لیگ برتر بدون VAR؛ دعوا ادامه دارد

با وجود امیدواری‌ها اما لیگ بیست و یکم هم بدون VAR‌ شروع می‌شود

با توجه به اینکه مسئولان فدراسیون فوتبال هنوز نتوانسته‌اند برای ورود تکنولوژی VAR‌به ایران اقدام کنند شاهد ادامه جنجال‌های داوری خواهیم بود.

شهروندآنلاین: بحث حضور VAR در فوتبال ایران و استفاده از این تکنولوژی در لیگ برتر بارها مورد بحث قرار گرفته اما هزینه‌های سنگین خرید آن باعث شده هیچ وقت شکل عملی به خود نگیرد. حالا در آستانه شروع لیگ برتر بازهم خبری از VAR‌نیست.

لیگ برتر فوتبال ایران از تاریخ ۲۷ مهر آغاز می‌شود؛ تاریخی که هر چقدر دیر باشد و برنامه را برای تیم‌های لیگ برتری سخت کند، فرصت مناسبی است تا اعضای فدراسیون و کمیته داوران فکری به حال مشکلات داوری و حل آن بکنند. مشکلاتی که تمام حواشی و مسائل فنی لیگ را تحت تأثیر خود قرار داد؛ لیگ برتری که نه امکانات مناسب برای داوران دارد و نه وسایل مورد نیاز آنها تهیه می‌شود.

انتخاب کامرانی‌فر به عنوان سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال توانست در ابتدا قدم‌های مثبت اما کوچکی مثل برگرداندن فغانی به لیگ برتر ایران را به همراه داشته باشد اما با شروع مسابقات مقدماتی جام جهانی و تمرکز روی تیم ملی، مسائل مربوط به لیگ از جمله سر و سامان دادن به داوری، دوباره فراموش شد. به نظر می‌رسید با سمت گرفتن دو داور بازنشسته یعنی حسن کامرانی‌فر و خداداد افشاریان در بدنه اصلی مدیریت فدراسیون فوتبال خواسته‌ای مانند آمدن VAR به لیگ برتر تحقق پیدا کند اما باز هم این مسأله مهم در حاشیه قرار گرفت و اخبار جدیدی در این خصوص وجود ندارد.

VAR از جمله امکاناتی است که لیگ برتر در این چند سال اخیر نشان داده به آن نیاز دارد تا جذابیت و زیبایی‌اش در حاشیه اعتراض مدیران، مربیان و بازیکنان به مسائل مختلف از جمله داوری گم نشود و فوتبال ایران و لیگ برتر حداقل در حد نام خود باشد؛ لیگی که حرفه‌ای بودن فقط در اسم آن است و نه زمان‌بندی مناسبی دارد و نه امکانات روز دنیا در آن دیده می‌شود، ورزشگاه‌هایی که چمن مناسب ندارند، تصویربرداری باکیفیت ندارند و از همه مهم‌تر امکانات تأثیرگذاری مانند کمک داور ویدیویی ندارند.

سخنان دبیرکل فدراسیون فوتبال درباره امکان میزبانی با وجود نداشتن VAR در این مرحله مقدماتی جام جهانی نشان می‌دهد که هنوز عزم راسخی برای آوردن کمک داور ویدیویی به لیگ برتر وجود ندارد و پروژه VAR در لیگ برتر هنوز پرونده‌اش بسته است. شواهد نشان می‌دهد که در لیگ بیست و یکم هم شاهد کمک داور ویدیویی نخواهیم بود.

**VAR اجاره‌ای در بازی با کره‌ جنوبی!

نکته مهم درباره VAR تاکید فیفا برای استفاده از این سیستم است. به طور کلی یکی از شروط اصلی فیفا برای دادن میزبانی به تیم‌های ملی و باشگاهی در مسابقات بین‌المللی همین مسأله VAR است. جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا نیز در دیدار چند روز قبل خود با عزیزی خادم، رئیس فدراسیون فوتبال بر استفاده از VAR در مقدماتی جام جهانی و بازی‌های تیم ملی تاکید کرد.

از این رو مقامات فدراسیون فوتبال در تلاش هستند تا در بازی با کره جنوبی از این سیستم به صورت اجاره‌ای بهره ببرد. غلامرضا رفیعی، مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال در این باره گفته است: «خیلی به VAR نزدیک هستیم. فیفا تاکیدش این بود که در بازی با کره جنوبی از VAR استفاده کنیم. یک کمیته فنی، حقوقی و مدیریتی بر اساس ضوابط فیفا تشکیل شده، خوشبختانه برای دو بازی پیش رو موفق شدیم موافقت یکی از شرکت‌های مورد تایید فیفا را برای نصب سیستم VAR جلب کنیم. عزم جزم رئیس فدراسیون برای برآورده کردن الزامات فیفا نویدبخش این است که به زودی از VAR در ورزشگاه آزادی استفاده می‌کنیم.»

او صحبت‌هایش را اینطور ادامه داد: «فدراسیون خودش ورزشگاه ندارد و الزامی نیست که از VAR استفاده کند. این باشگاه‌ها هستند که باید خودشان در ورزشگاه‌هایشان تامین اعتبار و بودجه کنند. فدراسیون فقط می‌تواند نقش مشاور را جهت اجرایی شدن الزامات فیفا در ورزشگاه‌هایشان برای تکنولوژی و فناوری و همچنین شرکتی که نقش دارد را ایفا کند. والا فدراسیون پرداخت‌کننده نیست. تنها برای این چند بازی پیش رو با توجه به اینکه سیستم کمک داور ویدیویی اجاره‌ای است و نه ثابت، فدراسیون هزینه‌ها را پرداخت می‌کند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.