امیرعبداللهیان فردا به نیویورک می‌رود

خطیب‌زاده: ایران برنامه‌ای برای ملاقات با مقامات آمریکایی در نیویورک ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که ایران برنامه‌ای برای ملاقات با مقامات آمریکایی در نیویورک ندارد. او با بیان اینکه آمریکا ناقض برجام و قطعنامه‌های سازمان ملل است گفت: نه بیش از برجام چیزی خواهیم داد و نه کمتر از آن چیزی دریافت خواهیم کرد.

شهروند آنلاین: سعید خطیب‌زاده روز یکشنبه در نشست خبری از سفر وزیر امور خارجه به نیویورک خبر داد و گفت: «امیرعبداللهیان فردا برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک خواهد شد.» او اضافه کرد: «برای ایشان در این سفر حدود ۴۵ ملاقات در سطح دوجانبه با وزرای خارجه کشورهای مختلف از قاره‌های مختلف آفریقا، آسیا،‌ اروپا و آمریکای لاتین و منطقه،با روسای سازمان‌های بین‌المللی دبیرکل و رئیس شورا و همه کسانی که درخواست داشتند یا امکان ملاقات بوده، هماهنگ شده است تا در این سفر چند روزه کوتاه همه ملاقات‌ها صورت بگیرد.»

خطیب‌زاده با بیان اینکه ملاقات‌های جانبی مثل همیشه برای ایشان در نظر گرفته شده است، در خصوص موضوع نشست وزرای خارجه ۱+۴ هم گفت: «طبیعی است اگر ببینیم که این ملاقات می‌تواند در مسیر مذاکره سودمند، مفید باشد تصمیم آن اتخاذ خواهد شد. الان تصمیمی اتخاذ نشده قطعا باید دستور کار  و موضوع جلسه را ببینیم و بر اساس آن تصمیم بگیریم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: «چیزی که مهم است اینکه وزیر امور خارجه با همه وزرای ۱+۴ملاقات‌های دوجانبه و جداگانه خواهند داشت.»

نکات مهم سخنان او چنین است: 

در مورد اظهارنظر وزیر خارجه لبنان درباره محموله سوخت ارسالی ایران باید گفت جمهوری اسلامی ایران همواره متعهد به همکاری و کمک به دوستان خود و دولت‌های کشورهای دوست بوده است.

آنچه در خصوص این تجارت انجام شده درخواستی توسط تجار لبنانی بوده که یک مسیر خرید کاملا عادی و معمول فروش صورت گرفته و محموله ارسال شده است. درباره مسائل داخلی لبنان اظهارنظر نمی‌کنم اما می‌توانم به شما اطمینان بدهم که اگر همین فردا هم دولت لبنان برای رفع مشکلات مردم بخواهد از ما سوخت بخرد ما آن را در اختیار آنها قرار می‌دهیم.

صلح، ثبات و استقرار در لبنان برای ما از هر چیزی مهم‌تر است و کمک می‌کنیم دولت لبنان هم بتواند در این راه موفق باشد.

خود مردم افغانستان آینده خود را شکل دهند و صدایشان شنیده شود

آنچه در این اجلاس شانگهای اتفاق افتاده است به طور جدی در بیانیه چهار کشور بازتاب داشته است. در ملاقات‌هایی که انجام شد، موضوع افغانستان موضوع جدی در سطح رئیس‌جمهوری و ملاقات‌های وزیر خارجه بوده است.

در این اجلاس روی چند نقطه توافق جدی شد که یکی تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام و قومیت‌ها بود که بازتاب‌دهنده ترتیب قومی و جمعیتی افغانستان باشد و اینکه دستاوردهای افغانستان در آینده محقق شود.

هیچ دخالت خارجی توسط هیچ کشوری قابل قبول نیست و همه باید کمک کنند تا خود مردم افغانستان آینده خود را شکل دهند و صدایشان شنیده شود.

نقض حقوق بشر آمریکا و ظرفیت نهادهای بین‌المللی حقوق بشری در مقابله با آن

ایالات متحده به عنوان بزرگ‌ترین ناقض حقوق بشر در کشورها از جمله تحریم و حتی منع دسترسی به امکانات اولیه مانند آب و غذا متهم است که در این سال‌ها همه اقدامات بی‌کیفر مانده است.

