کرونا رکورد تاریخی آنفلوآنزا را شکست!

شمار قربانیان کووید-19 در ایالات متحده از همه‌گیری آنفلوآنزای 1918 بیشتر شد

با وجود همه پیشرفت‌های علمی و پزشکی در 103 سال گذشته، همه‌گیری کووید-19 اکنون بیش از همه‌گیری آنفلوآنزای سال 1918 آمریکایی‌ها را کشته است. به گفته دانشگاه جان هاپکینز، بیش از 675 هزار نفر در ایالات متحده بر اثر کووید-19 جان باخته‌اند. این رقم فراتر از آمار تلفات تخمینی ایالات متحده در مرگبارترین همه‌گیری قرن بیستم است! استفان کیسلر، اپیدمیولوژیست دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد، می‌گوید: «اگر شما سال 2019 با من در این‌باره صحبت می‌کردید، شگفت‌زده می‌شدم. اما اگر احتمالا آوریل یا می 2020 با من صحبت می‌کردید، می‌گفتم تعجب نمی‌کنم که به این نقطه رسیده‌ایم. امیدوار بودیم بسیاری از اشتباهاتی که قطعا در سال 1918 مرتکب شدیم، در سال 2020 تکرار نکنیم، اما مرتکب شدیم.» در اینجا نگاهی می‌کنیم به برخی تفاوت‌ها و شباهت‌های کلیدی همه‌گیری آنفلوآنزای 1918 و کووید- 19.

تفاوت میان دو پاندمی

جمعیت: کیسلر گفت جمعیت ایالات متحده اکنون سه‌برابر جمعیت سال 1918 است. در حالی که ممکن است کشتگان کووید-19 بیشتر باشد، همه‌گیری آنفلوآنزای 1918 ظاهرا نسبت بالاتری از آمریکایی‌ها را کشت.

دسترسی به واکسن: مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده (CDC) گفت سال 1918، هیچ واکسنی برای همه‌گیری آنفلوآنزا وجود نداشت. اکنون واکسن کووید-19 در دسترس است، اما میلیون‌ها واجد شرایط آمریکایی واکسینه نشده‌اند! در ایالات متحده، واکسن کووید-19 اواسط دسامبر 2020 برای گروه‌های خاصی در دسترس قرار گرفت، 9 ماه پس از آنکه سازمان جهانی بهداشت شیوع ویروس کرونا را پاندمی اعلام کرد. بر اساس داده‌های دانشگاه جان هاپکینز، در آن زمان، بیش از 298هزار آمریکایی بر اثر کووید-19 فوت کرده بودند.

بر اساس اطلاعات CDC، در میانه موج سرکش «دلتا» هنوز 36درصد آمریکایی‌های 12ساله و بالاتر کاملا واکسینه نشده‌اند.

انتشار سریع اطلاعات غلط: کیسلر معتقد است اکنون بزرگ‌ترین ضرر و زیان در مقایسه با همه‌گیری 1918 در واقع پیشرفت عظیم فناوری است! او گفت: «اینترنت شمشیری دو لبه است. اینترنت به ما امکان می‌دهد به‌روزرسانی‌های  CDC و سازمان بهداشت جهانی را دریافت کنیم و خیلی سریع به اشتراک بگذاریم، اما این بدان معناست که می‌توانیم اطلاعات غلط را نیز به‌سرعت منتشر کنیم!»

ماه‌هاست پزشکان سعی می‌کنند نادرستی افسانه‌های مشهوری را که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده، اثبات کنند و بگویند آنها در واقع سلامت عمومی را به خطر می‌اندازند و کشور را عقب نگه‌می‌دارند.

سالن اجتماعات اوکلند در کالیفرنیا در سال 1918 با پرستاران داوطلب صلیب سرخ آمریکا به بیمارستان موقت تبدیل شد.

شباهت‌های دو پاندمی

جوانان شکست‌ناپذیر نیستند: جوانی و سلامت به این معنا نیست که افراد از آسیب جدی ویروس همه‌گیر در امانند. بر اساس اطلاعات CDC، مرگ‌و‌میر بالا در افراد سالم، از جمله در گروه سنی 20 تا 40 سال، ویژگی منحصربه‌فرد همه‌گیری آنفلوآنزای 1918 بود.

