کرونای «مو» را چقدر می‌شناسیم؟

کرونای «مو» که در بیش از 40 کشور گسترش یافته، هنوز در سایه دلتاست و سازمان جهانی بهداشت آن را «نوع مورد توجه» می‌داند

کرونای مو (Mu) که با نام علمی «B.1.621» نیز شناخته می‌شود، اخیرا توجه بسیاری را به خود جلب کرده و سازمان بهداشت جهانی آن را «انواع مورد توجه» خوانده است. اما آیا «مو» بسیار خطرناک‌تر از دلتاست؟ «مو» نخستین‌بار ژانویه 2021 در کلمبیا ظاهر شد و اکنون در بیش از 40 کشور جهان شناسایی شده؛ همچنین در هر 50 ایالت آمریکا!

شهروندآنلاین: کرونای مو (Mu) که با نام علمی «B.1.621» نیز شناخته می‌شود، در چند هفته گذشته توجه بسیاری را به خود جلب کرده و اخیرا سازمان بهداشت جهانی (WHO) آن را در فهرست «انواع مورد توجه» قرار داده است. اما آیا «مو» بسیار خطرناک‌تر از نوع «دلتا» (Delta) است که به موج جدید موارد ابتلا در ایالات متحده دامن زده است؟

کرونای «مو» نخستین‌بار کجا شناسایی شد؟

این نوع که نخستین‌بار ژانویه 2021 در کشور کلمبیا شناسایی شد، هم‌اکنون در بیش از 40 کشور جهان شناسایی شده؛ همچنین در هر 50 ایالت آمریکا!  سازمان بهداشت جهانی کرونای «مو» را به‌دلیل شیوع چشمگیر در کشورهای آمریکای جنوبی و برخی از نقاط اروپا به‌عنوان «نوع مورد توجه» شناخته است.

دکتر پائول کاردناس، متخصص بیماری‌های عفونی، به Science Focus گفت: «کرونای «مو» را که نخستین‌بار ژانویه در کلمبیا گزارش شد، ماه می در اکوادور پیدا کردیم. توجه ما را به خود جلب کرد، زیرا دارای چندین جهش مشابه بتا (Beta) یا همان ویروس آفریقای جنوبی و جهش‌هایی مشابه لوتا (Iota)، دلتا (Delta) یا همان ویروس هندی، آلفا (Alpha) یا همان ویروس انگلیسی و اِتا (Eta) است. در بسیاری از کشورهای دیگر آمریکای جنوبی از جمله پرو، بولیوی، پاراگوئه و اروگوئه یافت شده است و شیوع کمی از این نوع در اسپانیا، فرانسه و ایالات متحده وجود داشته است.»

بر اساس اطلاعات CDC، در ایالات متحده، کرونای «مو» فقط 0.1 درصد از موارد ابتلای جدید را در هفته منتهی به 11 سپتامبر به خود اختصاص داده است و نسبت موارد تازه ابتلای ناشی از نوع جدید از جولای کاهش یافته است، در حالی که دلتا غالب شده است. CDC هنوز «مو» را به‌عنوان VOI نشناخته است.

این نوع که نخستین‌بار ژانویه 2021 در کشور کلمبیا شناسایی شد، هم‌اکنون در بیش از 40 کشور جهان شناسایی شده؛ همچنین در هر 50 ایالت آمریکا! سازمان بهداشت جهانی کرونای «مو» را به‌دلیل شیوع چشمگیر در کشورهای آمریکای جنوبی و برخی از نقاط اروپا به‌عنوان «نوع مورد توجه» شناخته است.

«دلتا» در برابر «مو»

نوع دلتا از زمان شناسایی اولیه در هند در اکتبر 2020، به بیش از 170 کشور در سراسر جهان گسترش یافته و در بسیاری از مناطق غالب شده است. به‌عنوان مثال، آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) نشان می‌دهد در ایالات متحده، دلتا اکنون کاملا غالب است و بیش از 99 درصد موارد جدید ابتلا را تشکیل می‌دهد.

طبق آمار CDC، نوع دلتا افراد بیشتری را مبتلا می‌کند و سریع‌تر از انواع قبلی SARS-CoV-2  (ویروس عامل کووید-19) گسترش می‌یابد. مطالعات نشان می‌دهد دلتا بسیار مسری است؛ شاید بیش از دو برابر انواع قبلی. همچنین شواهد می‌گوید دلتا ممکن است باعث بیماری شدیدتری نسبت به انواع قبلی در افراد واکسینه‌نشده شود. برخی تحقیقات نشان داده بار ویروسی افراد آلوده به دلتا، که CDC آن را یکی از انواع نگران‌کننده می‌داند، 1000 برابر بیشتر از مبتلایان به انواع قبلی است.

