بمب اتمی ناکازاکی چگونه عمل کرد؟

قدرت انفجاری عظیم بمب اتمی از کجا می‌آید؟

بمب اتمی که روی ناکازاکی ژاپن فرود آمد به «مرد چاق» معروف است. این بمب فقط 6.4 دهم کیلوگرم پلوتونیوم داشت ولی قادر بود انفجاری به بزرگی 21 کیلوتُن ایجاد کند.طول بمب مرد چاق 128 و قطر آن 60 اینچ بود و حدود 4700 کیلو گرم وزن داشت. قدرت تخریبی بمب مرد چاق از یک هسته کُروی پلوتونیوم، تولید می‌شود که حدودا اندازه یک توپ فوتبال است.

پلوتونیوم یه فلز رادیواکتیو است که در سال 1940 کشف شد. این کره از جنس پلوتونیوم توسط لنزهایی از مواد منفجره احاطه شده است. این لنزهای انفجاری از 60درصد RDX و 40درصد تی‌ان‌تی تشکیل شده‌اند. بمب دارای 32 سیم انفجاری است که دور تا دور این لنزها پیچیده شده‌اند.
باتری‌های 24 ولت نیز یک سمت بمب نصب شده که به سیستم فیوز متصل هستند. بمب پسر چاق از ارتفاع 17هزار پایی روی ناکازاکی انداخته شد، 47 ثانیه بعد این بمب به ارتفاع 1600پا رسید و 32 سیم انفجاری به طور هم‌زمان جرقه‌های الکتریکی تولید کردند که باعث رها شدن هم‌زمان انرژی مواد منفجره شد. شوک این انفجار به کره پلوتونیوم منتقل شد. درون پلوتونیوم، دو عنصر پلونیوم و بریلیوم قرار دارند که در اثر فشار با هم مخلوط شده و تعداد زیادی نوترون آزاد می‌کنند.
حدود 10میلی‌ثانیه بعد، زنجیره واکنش هسته‌ای اتفاق افتاد. یک اتم پلوتونیوم توسط یک نوترون بمباران شده و به دو قسمت تقسیم می‌شود. از این طریق انرژی آزاد شده و دو نوترون دیگر تولید می‌شوند که هر کدام از آنها یک واکنش دیگر ایجاد کرده و اتم‌های پلوتونیوم را بمباران می‌کند. یک زنجیره واکنشی از شکسته شدن اتم‌ها اتفاق می‌افتد که باعث انفجاری عظیم می‌شود.
بمب مرد چاق در ارتفاع 600پا از زمین منفجر شد که معادل منفجر شدن 21 کیلوتن تی‌ان‌تی بود و ابر قارچ مانندی به بلندی 1800متر ایجاد کرد. تقریبا 40 هزار نفر کشته شده و تمام ساختمان‌های اطراف تا فاصله 8کیلومتر مربع نابود شدند.
درون مرکز انفجار گرمای انفجار باعث بخار شدن بسیاری از مردم شد و اثراث مخرب اشعه‌های رادیواکتیو، نظیر سوختگی و تغییرات ژنتیکی، تا سال‌ها پابرجا بود.

مترجم: مهرناز الماسی
گوینده: امیر رسام مهر
Learn from the base :منبع

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.