یک تریلیون دلار لیتیوم در دستان طالبان

افغانستان روی ذخایر عظیمی از مواد معدنی زیرزمینی نادر نظیر لیتیوم نشسته است/ویدئو

د‌هه‌ها جنگ در افغانستان باعث شده که صنعت معدن در این کشور پیشرفتی نداشته باشد. ارزش ذخایر معدنی افغانستان یک تریلیون دلار است که هم‌اکنون به کنترل طالبان درآمده است.

افغانستان روی ذخایر عظیمی از مواد معدنی زیرزمینی نادر نظیر لیتیوم نشسته است. اما چرا لیتیوم تا این اندازه اهمیت دارد؟ لیتیوم یکی از اجزای مهم باتری‌های قابل شارژ است و از فلزاتی است که در تکنولوژی‌های زیست‌محیطی مورد نیاز برای کنترل بحران تغییرات اقلیمی، نظیر خودروهای هیبریدی، نقش حیاتی دارد. با توجه به تمایل کشورها به حرکت به سوی تکنولوژی‌های زیست محیطی تقاضا برای فلزاتی نظیر کبالت و لیتیوم افزایش بی‌سابقه داشته است. اما دسترسی به این ذخایر عظیم معدنی می‌تواند انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری دیگر کشورها در افغانستان، علی رغم هرج و مرج ایجاد شده توسط طالبان، باشد.

 این ذخایر معدنی سالانه درآمدی معادل یک میلیارد دلار در افغانستان تولید می کنند که حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد آن در اثر فساد سیستمی هدر می‌رود

هم‌اکنون این ذخایر معدنی سالانه درآمدی معادل یک میلیارد دلار در افغانستان تولید می کنند که حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد آن در اثر فساد سیستمی هدر می‌رود. طالبان ممکن است از این مواد برای ایجاد ثروت و کنترل بیشتر بر افغانستان بهره‌برداری کند. کشورهایی نظیر چین، پاکستان و هند احتمالا در صنعت معدن در افغانستان وارد شوند. چین اعلام کرده که قصد دارد با طالبان روابط دوستانه برقرار کند و یکی از کشورهایی است که به دنبال موقعیتی برای بهره‌برداری از ذخایر معدنی افغانستان است. بیشتر مردم افغانستان زیاد خط فقر زندگی می‌کنند و متاسفانه این کشور نیز دچار نفرین منابع شده است. نفرین منابع به شرایطی اطلاق می‌شود که اقتصاد یک کشور فقط به منابع معدنی خود وابسته باشد. این وابستگی باعث می‌شود که در صورت نوسان قیمت مواد خام، اقتصاد آن کشور نیز دچار نوسان شود. یکی از راه‌های جلوگیری و مبارزه با نفرین منابع گسترش صنایع محلی مختلف در کشور است.

گوینده و مترجم: مهرناز الماسی
منبع: Crux

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.