رکوردشکنی واکسیناسیون و خداحافظی محدودیت‌ها

وزیر بهداشت: بیش از 50درصد مردم واکسینه شدند

نیمی از جمعیت واکسینه شدند، خبر خوشی که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آن گفت. بهرام عین‌اللهی معتقد است اقدامات و تصمیمات کمیته علمی کرونا باید کاربردی شود. عین‌اللهی با اشاره به اینکه ما باید مرتبا اقدامات‌مان به‌روز شوند، می‌گوید: «تغییراتی در زمینه قرنطینه و لاک ‌داونی باید ایجاد کنیم. این موضوع نمی‌‌تواند تا آخر به همین صورت باشد.» او ادامه می‌دهد: «اقداماتی مانند عدم تردد شبانه، مسافرت نرفتن، عدم خروج ماشین‌ها و… نمی‌تواند همیشه ادامه داشته باشد. باید با توجه به وضعیت موجود برایش فکری کرده و تغییر دهیم. نه اینکه یک چیزی را به عنوان دستورالعمل قرار داده و روی آن بایستیم.»

صحبت درباره اهمیت واکسیناسیون تکلیف است

به گفته وزیر بهداشت به حدود 45میلیون دوز رسیده‌ایم. رویه‌ای که به باور عین‌اللهی احتمال رسیدن واکسیناسیون به 70درصد را تا دو، سه هفته آینده قوت می‌بخشد. او می‌گوید: «دیگر لازم نیست دستورالعمل‌‌هایی که قبلا داشتیم، اجرا کنیم. باید آنها را به‌روز کنیم. مثلا لاک‌ داون هوشمند را ایجاد کنیم و مطالب را به ‌روز بتوانیم انجام دهیم.» او معتقد است در مورد دستورالعمل‌های درمانی هم به همین شیوه باید عمل شود. به عنوان مثال اگر به این نتیجه رسیدیم که دیگر رمدسیویر لازم نیست، دیگر نباید آن را تجویز کنیم.

به باور عین‌اللهی نباید  تعصب داشته باشیم و روی هر چیزی که اجماع می‌‌شود، بایستیم و درمان‌‌ها را به‌‌روز کنیم. به گفته او مهم‌ترین مسأله‌‌ای که همه دانشمندان  نسبت به آن تأکید می‌کنند، واکسیناسیون است. وزیر بهداشت با اشاره به هجمه‌هایی که در مورد عدم واکسیناسیون هست، می‌گوید: «یک عده جاهل‌‌اند و عده‌‌ای هم مغرضند که خودشان می‌‌دانند واکسن خوب است، اما به دلایلی علیه آن صحبت می‌‌کنند.» به باور عین‌اللهی تکلیف است در رابطه با اهمیت واکسیناسیون و اثرات آن صحبت شود.

یک صدا باید از کمیته علمی بلند شود

به باور وزیر بهداشت مرگ‌ومیر روزانه 600 تا 700 نفر فاجعه است. بر همین اساس عین‌اللهی معتقد است باید روی روش‌های تقویت سیستم ایمنی کار شود. «باید از مباحثی مانند تغذیه مناسب، استفاده از طب سنتی برای تقویت سیستم ایمنی و… استفاده کرد.»

به اعتقاد وزیر بهداشت تنها مرجع علمی اظهارنظر درباره کرونا کمیته علمی کشوری است. او ادامه می‌دهد: «به هیچ‌وجه نظرات دیگر را قبول نمی‌‌کنیم، مگر اینکه در این کمیته باشد.» به باور او افراد خارج از کمیته هم می‌‌توانند داخل کمیته مستند صحبت کنند و مطالب‌شان را بگویند. اما اینکه در بیرون و در فضای آشفته مجازی که مردم را به اشتباه می‌‌اندازد، صحبت کنند، درست نیست. هر کس که باعث شود مردم خسارت ببینند، گناه بزرگی است. اکنون هر کس در جهت نادرست تشویق کند، جنایت می‌کند.»