کاروان ۱۰ نفره مردم عادی افغانستان مورد حمله قرار گرفت و گفتند گروه‌های افراطی مورد حمله قرار گرفتند اما دو روز قبل اعلام کردند ببخشید اشتباه شد و از این سبوعیت و کشتار زنان و کودکان و مردم بی‌دفاع به عنوان یک اشتباه به‌راحتی عبور کردند و این وضعیت و شرایط بسیار دردناک ایجاد کرده است.

آنچه که الان وجود دارد یک استثنا در حقوق بین‌المللی و تصور چند کشور خاص مبنی بر این است که اجرای قانون برای خودشان نیست و برای بقیه است. ایران در این راه ایستادگی کرده است.پیام جمهوری اسلامی مبارزه با سلطه‌طلبی و استیلا بر کشورها بوده و این را فعالانه با سیاست خود ادامه می‌دهیم. خبر خوب این است صداهای بیشتری در کنار جمهوری اسلامی همصدا شده‌اند.

عاملان ترور شهید فخری‌زاده به گردن‌کشی و چاقوکشی این اقدامات افتخار می‌کنند

نهادهای اطلاعاتی و امنیتی ما با جزئیات، ترور شهید فخری‌زاده  را در فضای خود پیگیری کردند و جزئیات این عملیات کاملا برای آنها روشن است و در چند مسیر پیگیری‌های ایران انجام می‌شود.

قسمتی که باید توسط نیروهای امنیتی و اطلاعاتی انجام شود آنها وظیفه خود را انجام داده و می‌دهند و آنهایی که باید بدانند می‌دانند، اما آنهایی که این ترورها را انجام دادند به گردن‌کشی و چاقوکشی این اقدامات افتخار می‌کنند.

 حضور ایران سازمان شانگهای را قدرتمند می‌کند

پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای آغاز یک پروسه است که یک سال تا یک سال‌ و نیم زمان می‌برد و در این مدت باید کارهای تشریفاتی و آیینی از جمله تایید همه اسناد سازمان شانگهای توسط تمام نهادهای ذی‌ربط در داخل جمهوری اسلامی اعمال شود.

این برنامه پایان یک پروسه‌ای بود که جمهوری اسلامی ایران برای عضویت آغاز کرد اما آغاز یک پروسه آیینی  است.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان چند بعدی فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی است و  ظرفیت‌های مختلفی برای استفاده بردن دارد. سازمان شانگهای و جمهوری اسلامی ایران می‌توانند از ظرفیت‌های متقابل هم برای ارتقای روابط و جایگاه این سازمان استفاده کنند همانطور که رئیس جمهوری روسیه اشاره کرد، حضور ایران در شانگهای باعث قدرتمندتر شدن این سازمان خواهد شد.

باید توجه داشته باشیم که عضویت ایران در سازمان شانگهای پایان عملی پروژه انزوا توسط برخی کنشگران بین‌المللی از جمله ایالات متحده بود و این نشانه دیگری از شکست خوردن این سیاست‌ها بود لذا از این به بعد هم خیلی مهم است.

ایالات متحده با رویکرد متفاوتی باید به وین بیاید

یکجانبه‌گرایی آمریکایی در دوران ترامپ با اعمال تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه و فراسرزمینی معنا پیدا کرد و سبب شد انتفاعی که جمهوری اسلامی باید از برجام می‌برد، به دست نيايد.

اگر آمریکا این یکجانبه‌گرایی را در مقام اجرا و رویکرد کنار بگذارد،  گفت‌وگوهای وین در مسیر بهتری قرار خواهد گرفت. ما ایالات متحده را متهم اصلی وضعیت فعلی جامعه می‌بینیم و این کشور ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ است و همچنان اعمال فشارهای یکجانبه و ظالمانه علیه مردم ایران را ادامه می‌دهند.

موقعی که این رویکرد در عمل کنار گذاشته شود و اطمینان پیدا کنیم یا ایالات متحده راستی‌آزمایی شده قابل اعتماد است آن وقت مسیر برجام همان مسیر خود خواهد بود. تعهد به کسی نمی‌دهیم که کمتر از برجام انتفاعی از برجام قبول کنیم و ایالات متحده باید با رویکرد متفاوتی به وین بیاید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.