رشد اجتماعی دانشآموزان در دوران کرونا در خطر است
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور هشدار داد
در صورت بازگشایی حضوری مدارس توصیه میکنیم وزارت آموزشوپرورش از طریق تعامل سازنده با سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور برای هر مدرسه یک تا دو روانشناس و مشاور قرار دهد، چراکه دانشآموزان ۱.۵ سال تحت فشار روانی، اختلافات و فرسودگی زیادی در داخل خانواده بوده و تمام آنها نیازمند غربالگری و آموزش روانشناختی هستند تا در صورت وجود نقص روانی بتوان سریعا آن را برطرف کرد.
دکتر محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با تأکید بر لزوم بازگشایی مدارس به دلیل کاهش آسیبزای مهارتهای ارتباطی دانشآموزان اظهار کرد: «با توجه به پاندمی کووید-۱۹ و حضور دائمی دانشآموزان در منزل، حضور در مدرسه که بستر اجتماعی رفتارساز برای کودکان و نوجوانان محسوب میشود، حذف شده و در واقع نقشپذیری و رشد اجتماعی دانشآموزان به خطر افتاده است. از اینرو لازم است با سرعت بخشیدن به واکسیناسیون شاهد بازگشایی حضوری مدارس باشیم.»
حاتمی افزود: «پیشبینی ما این است دانشآموزانی که یک سال و نیم به دلیل پاندمی کووید-۱۹ در قرنطینه بودهاند، نیاز به برنامههای ویژهای برای کسب مهارتهای ارتباطی و زندگی دارند. باید با سرعت بخشیدن به واکسیناسیون هرچه سریعتر مدارس باز شوند، در غیر این صورت باید هزینههای بیشتری برای کنترل آسیبهای اجتماعی بدهیم.»
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با تأکید بر اینکه مدرسه باید «مدرسه زندگی» باشد، خاطر نشان کرد: «علمآموزی تنها یک بخش قضیه است و باید مهارتهای زندگی و تعامل با دیگران را در مدرسه به کودکان و نوجوانان آموزش دهیم.»
او با بیان اینکه یک سال و نیم است که در شرایط بحران به سر میبریم و خانوادهها علاوه بر درگیری با کرونا تحت فشارهای اقتصادی و روانی قرار گرفته و بستر رشد اجتماعی کودکان و نوجوان از آنها گرفته شده است، یادآور شد: «طی یک سال و نیم گذشته به دلیل پاندمی کووید-۱۹ مدارس تعطیل است، کودکان و نوجوانان در مراحل تحول رشدی جسمانی و روانی و آموختن نحوه تعامل با دیگران قرار دارند و از طریق تعامل اجتماعی میتوانند هویت خود را به دست آورند. این در حالی است که در پاندمی کووید-۱۹ تنها در تعامل با خانواده بوده و نقشپذیری اجتماعی خود را از دست دادهاند. از سوی دیگر برای هویتیابی نیازمند پرسش و پاسخ هستند و بستر پرسش و پاسخی که پیشتر در مدارس فراهم بود، حذف شده و جای خود را به فضای مجازی داده است. این در حالی است که در حقیقت ما نمیدانیم دانشآموزان در فضای مجازی افسارگسیخته چگونه و از چه طریقی پاسخ پرسشهای خود را به دست میآورند و این امر نیز نگرانکننده است.»
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با تأکید بر اینکه مدرسه باید «مدرسه زندگی» باشد، خاطر نشان کرد: «علمآموزی تنها یک بخش قضیه است و باید مهارتهای زندگی و تعامل با دیگران را در مدرسه به کودکان و نوجوانان آموزش دهیم که این مهم نیز در ایام پاندمی کووید-۱۹ حذف شد و نهایتا منجر به این میشود که دانشآموزان نتوانند در آینده بهرهوری لازم را داشته و در اجتماع سازنده باشند.»
حاتمی معتقد است که شرایط ایجادشده به واسطه پاندمی کووید-۱۹ و در عین حال «حاکمیت مطلق» فضاهای مجازی و تکنولوژی منجر به تغییر سبک زندگی کودکان و نوجوانان شده و از اینرو باید وزارت آموزشوپرورش با توجه به شرایط جدید تحولاتی را در ساختار خود ایجاد کند.
او درخصوص لزوم تغییر در ساختار آموزشوپرورش تصریح کرد: «آموزشوپرورش باید با توجه به شرایط ایجادشده تحولاتی را درون خود ایجاد کند تا بتوانیم مدرسهای با کیفیت داشته و مهارتهای لازم را متناسب با شرایط ایجادشده به دانشآموزان بیاموزیم. هدف ما از مدرسه، «مدرسه زندگی» است، به این معنا که دانشآموزان در مدرسه زندگی سبک زندگی و مهارتهای زندگی را یاد بگیرند. با ساختار سنتی آموزشوپرورش نمیتوان به این اهداف رسید و لازمه این مهم تحول در ساختارهای درونی آموزشوپرورش است. باید ساختارهای جدیدی را در آموزشوپرورش با توجه به شرایط موجود ایجاد کنیم تا از قافله علمآموزی و دانشآموز سالم عقب نمانیم.»
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در پایان سخنان خود آموزش معلمان، مربیان و کسانی را که با دانشآموزان در ارتباط هستند، امری مهم دانست و این را هم گفت که با توجه به شرایط جدید ایجادشده این افراد باید تحت آموزش ویژهای برای برقراری ارتباط با دانشآموزان قرار گیرند.