جان بری، نویسنده کتاب «آنفلوآنزای بزرگ: داستان مرگبارترین همه‌گیری در تاریخ» در سال 2004، سال گذشته به CNN گفت: «حدود دوسوم مرگ‌ومیر ناشی از همه‌گیری 1918 در میان افراد 18 تا 50 ساله بود و اوج سن مرگ 28 سال بود.»

شاید عجیب نباشد که آنفلوآنزای همه‌گیر 1918 به‌سرعت میان جوانان گسترش یافت، آخرین سال جنگ جهانی اول بود و بسیاری از سربازان جوان در پادگان نزدیک یکدیگر بودند. در حالی که اکنون جنگ جهانی وجود ندارد، کووید-19 ثابت کرده که هنوز ممکن است جوانان تحت تأثیر شدید قرار بگیرند، حتی اگر خطر مرگ آنها بسیار کمتر باشد.

کیسلر گفت ما به‌ویژه درباره کووید طولانی (long Covid) کاملا دیده‌ایم که جوانان شکست‌ناپذیر نیستند.

مسئولیت شخصی اهمیت دارد: دکتر لری برلیانت، اپیدمیولوژیست گفت: «در طول همه‌گیری آنفلوآنزای 1918، هنگامی که موارد ابتلا در سان‌فرانسیسکو کاهش یافته بود، بزرگان شهر گفتند بیایید شهر را باز کنیم! بیایید تجمعی بزرگ در مرکز شهر تشکیل دهیم. همه با هم ماسک‌های خود را برمی‌داریم. دو ماه بعد، به‌دلیل آن رویداد، آنفلوآنزای بزرگ دوباره برگشت، خروشان!»

در آن‌سوی ایالات متحده، فیلادلفیا دچار سرنوشتی مشابه شد. اگرچه 600 ملوان از نیروی دریایی فیلادلفیا در سپتامبر 1918 به ویروس مبتلا شده بودند، اما شهر مراسمی را که برای 28 سپتامبر 1918 برنامه‌ریزی شده بود، لغو نکرد. به گفته مرکز اسناد دانشگاه پنسیلوانیا، سه روز بعد، فیلادلفیا 635 مورد جدید ابتلا به آنفلوآنزا داشت.

تحقیقات دانشگاه پنسیلوانیا نشان می‌دهد فیلادلفیا به‌سرعت، به شهری با بیشترین آمار مرگ‌و‌میر بر اثر آنفلوآنزا در ایالات متحده تبدیل شد! در مقابل، سنت لوئیس که مراسم مشابهی برنامه‌ریزی کرده بود، اما آن را لغو کرد، بسیار بهتر بود. CDC اعلام کرد ماه بعد، بیش از 10 هزار نفر در فیلادلفیا بر اثر ابتلا به آنفلوآنزای همه‌گیر جان خود را از دست دادند، در حالی که شمار کشته‌شدگان در سنت لوئیس از 700 نفر بیشتر نشد!

مدیر CDC گفت اکنون، در سال 2021، تقریبا می‌توان از هر گونه مرگ جدید بر اثر کووید-19 با واکسیناسیون جلوگیری کرد.

ممکن است این ویروس‌ها مدت‌ها پس از همه‌گیری گسترش یابند: سازمان بهداشت جهانی پاندمی را «گسترش جهانی» یک بیماری جدید تعریف کرده است، اما هیچ معیار دقیقی برای زمان پایان همه‌گیری وجود ندارد. در حالی که CDC می‌گوید همه‌گیری 1918 در سه موج رخ داد -از بهار 1918 تا تابستان 1919- این ویروس 38 سال به‌صورت فصلی در گردش بود!

کیسلر گفت معتقد است SARS-CoV-2، ویروس  عامل کووید-19، ممکن است سال‌ها باقی بماند، حتی اگر «همه‌گیری» تمام شود! او تأکید کرد بهترین راه برای به‌دست آوردن حفاظت و کمک به از بین‌بردن این بیماری همه‌گیر این است که واکسینه شوید، نه منتظر ویروس باشید، چراکه ابتلا به آن ممکن است منجر به کووید طولانی، بستری‌شدن یا مرگ شود.

منبع: CNN

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.