هفته پرکار دیپلماسی ایران در نیویورک

امیرعبداللهیان بر تمرکز بر سیاست خارجی متوازن و دیپلماسی فعال تاکید کرد

امیرعبداللهیان در جریان دیدار با گراندی، بر نیاز به نقش فعال‌تر کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان جهت رسیدگی به وضعیت انسانی وخیم افغانستان و شرایط آوارگان افغان تاکید کرد.

شهروند آنلاین: حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جدید ایران برای شرکت در اجلاس سران هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد دوشنبه به وقت محلی در رأس هیاتی وارد نیویورک شد.

وزیر امور خارجه در بدو ورود به نیویورک گفت: «امیدوارم با استفاده از فرصت پیش‌آمده بتوانیم در راستای سیاست خارجی متوازن و دیپلماسی فعال، پویا و هوشمند دولت سیزدهم در تنظیم و توسعه روابط خارجی با همه مناطق جهان و کشورهای هدف‌گذاری شده، مشورت‌ها و گفت‌وگوهایی را با همتایان داشته باشیم.»

وزیر امور خارجه پس از ورود به نیویورک اظهار داشت: «سفرم به نیویورک در راستای شرکت در هفتادوششمین مجمع عمومی سازمان ملل انجام می‌شود.»

امیرعبداللهیان افزود: «با استفاده از فرصت حضور همتایان و مقامات عالی‌رتبه کشورها برنامه‌ای که همکاران در نمایندگی (ایران در سازمان ملل ) تنظیم کرده‌اند، حدود ۵۰ ملاقات، جلسه و شرکت در نشست‌های مختلف است.»

وزیر امور خارجه تصریح کرد: «امیدوارم با استفاده از فرصتی که پیش آمده بتوانیم در راستای سیاست خارجی متوازن و دیپلماسی فعال، پویا و هوشمند دولت سیزدهم در تنظیم و توسعه روابط خارجی با همه مناطق جهان و کشورهایی که هدف‌گذاری شده، مشورت‌ها و گفت‌وگوهایی را با همتایان داشته باشیم.»

امیرعبداللهیان تاکید کرد: «از جمله موضوعاتی که در دستور کار است، با نگاه به همسایگان و با نگاه به اولویت آسیا و همچنین تمرکز بر سیاست خارجی متوازن و تعامل با همه کشورهای جهان، پیگیری دیپلماسی اقتصادی از جمله برنامه‌های گفت‌وگوها خواهد بود.»

وزیر امور خارجه افزود که  توجه به مشکلات و تسهیل امور ایرانیان خارج از کشور از برنامه‌های دیگری است که در نشستی که در محل نمایندگی ما در نیویورک، همکاران و مسئولان تدارک دیده شده است و کارکنان دفتر حفاظت منافع ما از واشنگتن هم حضور خواهند داشت، بررسی می‌شود.

امیرعبداللهیان گفت که امیدواریم بتوانیم مشکلات ایرانیان مقیم آمریکا را با نگاه به تسهیل مسایل و با نگاه به اینکه از ظرفیت ایرانیان مقیم در آمریکا در راستای برنامه‌های دولت سیزدهم بتوانیم استفاده مطلوب و در عین حمایت قوی‌ای از جامعه ایرانیان در خارج از کشور داشته باشیم، برطرف کنیم.

تاکید امیرعبداللهیان بر نیاز به نقش فعال‌تر سازمان ملل در افغانستان

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان، با اشاره به میزبانی ایران از میلیون‌ها پناهجو، بر نیاز به نقش فعال‌تر سازمان ملل در وضعیت انسانی وخیم افغانستان تاکید کرد.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بامداد سه‌شنبه از دیدار «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران با «فیلیپو گراندی» کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان در نیویورک خبر داد.

خطیب‌زاده در صفحه توییتر خود نوشت: «امیرعبداللهیان در جریان دیدار با گراندی، بر نیاز به نقش فعال‌تر کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان جهت رسیدگی به وضعیت انسانی وخیم افغانستان و شرایط آوارگان افغان تاکید کرد».

او در ادامه توضیح داد: «ایران به عنوان میزبان میلیون‌ها پناهجو، انتظار کمک‌ها و حمایت‌های بین‌المللی را دارد».

در این نشست، علاوه بر امیرعبداللهیان و خطیب‌زاده، «مجید تخت‌روانچی» نماینده ایران در سازمان ملل نیز حضور داشت.

هفته پرکار دیپلماسی ایران

امیرعبداللهیان را در این سفر، رضا نجفی، سرپرست معاونت امور حقوقی و بین‌المللی و مدیر کل صلح و امنیت وزارت خارجه، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه و اسحاق آل‌حبیب، مدیر کل دفتر وزیر امور خارجه همراهی می‌کنند.

به گفته خطیب‌زاده، برای وزیر امور خارجه در طول اقامت در نیویورک، حدود ۴۵ دیدار در سطح دوجانبه با وزیران خارجه کشورهای مختلف از قاره‌های مختلف آفریقا، آسیا،‌ اروپا و آمریکای لاتین و منطقه و نیز با روسای سازمان‌های بین‌المللی، دبیرکل سازمان ملل و همه کسانی که درخواست داشتند یا امکان دیدار بوده، هماهنگ شده است تا در این سفر چند روزه کوتاه، همه دیدارها انجام شود.

مجید تخت‌روانچی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز پیش از این درباره برنامه‌های وزیر امور خارجه در طول اقامت در نیویورک گفت: «وزیر امور خارجه در جلسات مختلف سازمان ملل حضور و سخنرانی خواهد داشت.»

به گفته او، وزیر امور خارجه با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و نیز عبدالله شهید، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل  جلساتی خواهند داشت.

تخت‌روانچی تصریح کرد: «وزیر امور خارجه همچنین با محققان و اندیشکده‌های مختلف، خبرنگاران مقیم آمریکا و محققان ایرانی نشست‌هایی خواهد داشت و از این فرصت‌ها برای تبیین سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران استفاده خواهد شد.»

دیدارهای جداگانه امیرعبداللهیان  با وزیران ۱+۴ در نیویورک

به گفته خطیب‌زاده، وزیر امور خارجه با همه وزرای ۱+۴ دیدارهای دوجانبه و جداگانه خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره موضوع نشست وزرای خارجه ۱+۴ نیز گفت: «طبیعی است اگر ببینیم که این ملاقات می‌تواند در مسیر مذاکره سودمند و مفید باشد، تصمیم آن اتخاذ خواهد شد.»

او تصریح کرد: «تصمیمی درحال حاضر گرفته نشده است اما قطعا باید دستور کار  و موضوع جلسه را ببینیم و بر اساس آن تصمیم بگیریم.»

هفتادوششمین مجمع عمومی سازمان ملل از روز ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریور) آغاز به کار کرده اما اجلاس سران از امروز سه‌شنبه  ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهریور ماه ) به مدت یک هفته برگزار می‌شود.

به گفته سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری روز سه‌شنبه  ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهریور)  در اجلاس سران هفتادوششمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد به‌صورت مجازی سخنرانی خواهد کرد.

در حاشیه اجلاس سران امسال مجمع عمومی سازمان ملل، جلساتی در سطوح عالی بصورت موازی در زمینه‌های مختلف انرژی، غذا، تبعیض نژادی و امحای سلاح‌های کشتار جمعی برگزار می‌شود که هیات جمهوری اسلامی ایران در این جلسات حضور خواهد داشت.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.