرگ آخرین بازمانده سرشناس نبرد الجزایر

درگذشت بوتفلیقه، مبارز انقلابی و رئیس‌جمهوری مستعفی الجزایر

بوتفلیقه که پس از سکته مغزی در سال ۲۰۱۳، از شرایط جسمانی خوبی برخوردار نبود، در سال ۲۰۱۹ برای پنجمین‌بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد. در پی چند هفته اعتراض‌های عمومی در الجزایر، سرانجام او اعلام کرد که از نامزدی در انتخابات کنار کشیده‌ است.

شهروند آنلاین: «عبدالعزیز بوتفلیقه» رئیس‌جمهوری پیشین الجزایر و از مبارزان کسب استقلال این کشور، در سن ۸۴سالگی درگذشت. پس از استقلال الجزایر در سال ۱۹۶۲، بوتفلیقه وارد کابینه دولت شد و در سال ۱۹۹۹ برای نخستین‌بار بر کرسی ریاست جمهوری تکیه زد. در سال ۲۰۱۹ او بر تداوم ریاست جمهوری‌اش برای پنجمین دوره اصرار داشت اما گسترش اعتراضات مردمی، او را از تصمیمش منصرف کرد.
بوتفلیقه از مقامات سیاسی ارتش آزادی‌بخش میهنی الجزایر و از افراد نزدیک به هواری بومدین در دوران جنگ استقلال الجزایر بود. با استقلال الجزایر در ۱۹۶۲ به وزارت ورزش، جوانان و گردشگری منصوب شد و سال بعد با به قدرت رسیدن احمد بن بلا به وزارت امور خارجه رسید و به یکی از سخنگویان مهم جنبش عدم تعهد تبدیل شد.
در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ عبدالعزیز بوتفلیقه با کسب ۸۱درصد آرا برای چهارمین‌بار به ریاست جمهوری الجزایر رسید. بوتفلیقه بدون اینکه شخصا در کارزار تبلیغاتی فعالیت کند، ۵ نامزد رقیب خود را شکست داد
او در پست وزیر خارجه سیاست عدم تعهد الجزایر و حمایت از جنبش‌های انقلابی را ادامه داد و به قهرمان حمایت از حقوق کشورهای توسعه نیافته بدل شد. این نقش او به‌ویژه در نشست فوق‌العاده مجمع عمومی سازمان ملل در مورد روابط شمال- جنوب در سال ۱۹۷۴ به چشم آمد که او ریاست آن را برعهده داشت.پس از مرگ رئیس‌جمهوری بومدین در دسامبر ۱۹۷۸ بیشتر ناظران بوتفلیقه را جایگزین احتمالی او می‌دانستند، اما ارتش و جبهه آزادی‌بخش میهنی بر روی شاذلی بن جدید توافق کردند و آنگاه جایگاه بوتفلیقه در حد مشاور رئیس‌جمهوری تنزل کرد. در ۱۹۸۱ او از کمیته مرکزی و شورای سیاسی جبهه آزادی‌بخش میهنی اخراج شد و از سال بعد به تبعید خودخواسته رفت. در حالی که در ۱۹۸۳ به فساد مالی و اختلاس نیز متهم شد.بازگشت او به الجزایر در ۱۹۸۷ به تلاش برای آشتی در جبهه آزادی‌بخش میهنی تعبیر شد و سال ۱۹۸۹ در سومین کنگره فوق‌العاده جبهه آزادی‌بخش میهنی پس از تظاهرات اکتبر ۱۹۸۸ دوباره به عضویت کمیته مرکزی حزب درآمد.

بوتفلیقه در ۱۹۹۹ دوباره به الجزایر بازگشت و با حمایت احزاب جبهه آزادی‌بخش میهنی و فراخوان میهنی برای مردم‌سالاری کاندیدای ریاست‌جمهوری شد و پس از تحریم انتخابات از سوی کاندیداهای اپوزیسیون به ریاست جمهوری انتخاب شد.  او در سال ۲۰۰۴ با ۸۵درصد آرا و در سال ۲۰۰۹ با ۹۰درصد آرا مجدداً به ریاست جمهوری رسید.

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ عبدالعزیز بوتفلیقه با کسب ۸۱درصد آرا برای چهارمین‌بار به ریاست جمهوری الجزایر رسید.

بوتفلیقه بدون اینکه شخصا در کارزار تبلیغاتی فعالیت کند، ۵ نامزد رقیب خود را شکست داد.

بوتفلیقه که پس از سکته مغزی در سال ۲۰۱۳، از شرایط جسمانی خوبی برخوردار نبود. در سال ۲۰۱۹ برای پنجمین‌بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد. در پی چند هفته اعتراض‌های عمومی در الجزایر، سرانجام او اعلام کرد که از نامزدی در انتخابات کنار کشیده‌ است. بوتفلیقه در دوم آوریل ۲۰۱۹ و در پی هفته‌ها اعتراضات مردمی و درخواست ارتش برای برکناری او به علت ناتوانی، از سمت خود استعفا کرد. عبدالعزیز بوتفلیقه طی پیامی خطاب به مردم الجزایر فرستاد و در آن کارهایی که در دوران ریاست جمهوریش انجام داده را خاطرنشان ساخت. او از همه مردم اعم از زنان و مردان الجزایری خواستار گذشت و عفو بخشش به خاطر قصورش در حق مردم الجزایر شد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.