مهری پر از مهربانی

گزارشی از فعالیت‌های داوطلبانه در استقبال از بازگشایی مدارس

اول مهر است و شور و شوق بچه‌ها برای خرید لوازم‌التحریر و کیف و کفش مدرسه مثال‌زدنی. هرچند در یکی، دوسال اخیر به خاطر شیوع بیماری کرونا بازار خرید لوازم‌التحریر در روزهای منتهی به مهر تحت‌تأثیر قرار گرفته و رونق گذشته را ندارد اما این بدین معنی نیست که دانش‌آموزان نیازمند برای سال تحصیلی پیش‌رو نیاز به کمک و همدلی ندارند. فعالیت مجازی کلاس‌های درس در سال گذشته باعث شد تا خیرین و داوطلبان فعال در حوزه کودک با تغییر نوع کمک‌های خود و تأمین ملزومات تحصیلی شرایط لازم را برای ادامه تحصیل آنها مانند گذشته فراهم کنند. یکی با خرید تبلت‌های آموزشی مانع از ترک تحصیل دانش‌آموزان نیازمند شد، یکی با خرید لوازم‌التحریر. خلاصه اینکه کرونا نتوانست مانع از مهربانی‌های اول مهر شود. حالا که در سایه تسریع واکسیناسیون عمومی زمزمه‌های بازگشایی مدارس از نیمه‌های مهر به گوش می‌رسد، خیرین و داوطلبان مانند سال‌های گذشته دست به کار شده‌اند تا با تأمین لوازم‌التحریر و کیف و کفش برای دانش‌آموزان نیازمند آنها را برای رفتن به مدرسه آماده کنند.

اول مهر امسال که بیاید، 45 دختر و پسر قد و نیم‌قد عضو خانه مادری در محله شوش تهران راهی مدرسه می‌شوند. بچه‌هایی که گرچه سن‌وسال زیادی ندارند اما به واسطه کارکردن و تأمین هزینه‌های زندگی، شانه‌هایی خسته از درد و رنج روزگار دارند. «سهیل» یکی از این بچه‌هاست که هر روز مجبور است همراه برادر کوچکش برای کار به یکی از کارگاه‌های حوالی بازار بزرگ تهران برود. عاشق درس خواندن است و دلش می‌خواهد مهندس شود. خودش می‌گوید اگر خانه مادری و کمک مربیان این مجموعه نبود، محال بود بتواند به درسش ادامه دهد. «شکرالله» هم مانند او هم درس می‌خواند، هم کار می‌کند. 17 روزی می‌شود که چشم به راه مادر است تا از افغانستان به ایران بیاید: «مادرم رفت به افغانستان تا از پدرم خبری بگیرد، جنگ شد و دیگر نتوانست برگردد.» نگران است و لبخند به راحتی روی صورت غمزده‌اش نمی‌نشیند. روزها کار می‌کند اما درآمدش کفاف هزینه‌های زندگی را نمی‌دهد. آرزوهای او و دیگر دوستانش بزرگ نیست اما همین آرزوهای کوچک هم بدون حمایت خیرین و فعالان اجتماعی امکان‌پذیر نیست. «سجاد میرزایی» یکی از این خیرین و حامیان کودکان کار است که چند وقتی است با دوستان خود پویش «خانواده من» را برای حمایت از کودکان به راه انداخته‌اند. آنها در این پویش می‌کوشند ضمن شناسایی کودکان نیازمند، بستر لازم برای تحصیل، تغذیه مناسب و حمایت‌های روحی و روانی آنها را فراهم کنند: «پویش خانواده من در واقع حکم چتر حمایتگری را دارد که کودکان نیازمند را زیر خود جمع کرده و تلاش می‌کند تا کودکان از حقوق اولیه خود که همان تحصیل، تغذیه مناسب و برخورداری از آرامش روحی و روانی است را بهره‌مند شوند.» برگزاری جشن اول مهر هم به بهانه همین مهم توسط سجاد و دوستانش در خانه مادری برگزار شد و با توزیع کیف و لوازم‌التحریر همه دانش‌آموزان این مجموعه را برای آغاز سال تحصیلی جدید آماده کردند.

1000 دانش‌آموز زیر سایه مهربانی آقا معلم

فعالیت‌های داوطلبانه خیرین در حمایت از دانش‌آموزان نیازمند را این روزها در سراسر کشور شاهدیم؛ از سیستان‌وبلوچستان گرفته تا خوزستان و خراسان‌جنوبی. در میان تمام فعالیت‌های داوطلبانه نمی‌شود نقش آموزگاران نیکوکاری مانند «مقداد باقرزاده» را در استان خراسان‌شمالی نادیده گرفت. آموزگار جوانی که تمام دغدغه زندگی‌اش تسهیل مسیر ادامه تحصیل دانش‌آموزان مناطق محروم استانش است. او امسال نیز مانند هر سال داوطلبانه در آستانه ماه مهر با کمک دوستان و خیرین دیگر آستین بالا زده تا 1000 دانش‌آموز محروم این استان بی‌دغدغه راهی مدرسه شوند: «امسال ششمین سالی است که به منظور تأمین مایحتاج دانش‌آموزان نیازمند دست به کار شده و موفق شدیم هزار بسته نوشت‌افزاری تهیه و با حفظ کرامت انسانی میان دانش‌آموزان توزیع کنیم.»