در حالی که واکسن‌های کووید-19 در کاهش موارد ابتلا به دلتا -همچنین بیماری شدید- موثرند، هنوز موارد ابتلا چشمگیر است. افرادی که کاملا واکسینه شده‌اند و به کووید مبتلا می‌شوند، باز هم می‌توانند ویروس را به دیگران منتقل کنند، اگرچه به نظر می‌رسد برای مدت کوتاهی ناقل باشند. دلتا جهش‌هایی متعدد در پروتیین سنبله ویروس دارد. این مجموعه جهش‌های خاص، دلتا را هنگام اتصال و ورود به سلول‌های انسانی بسیار کارآمدتر می‌کند و شدت سرایت آن از این روست.

به این دلیل که اطلاعات بسیار کمی درباره کرونای «مو» وجود دارد سازمان بهداشت جهانی 30 آگوست آن را به فهرست «انواع مورد توجه» (VOI) اضافه کرده است. کرونای «مو» جهش‌های متعدد در پروتیین سنبله دارد و تحقیقات اولیه نشان می‌دهد ممکن است نسبت به انواع قبلی در برابر واکسن‌ها یا ایمنی طبیعی مقاوم‌تر باشد (اگرچه میزان کامل آن هنوز مشخص نیست). اما مقامات سازمان بهداشت جهانی گفته‌اند کرونای دلتا به دلیل ماهیت بسیار مسری آن، هنوز بسیار نگران‌کننده است.

حتی اگر مقاومت «مو» در برابر واکسن‌ها بیشتر از سایر گونه‌ها شود، کارشناسان می‌گویند واکسن‌هایی که اکنون در دسترس‌اند، احتمالا همچنان در محافظت در برابر بیماری شدید موثر خواهند بود.

ماریا ون کرخوو، مدیر فنی سازمان جهانی بهداشت در همه‌گیری کووید-19 گفت: «به نظر من، نوع دلتا به‌دلیل افزایش قابلیت انتقال، بسیار مایه نگرانی است. در برخی کشورها، موارد ابتلا به «مو» در حال افزایش است، اما در برخی دیگر از کشورها، ابتلا به آن در حال کاهش است. جایی که دلتا هست، واقعا به‌سرعت کنترل را در دست می‌گیرد.»

دکتر مایک رایان، مدیر برنامه فوریت‌های بهداشتی سازمان جهانی بهداشت، گفت هر نوع جدید باید با «بهترین نوع» رقابت کند، که در حال حاضر «دلتا» است. به گفته او، این نوع میل به پیشی‌گرفتن دارد، حتی اگر دیگران در فرار از محافظتی که از طریق واکسن‌ها یا ایمنی طبیعی حاصل می‌شود، بهتر عمل کنند.

در اوایل ماه سپتامبر، دکتر آنتونی فائوچی، مشاور ارشد پزشکی کاخ سفید، گفت مقامات بهداشتی در ایالات متحده «مو» را زیر نظر دارند، در حالی که تهدید ناشی از این نوع را کم‌اهمیت می‌دانند: «ما به آن توجه می‌کنیم، همه چیز را جدی می‌گیریم، اما در حال حاضر آن را تهدید فوری نمی‌دانیم.»

جان پی مور، استاد میکروبیولوژی و ایمونولوژی در کالج پزشکی ویل کرنل، قبلا به نیوزویک گفت در حالی که «مو» دارای برخی «جهش‌های نگران‌کننده» است، اما در ایالات متحده به‌طور فراگیر گسترش نمی‌یابد: «مطالعات بسیار کمی در مورد ویژگی‌های آن دیده‌ام، زیرا هنوز به‌طور گسترده درباره آن تحقیق نشده است. نکته اصلی این است که خیلی گسترش نمی‌یابد.»

به گفته مور، این واقعیت که «مو» به‌سرعتِ دلتا گسترش نمی‌یابد، ممکن است به این معنی باشد که نوع جدید به‌تدریج ناپدید می‌شود. مور گفت یکی از چیزهایی که ما با دلتا آموختیم این است که انواع کمتر قابل انتقال را سرکوب کرد: «دلتا سریع‌الانتقال‌ترین نوعی است که غالب است و اهمیت چیزهای دیگر کمتر و کمتر می‌شود، مگر اینکه «مو» دارای قابلیت انتقال منحصر به فردی شود که این شگفت‌آور خواهد بود، زیرا تاکنون دیده نشده است.»

