احتمال شروع سفر «عمره» و «سوریه»

توضیح رئیس سازمان حج و زیارت درباره احتمال از سرگیری سفر عمره و همچنین سفر زیارتی سوریه

به دنبال پیش‌بینی دور جدید مذاکرات ایران و عربستان و احتمال بازگشایی کنسولگری‌های دو کشور، رئیس سازمان حج و زیارت درباره احتمال ازسرگیری سفر عمره و همچنین سفر زیارتی سوریه توضیحاتی داد.

شهروندآنلاین: علی‌رضا رشیدیان درباره احتمال حضور زائران ایرانی در عمره امسال، با توجه به تمایل‌هایی که برای ازسرگیری مذاکرات بین ایران و عربستان نشان داده شده است، گفت: «با توجه به اینکه بیش از ۵میلیون و ۷۰۰هزار نفر در نوبت عمره قرار دارند، دل‌مان می‌خواهد مسیر عمره مشروط به رعایت عزت، کرامت و سلامت عمره‌گزاران ایرانی و صدور مجوزهایی برای حمایت از حقوق اتباع ایرانی با بازگشایی کنسولگری یا دفتر حفاظ منافع ایران در عربستان باز شود و عمره‌گزاران ایرانی را دوباره اعزام کنیم.»

او افزود: «امسال دولت عربستان با توجه به واکسیناسیون گسترده‌ای که صورت گرفت، اعزام عمره‌گزاران از کشورهای مختلف، از جمله عراق را شروع کرده است و روزانه بین 6 تا 7هزار نفر خارجی برای طواف عمره به خانه خدا مشرف می‌شوند و با این واکسیناسیون، محدودیت اعزام را هم برمی‌دارند.»

او در پاسخ به این سوال که آیا ایرانی‌ها به عمره امسال می‌رسند، گفت: «اگر در مذاکرات دو کشور، مشکل کنسولگری و دفتر نمایندگی حل شود، می‌توانیم.»

رئیس سازمان حج و زیارت درباره واکسن زائران ایرانی با توجه به اینکه عربستان فقط نوع خاصی از واکسن‌ها را تأیید کرده و پذیرفته است، اظهار کرد: «شنیده‌ایم که طرف عربستانی، واکسن سینوفارم را با توجه به تأیید سازمان جهانی بهداشت جهانی قبول کرده است. اکنون واکسن‌های جدید دیگری مجوز ورود به کشور را گرفته‌اند که جزو فهرست واکسن‌های مورد تأیید عربستان هستند، بنابراین می‌توان دوز یادآور واکسن را از آن نوعی که تأیید کرده‌اند، تزریق کرد و در مذاکره با عربستان به توافق رسید. به‌ویژه آنکه، بیشتر زائران ایرانی از لحاظ رده سنی تا الان واکسن تزریق کرده‌اند و اگر درباره اعزام توافق صورت گیرد، می‌توان دوز یادآور را از آن نوع واکسن‌ها تزریق کرد.»

عربستان تا الان فقط واکسن‌های «فایزر/بیون‌تک»، «آکسفورد/ آسترازنکا»، «مدرنا» و «جانسون و جانسون» را تأیید کرده که به جز آسترازنکا بقیه هنوز در ایران در دسترس نیستند

او درباره اینکه عربستان تا الان فقط واکسن‌های «فایزر/بیون‌تک»، «آکسفورد/ آسترازنکا»، «مدرنا» و «جانسون و جانسون» را تأیید کرده که به جز آسترازنکا بقیه هنوز در ایران در دسترس نیستند و درباره ورودشان هم ابهام‌هایی مطرح است، گفت: «ظاهرا بعضی از این واکسن‌ها را که تولید کشورهای دیگر است می‌توانند وارد کنند. ضمن اینکه واکسن تولیدی آکسفورد هم مورد قبول عربستان است و در ژاپن، کره‌جنوبی و روسیه تولید شده و ایران هم آن‌ را خریداری کرده است.»

رئیس سازمان حج و زیارت درباره ازسرگیری اعزام زائران به سوریه گفت: «امیدواریم با بهتر شدن شرایط، زمینه اعزام زیارتی به سوریه را داشته باشیم. مذاکره با وزارت سیاحه سوریه و حتی با عربستان که قطع رابطه هستیم، ادامه دارد. این مدت حتی ارتباط ما با وزارت حج و عمره عربستان قطع نشده و مکاتبات از طریق دفتر نمایندگی سازمان ملل انجام می‌شود و با مسئولان حج و زیارت این کشورها به ویژه عربستان ارتباط مستمر و مستقیم داشتیم.»

رشیدیان درباره پیش‌بینی زمان برای ازسرگیری سفر زیارتی سوریه اظهار کرد: «امیدواریم در صورتی که ستاد ملی کرونا مجوز صادر کند، مقدمات سفر بعد از ماه صفر فراهم شود.»

سفر ایرانی‌ها به سوریه از سال ۱۳۹۰ با آغاز جنگ‌های داخلی در این کشور و پس از ربوده شدن جمعی از ایرانی‌ها متوقف شد. از سال ۹۷ معدود آژانس‌هایی تورهای زیارتی به این کشور را از سر گرفتند، درحالی‌که متولیان آن از جمله سازمان (وزارت) میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی و سازمان حج و زیارت نسبت به آن ابراز بی‌اطلاعی می‌کردند. سازمان حج و زیارت ازسرگیری سفرهای زیارتی به سوریه را به ارایه و اجرای طرح امنیتی این کشور مشروط کرده بود. در سال ۹۸ با وجود نامشخص بودن سرانجام این طرح، سازمان حج و زیارت از سال ۹۸ سفرهای زیارتی سوریه را آغاز کرد و تا پیش از همه‌گیری کرونا و بسته شدن مرزها، این سفرها ادامه داشت.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.