باقرزاده از آن دست آموزگارانی است که خودش روستا به روستا می‌گردد و دانش‌آموزان نیازمند را پیدا می‌کند تا مبادا کسی به خاطر مشکلات اقتصادی از درس و مشق عقب بماند، البته در کنار این فعالیت‌ها او حواسش به خلأهایی که در فضاهای آموزشی مدارس روستایی و مناطق محروم وجود دارد نیز، هست و می‌کوشد با جلب مشارکت خیرین این خلأها تا قبل از آغاز سال تحصیلی رفع شود. تعمیر سرویس بهداشتی 6 مدرسه روستایی و تأمین تخته وایت‌برد برای 30 مدرسه عشایری از جمله این فعالیت‌های داوطلبانه اوست.

سال گذشته که مدارس به خاطر کرونا تعطیل شد و دانش‌آموزان مجبور بودند برای نشستن پای درس آموزگاران مجهز به تبلت و گوشی‌های موبایل شوند، آقا معلم بخش عمده فعالیت‌های خود را به سمت و سوی تأمین این نیاز متمرکز کرد و موفق شد برای 110 دانش‌آموز نیازمند تبلت‌های آموزشی تهیه کند: «امیدواریم امسال با بازگشایی مدارس در مناطق پاک چنین مشکلی وجود نداشته باشد اما اگر قرار باشد آموزش امسال هم به سبک مجازی دنبال شود، باید نسبت به تهیه امکانات ویژه برای دانش‌آموزان اقدام کنیم.»

حمایت از 300 دانش‌آموز در حاشیه شهر کرمان

در کرمان هم «آرزو تاران» حسابی این روزها مشغول است. او هم از آن آموزگاران دلواپس است که هر سال می‌کوشد با جلب مشارکت خیرین تعداد بیشتری از دانش‌آموزان مناطق محروم حاشیه شهر کرمان را سرکلاس درس و مشق بنشاند: «تا به حال برای 300 نفر از دانش‌آموزان نیازمند شناسایی‌شده لوازم‌التحریر و کیف مدرسه خریداری کرده‌ایم و با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود مدارس از اوایل آبان‌ماه به صورت حضوری به فعالیت خود ادامه دهند، برای 200 نفر از دانش‌آموزان نیازمند هم لباس فرم تهیه شده است.»

او معتقد است کمک به دانش‌آموزان نیازمند و ساکن در مناطق محروم یک نوع سرمایه‌گذاری برای آینده کشور است؛ اغلب این بچه‌ها مستعد هستند و با کمی حمایت می‌توانند در مسیر رشد و ترقی کشور در آینده قدم بردارند و ما نباید نسبت به این بچه‌ها بی‌تفاوت باشیم.

 

هدیه نذر آب به دانش‌آموزان محروم

در کنار تمام خیریه‌ها و افرادی که به نوعی دغدغه دانش‌آموزان نیازمند را در آستانه فرارسیدن فصل بازگشایی مدارس دارند، جمعیت هلال‌احمر نیز در قالب طرح نذر آب بی‌خیال این موضوع نشده و با هدایای خود شادی‌بخش دانش‌آموزان روستاهای مناطق محروم شدند. به جرأت می‌توان گفت  یکی از جذاب‌ترین بخش‌های حضور کاروان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در مناطق محروم توزیع بسته‌های لوازم‌التحریر، کیف و کفش میان دانش‌آموزان روستاهای مناطق محروم بود. داوطلبان جمعیت هلال‌احمر تهران که به منطقه زرآباد سفر کرده بودند، خاطره‌های رنگی و خوب زیادی را برای بچه‌های این مناطق رقم زدند. نه اسما در روستای خیرآباد هیچ‌وقت آن کیف صورتی و مدادرنگی‌های کوتاه قدش را از خود جدا می‌کند نه سلیمه که همراه مادربزرگ پیرش از 6 صبح به ذوق دریافت لوازم‌التحریر مسیر طولانی روستا تا شهر زرآباد را طی کرد و خود را به کاروان هلال‌احمر تهران در این شهر رساند و در نهایت موفق شد در سایه پرمهر هلال‌احمری‌ها دست پر به خانه برگردد. به گفته احمد احمدی، بالغ بر 1320 بسته آموزشی شامل کیف و لوازم‌التحریر، 2هزار و 929 جفت کفش و صندل میان دانش‌آموزان روستاهای منطقه زرآباد توزیع شد.

داوطلبان استان گلستان هم با هدایای خود برق شادی را میهمان چشمان دانش‌آموزان مناطق محروم هرمزگان کردند. به گفته «فرهاد میقانی» مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان گلستان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر این استان ۲هزار و ۲۰۰ بسته لوازم‌التحریر، کیف مدرسه و اقلام فرهنگی به ارزش ۲میلیارد ریال اهدایی خیرین گلستانی را میان دانش‌آموزان روستاهای کم‌برخوردار و دورافتاده بخش سندرک توزیع کردند.

دانش‌آموزان مناطق محروم نهبندان خراسان‌جنوبی هم زیر سایه چتر مهربانی جمعیت هلال‌احمر استان زنجان در قالب نذرآب 4 قرار گرفتند. به گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان زنجان در قالب نذرآب 4 بالغ بر 5 میلیارد ریال کمک‌های مردمی به استان خراسان‌جنوبی و شهرستان نهبندان ارسال شد که در این بین سهم دانش‌آموزان 250 بسته لوازم‌التحریر و کیف مدرسه بود.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.