سوییس کشور ادا مرفه‌ها

وحید میرزایی

از آنجایی که ظاهرا در کشور خودمان دیگر خبر خاصی نیست و همه چیز گل و بلبل است و موضوع خاصی برای انتقاد از آن وجود ندارد، از این پس مجبوریم در این ستون گاهی به سراغ سایر کشورهای دنیا برویم و بیشتر دریاره شرایط زندگی مردم آن کشورها بدانیم. در ستون امروز سراغ کشور به ظاهر استاندارد جهان، سوییس می‌رویم:
سوییس کشوری در فلات سوییس و محصور در خشکی است و با کشورهای فرانسه، ایتالیا، آلمان، اتریش و لیخن‌اشتاین همسایه است. اینکه کشور لیخن‌اشتاین واقعا آن وسط چه کار می‌کند، جای سوال دارد. علی ای حال سوییس در قلب اروپا قرار دارد و شاید اگر ما هم جای آنها بودیم، خودمان سوییس می‌شدیم. این کشور حدود هشت میلیون جمعیت دارد که همه این هشت میلیون بر اساس استانداردهای کیفیت زندگی بهترین و بالاترین سطح را در جهان دارند. کوفت‌شان شود. با وجود این، در این کشور آنقدر همه چیز سر جایش است و مردم در آرامش زندگی می‌کنند که طبق تحقیقات مرکز آمار شهروند نیمی از مردم این کشور به دلیل عدم تنوع در زندگی دچار افسردگی شده‌اند. در این کشور هیچ‌گاه سبقت از راست انجام نمی‌شود و به همین دلیل هیجان ناشی از تصادف تجربه نمی‌شود. همچنین نرخ ارز و سکه بهار آزادی همواره ثابت است و مردم این کشور هیجانات نواسانات بازار را هرگز تجربه نکرده و همین موجب کرختی و سستی آنان شده است. به‌طور کلی مردم سوییس فقط صبح از خواب بیدار می‌شوند، دست و صورت خود را با لوسیون مرطوب‌کننده می‌شویند، به همدیگر سلام می‌کنند و پس از صرف صبحانه سرکار می‌روند و بی‌خودی از زندگی لذت می‌برند.
نظام سیاسی این کشور دموکراسی مستقیم و غیرمستقیم بر مبنای حق حاکمیت مردم است. در واقع نظام سیاسی این کشور بسیار سوسول است تا جایی که تنها کشوری در جهان است که هر شهروند امکان اعتراض، اصلاح و تعدیل هر قانونی را دارد. کلا سیاست‌منداران و مسئولان این کشور خیلی به مردم رو می‌دهند و همین باعث شده بعضی از مردم سایر کشورها هم پررو شوند و یادشان برود که «داداش اینجا سوییس نیست، با ماشین آتش‌نشانی متفرقتون می‌کنیما.»
سوییسی‌ها اساسا اینقدر شل گرفته‌اند که اختراعات‌شان هم به همان لوسی سبک زندگی‌شان است. از اختراعات سوییسی‌ها که ثبت جهانی شده است، می‌توان به سلفون، سیب‌زمینی سرخ‌کرده، دوچرخه‌سواری و شکلات تلخ خوراکی اشاره کرد. اگر اسم اینها اختراع است، پس نام آن انرژی هسته‌ای که دختربچه ١٢ساله در زیرزمین خانه‌شان ساخت، چیست؟ واقعا سوییسی‌ها خودشان را مسخره کرده‌اند یا ما را؟ از طرفی تمام این اختراعات خصوصا سیب‌زمینی سرخ‌کرده و دوچرخه متأسفانه منجر به فساد و تباهی مردم کل دنیا شده است. همین موضوع دوچرخه‌سواری بانوان در کشور خودمان یه یکی از معضلات کشور تبدیل شده، درحالی که می‌شد با منع اختراع دوچرخه جلوی آن را گرفت.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
۱ دیدگاه
  1. پوریا می‌گوید

    👏👏👏🤣🤣🤣👍👍✌️

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.