زلزله در مرز ایران و ترکمنستان

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۲ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) مرز ترکمنستان و گلستان – حوالی مراوه تپه (گلستان) را لرزاند.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور در این باره گفت: در ساعت۹:۱۶ امروز زلزله‌ای که به برابر گزارش‌های مقدماتی موسسه ژئوفیزیک ۵.۲ ریشتری بزرگی داشته مرز بین ایران و ترکمنستان در محدوده مراوه تپه را لرزاند.

وی با بیان اینکه این زلزله در عمق ۱۰ کیلومتری زمین بوده است، گفت: کانون این زلزله در ۲۱ کیلومتری مراوه تپه در استان گلستان و ۴۶ کیلومتری کارا کالا در ترکمنستان است.

کانون این زلزله در ۲۱ کیلومتری مراوه تپه در استان گلستان و ۴۶ کیلومتری کارا کالا در ترکمنستان است

بختیاری از اعزام نیروهی ارزیاب به مناطق متاثر از زلزله خبر داد و گفت: سازمان مدیریت بحران کشور هچنین دستگاه های امدادی و خدماتی در این استان را به حالت آماده باش درآورده است.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور تصریح کرد که اطلاعات تکمیلی در مورد این زمین لرزه و خسارات احتمالی ناشی از آن اعلام خواهد شد.

همچنین براساس سازمان اورژانس کشور ضمن اعزام تیم های ارزیاب  از استان های گلستان و خراسان شمالی به منطقه زلزله‌زده، اعلام کرد که هفت روستا با جمعیت ۲۴۸۱ نفر تحت تاثیر آن قرار دارند.

کمتر از ۲۰ دقیقه پس از حادثه سازمان اورژانس کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که بررسی مناطق تحت تاثیر زمین‌لرزه نشان داد که زلزله در دو شهر گنبد و مراوتپه بدون صدمات جانی و خسارات مالی بوده و در روستای قازان قایه باعث اختلال در خطوط مخابرات شده است.

۱۳ مهر ۱۳۲۷ هم زمین لرزه ای  با بزرگی ۷٫۳  ریشتر ۱۷۶ هزار کشته  در عشق آباد ترکمنستان برجا گذاشت .زلزله در ساعت ۲:۱۷ بامداد ۶ اکتبر به وقت محلی رخ داد و کانون زلزله در روستای کوچک قره گودان در ۲۵ کیلومتری جنوب غرب عشق آباد قرار داشت. از سال ۱۹۹۵ روز ۶ اکتبر به عنوان یادبود رخداد زمینلرزه ۱۹۴۸ روز تعطیل رسمی است و مراسمی به یاد جانباختگان زمینلرزه یادشده در عشق آباد و سایر شهرهای این کشور برگزار می شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.