پرتو صلح، در روز جهانی صلح 

سال 1981 از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز ۲۱ سپتامبر (۳۰شهریورماه) به عنوان روز جهانی صلح  انتخاب شد

در سال 2000 میلادی سازمان فرهنگی، هنری ملل متحد (یونسکو)، با شروع هزاره سوم میلادی، سال2000  تا 2010 میلادی را دهه جهانی “فرهنگ صلح ” نام نهاد تا جامعه جهانی را از مفهوم صلح  به معنی صرفا نبود جنگ؛ به ترویج و نهادینه سازی فرهنگ صلح  معطوف و رفتار صلح آمیز به ویژه برای کودکان و زنان را مطرح نماید.

واژه صلح؛ مفهومی بنیادی­تر و فراتر از صرف نبود نزاع و جنگ است که همواره به این رویکرد صلح کمتر توجه شده است. زمینه­ سازی و تلاش برای ترویج فرهنگ صلح با تمرکز به تمرین، تجربه و نهادینه­سازی آن در دوران کودکی و در ابعاد و ارزش های مختلف زندگی اجتماعی؛ به شکل­گیری جوامعی سرشار از عدالت، تفاهم، پذیرش عقاید و نیز رفتارهای عاری از خشونت کمک خواهد نمود.

یکی از اهداف چهارگانه و مهم فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر “تلاش برای برقرای صلح و دوستی میان ملت ها ” است که در استراتژی 2030 این فدراسیون نیز با ذکر” بسیج مردم برای ایجاد جوامع صلح آمیز و متشکل از تمامی گروه ها” به آن تاکید شده است

به طورحتم، جهان امروز با مخاطرات و مشکلات کنونی، بیش از هر زمان دیگری نیازمند اتخاذ تدابیر ویژه برای بروز و ظهور رفتارهای صلح جویانه نظیر گفتگو، استدلال و درک تفاوت در اندیشه ها برای توسعه و ترویج همزیستی مسالمت­آمیز و تفاهم می باشد.

بنابراین لازم است سازمان های مختلف همچون وزارت آموزش و پرورش، صدا و سیما، جمعیت هلال احمر و … که در حوزه های تعلیم و تربیت، آموزش و فرهنگ سازی فعال هستند ضمن تعامل مناسب با یکدیگر، جهت برنامه ریزی های مدون، منسجم و هم افزا، در جهت ارتقای جایگاه فرهنگ، ادبیات  و رفتارهای صلح جویانه در ابعاد صلح درونی و صلح بیرونی، نهایت تلاش خود را به کار گیرند.

یکی از اهداف چهارگانه و مهم فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر “تلاش برای برقرای صلح و دوستی میان ملت ها ” است که در استراتژی 2030 این فدراسیون نیز با ذکر” بسیج مردم برای ایجاد جوامع صلح آمیز و متشکل از تمامی گروه ها” به آن تاکید شده است.

نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر با بهره مندی از ظرفیت و خدمات صدها هزار داوطلب صلح جو و بشردوست؛ از طریق شبکه جهانی جمعیت­های ملی در 192 کشور جهان در ابعاد مختلف جامعه بشری، در جهت ایجاد فرصت های نوین به منظور رشد مهارت های صلح جویانه، به ترویج جوامع اخلاق مدار توام با همزیستی مسالمت­آمیز؛ کمک می نماید تا همه مردم دنیا بتوانند به صورت فراگیر، شفقت و همدلی را تجربه و در رفتارهای خود، ارزش­های بشردوستانه و صلح آمیز را متبلورسازند.

در این راستا سازمان جوانان جمعیت هلال احمر با بیش از 74 سال  سابقه فعالیت با برنامه ریزی مختلف فرهنگی، اجتماعی، در چهارچوب اصول و اهداف عالی و انسانی خود در آموزش، ترویج و توسعه مفاهیم و مظاهر فرهنگ صلح به کودکان، نوجوانان و جوانان عضو خود، اقدامات مطلوب و گسترده ای را انجام می دهد.

در این روزها که جامعه بین المللی و کشور عزیزمان ایران درگیر خسارت های اقتصادی و اجتماعی ناشی از بیماری کرونا می باشد نقش اعضای سازمان جوانان جمعیت هلال احمر به عنوان مروجین فرهنگ صلح، بیش از پیش نمایان است و لازم است در این برهه حساس زمانی، علاوه بر سایر اقدامات مرتبط در پیشگیری از شیوع بیماری کرونا، دو اقدام مهم دیگر نیز در اولویت برنامه های این اعضا قرار گیرد؛ نخست کمک به خلق امید همراه با تلاش برای دستیابی به آینده ای روشن و دوم توسعه فرهنگ گفتگو، پذیرش عقاید وحل مسائل در سطح جامعه .

عذرا والی
رئیس اداره پیش دبستانی و مهدهای کودک سازمان جوانان جمعیت هلال احمر

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.