واکسن‌ها در برابر کرونای «مو» موثرند؟

حتی اگر مقاومت «مو» در برابر واکسن‌ها بیشتر از سایر گونه‌ها شود، کارشناسان می‌گویند واکسن‌هایی که اکنون در دسترس‌اند، احتمالا همچنان در محافظت در برابر بیماری شدید موثر خواهند بود.

جسی اراسموس، دکترا، مدیر ویروس‌شناسی در HDT Bio و استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه واشینگتن در سیاتل، به WebMD  گفت: «مطالعه‌ای پیش‌چاپ (که هنوز بررسی نشده است) هفتم سپتامبر انجام شد که در واقع نشان می‌دهد «مو» نسبت به نوع «بتا» (Beta) کمی در برابر واکسن مقاوم‌تر است. وقتی در مورد فرار یک نوع ویروس از واکسن صحبت می‌کنیم، باید بسیار مراقب باشیم تا مشخص کنیم این، فرار از ابتلاست، نه از بیماری جدی و شدید. واکسن‌ها حتی در برابر مقاوم‌ترین انواع  ویروس کووید در مقابل‌شان، هنوز در برابر بیماری محافظت می‌کنند.»

بر اساس گزارش Science Focus، تحقیقی که 13 آگوست 2021 در The Lancet Infectious Diseases منتشر شده، نشان می‌دهد نوع «مو» به دلایلی قابلیت فرار از واکسن را دارد. آنان نوشتند چندین جهش در پروتیین سنبله در «مو» گزارش شده که قدرت خنثی‌سازی آنتی‌بادی‌ها را کاهش می‌دهد. نوع «مو» نیز دارای همان جهش‌هایی در پروتیین سنبله است که با واکنش ضعیف واکسن در نوع «بتا» مرتبط بود: «وجود جهش‌های مرتبط با واکسن‌گریزی ممکن است طبقه‌بندی مجدد «مو» را در فهرست  انواع نگران‌کننده ضروری کند.»

به این دلیل که اطلاعات بسیار کمی درباره کرونای «مو» وجود دارد سازمان بهداشت جهانی 30 آگوست آن را به فهرست «انواع مورد توجه» (VOI) اضافه کرده است. «مو» جهش‌های متعدد در پروتیین سنبله دارد و تحقیقات اولیه نشان می‌دهد ممکن است نسبت به انواع قبلی در برابر واکسن‌ها یا ایمنی طبیعی مقاوم‌تر باشد.

برخی از دانشمندان هم هشدار می‌دهند کرونای «مو» می‌تواند در برابر آنتی‌بادی‌ها بسیار مقاوم باشد. این یافته از مقاله‌ای پیش‌چاپ به‌دست آمده، بنابراین قطعی نیست و بررسی نشده است. در این مقاله پیش‌چاپ، دانشمندان نوشتند هنگام مقایسه پروتیین‌های سنبله مختلف SARS-CoV-2، پروتیین‌های موجود در نوع  «مو» در برابر خنثی‌سازی نمونه‌های آنتی‌بادی کووید-19 آزمایشگاهی نسبت به سایر انواع «مورد توجه» و «نگران‌کننده» از جمله نوع دلتا که اکنون در انگلستان غالب است، مقاوم‌تر بود. این ممکن است بدان معنا باشد که افراد واکسینه‌شده و افرادی که قبلا به کووید-19 مبتلا بوده‌اند، در مقایسه با سایر گونه‌های کووید از محافظت کمتری در برابر «مو» برخوردار خواهند بود.

علایم

به نظر می‌رسد نوع «مو» علایمی مشابه سایر گونه‌های ویروس کرونا داشته باشد. بر اساس گزارش خدمات بهداشت ملی انگلیس (NHS)، علایم اصلی کووید-19 عبارتند از: درجه حرارت بالای بدن؛ سرفه جدید و مداوم؛ از دست‌دادن یا تغییر حس بویایی یا چشایی. NHS  می‌گوید بیشتر افرادی که به کووید-19 مبتلا می‌شوند، حداقل یکی از این علایم را خواهند داشت.

منابع: نیوزویک- ساینس فوکِس

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.