رشد اجتماعی دانش‌آموزان در دوران کرونا در خطر است

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور هشدار داد

در صورت بازگشایی حضوری مدارس توصیه می‌کنیم وزارت آموزش‌وپرورش از طریق تعامل سازنده با سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور برای هر مدرسه یک تا دو روانشناس و مشاور قرار دهد، چراکه دانش‌آموزان ۱.۵ سال تحت فشار روانی، اختلافات و فرسودگی زیادی در داخل خانواده بوده و تمام آنها نیازمند غربالگری و آموزش روانشناختی هستند تا در صورت وجود نقص روانی بتوان سریعا آن را برطرف کرد.

دکتر محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با تأکید بر لزوم بازگشایی مدارس به دلیل کاهش آسیب‌زای مهارت‌های ارتباطی دانش‌آموزان اظهار کرد: «با توجه به پاندمی کووید-۱۹ و حضور دائمی دانش‌آموزان در منزل، حضور در مدرسه که بستر اجتماعی رفتارساز برای کودکان و نوجوانان محسوب می‌شود، حذف شده و در واقع نقش‌پذیری و رشد اجتماعی دانش‌آموزان به خطر افتاده است. از این‌رو لازم است با سرعت بخشیدن به واکسیناسیون شاهد بازگشایی حضوری مدارس باشیم.»

حاتمی افزود: «پیش‌بینی ما این است دانش‌آموزانی که یک سال و نیم به دلیل پاندمی کووید-۱۹ در قرنطینه بوده‌اند، نیاز به برنامه‌های ویژه‌ای برای کسب مهارت‌های ارتباطی و زندگی دارند. باید با سرعت بخشیدن به واکسیناسیون هرچه سریع‌تر مدارس باز شوند، در غیر این صورت باید هزینه‌های بیشتری برای کنترل آسیب‌های اجتماعی بدهیم.»

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با تأکید بر اینکه مدرسه باید «مدرسه زندگی» باشد، خاطر نشان کرد: «علم‌آموزی تنها یک بخش قضیه است و باید مهارت‌های زندگی و تعامل با دیگران را در مدرسه به کودکان و نوجوانان آموزش دهیم.»

او با بیان اینکه یک سال و نیم است که در شرایط بحران به سر می‌بریم و خانواده‌ها علاوه بر درگیری با کرونا تحت فشارهای اقتصادی و روانی قرار گرفته و بستر رشد اجتماعی کودکان و نوجوان از آنها گرفته شده است، یادآور شد: «طی یک سال و نیم گذشته به دلیل پاندمی کووید-۱۹ مدارس تعطیل است، کودکان و نوجوانان در مراحل تحول رشدی جسمانی و روانی و آموختن نحوه تعامل با دیگران قرار دارند و از طریق تعامل اجتماعی می‌توانند هویت خود را به دست آورند. این در حالی است که در پاندمی کووید-۱۹ تنها در تعامل با خانواده بوده و نقش‌پذیری اجتماعی خود را از دست داده‌اند. از سوی دیگر برای هویت‌یابی نیازمند پرسش و پاسخ هستند و بستر پرسش و پاسخی که پیشتر در مدارس فراهم بود، حذف شده و جای خود را به فضای مجازی داده است. این در حالی است که در حقیقت ما نمی‌دانیم دانش‌آموزان در فضای مجازی افسارگسیخته چگونه و از چه طریقی پاسخ پرسش‌های خود را به دست می‌آورند و این امر نیز نگران‌کننده است.»

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با تأکید بر اینکه مدرسه باید «مدرسه زندگی» باشد، خاطر نشان کرد: «علم‌آموزی تنها یک بخش قضیه است و باید مهارت‌های زندگی و تعامل با دیگران را در مدرسه به کودکان و نوجوانان آموزش دهیم که این مهم نیز در ایام پاندمی کووید-۱۹ حذف شد و نهایتا منجر به این می‌شود که دانش‌آموزان نتوانند در آینده بهره‌وری لازم را داشته و در اجتماع سازنده باشند.»

حاتمی معتقد است که شرایط ایجادشده به واسطه پاندمی کووید-۱۹ و در عین حال «حاکمیت مطلق» فضاهای مجازی و تکنولوژی منجر به تغییر سبک زندگی کودکان و نوجوانان شده و از این‌رو باید وزارت آموزش‌وپرورش با توجه به شرایط جدید تحولاتی را در ساختار خود ایجاد کند.

او درخصوص لزوم تغییر در ساختار آموزش‌وپرورش تصریح کرد: «آموزش‌وپرورش باید با توجه به شرایط ایجادشده تحولاتی را درون خود ایجاد کند تا بتوانیم مدرسه‌ای با کیفیت داشته و مهارت‌های لازم را متناسب با شرایط ایجادشده به دانش‌آموزان بیاموزیم. هدف ما از مدرسه، «مدرسه زندگی» است، به این معنا که دانش‌آموزان در مدرسه زندگی سبک زندگی و مهارت‌های زندگی را یاد بگیرند. با ساختار سنتی آموزش‌وپرورش نمی‌توان به این اهداف رسید و لازمه این مهم تحول در ساختارهای درونی آموزش‌وپرورش است. باید ساختارهای جدیدی را در آموزش‌وپرورش با توجه به شرایط موجود ایجاد کنیم تا از قافله علم‌آموزی و دانش‌آموز سالم عقب نمانیم.»

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در پایان سخنان خود آموزش معلمان، مربیان و کسانی را که با دانش‌آموزان در ارتباط هستند، امری مهم دانست و این را هم گفت که با توجه به شرایط جدید ایجادشده این افراد باید تحت آموزش ویژه‌ای برای برقراری ارتباط با دانش‌آموزان قرار گیرند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.