به گفته وزیر بهداشت مقصر فقط وزارت بهداشت نیست، بلکه همه عوامل دخیل اگر مردم را به گمراهی بکشانند، مقصرند. «یک صدا باید از کمیته علمی بلند شود و آن صدایی است که اکثریت به آن نتیجه می‌‌رسند.»

به گفته وزیر بهداشت به حدود 45میلیون دوز رسیده‌ایم. رویه‌ای که به باور عین‌اللهی احتمال رسیدن واکسیناسیون به 70درصد را تا دو، سه هفته آینده قوت می‌بخشد. او می‌گوید: «دیگر لازم نیست دستورالعمل‌‌هایی که قبلا داشتیم، اجرا کنیم. باید آنها را به‌روز کنیم. مثلا لاک‌ داون هوشمند را ایجاد کنیم و مطالب را به‌روز بتوانیم انجام دهیم.»

امتیاز دو برابری برای مقالات کرونایی

به گفته وزیر بهداشت یکی از برنامه‌هایی که قرار است انجام گیرد رصد  به‌روز و به ثانیه مطالب علمی بین‌المللی است. مطالبی که مرتبا باید رصد شوند. عین‌اللهی با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها تا حدی خوب هستند، می‌گوید: «اگر مشکلی وجود دارد، ما حاضریم کمک کنیم، دسترسی به مقالات و منابع ایجاد شود و بالا برود تا بتوانند در خانه و … به سرعت به منابع دسترسی داشته باشند.»

به اعتقاد او مهم‌ترین مسأله کمیته علمی، منابع است، حتی مطالعات داخلی را هم مورد توجه قرار دهید. «سامانه‌‌ای برای این کار در نظر بگیرید. ما هم حاضریم برای این موضوع هزینه کنیم.» وزیر بهداشت ادامه می‌دهد: «یک اقدامی که می‌خواهیم انجام دهیم این است که امتیاز مقالات مرتبط با کرونا را در ارتقا دو برابر می‌کنیم. مانند مقاله‌‌های دفاع مقدس که اگر کسی در زمینه جنگ مقاله ارایه دهد، امتیازش دو برابر است.»

به گفته عین‌اللهی این موضوع در هیأت مرکزی ارتقا مصوب می‌شود. همین موضوع تشویقی می‌‌شود که افراد در مورد کرونا تحقیق کنند. «به هر حال تحقیقات باید با توجه به نیاز باشد. امروز هم نیاز ما کروناست و باید همه تحقیقات را فعال کنیم. منتها تحقیقات باید ارزشیابی شوند و واقعی و درست و مستند باشند و چاپ شود. بنابراین برای مقالات معتبر در حوزه کرونا دو برابر امتیاز می‌دهیم. در عین حال نتایج این تحقیقات باید کاربردی هم شود.»

«بر این اساس بسیاری از محدودیت‌ها برداشته می‌‌شود تا به زندگی عادی بازگردیم. اما با این حال مواردی مانند ماسک و رعایت فاصله و تهویه و … باید انجام شود.»

خداحافظی با برخی از محدودیت‌ها

به گفته عین‌‌اللهی رکورد واکسیناسیون در هفته شکسته شده است. او با اشاره به اینکه در هفته قبل، بیش از 8میلیون دوز واکسن تزریق شد. می‌گوید: «در هفته جاری بیشتر نیز خواهد شد. بنابراین حرکت مردمی و اعتماد مردمی ایجاد شده است.» وزیربهداشت ادامه می‌دهد: «در آینده، لاک داون هوشمند ایجاد می‌‌کنیم، به طوری که کسی که مدرسه می‌رود یا به مراکز دیگر مانند هتل و مراکز جمعی مانند استادیوم می‌رود، واکسن زده باشد.» وزیر بهداشت از برداشتن برخی از محدودیت‌ها هم خبر داد. «بر این اساس بسیاری از محدودیت‌ها برداشته می‌‌شود تا به زندگی عادی بازگردیم. اما با این حال مواردی مانند ماسک و رعایت فاصله و تهویه و … باید انجام شود.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.