مدارس از اول مهر بازگشایی می‌شود

دستور رئیس جمهوری برای پرداخت مطالبات معوق معلمان

رئیس دولت سیزدهم با بیان اینکه تمهیدات درباره بازگشایی مدارس با توجه به واکسیناسیون معلمان و دانش‌آموزان اتخاذ شده است، اظهار داشت: جای نگرانی نیست، واکسیناسیون انجام شده و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مدارس و مراکز آموزشی می‌توان سال تحصیلی جدید را آغاز کرد

شهروند آنلاین: رئیس جمهوری با بیان اینکه مدارس از اول مهر بازگشایی می‌شود، به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دستور داد پرداخت مطالبات معوق معلمان و خسارات خشکسالی کشاورزان را در اولویت قرار دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، سیدابراهیم رئیسی در جلسه هیأت دولت با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید و با تاکید بر ضرورت رسیدگی و حل مشکلات فرهنگیان، به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دستور داد پرداخت مطالبات معوقه از جمله حق‌الزحمه معلمان را در دستور کار قرار دهد.

رئیس جمهوری در ادامه بر ضرورت بازگشایی مدارس تاکید کرد و گفت: «فعلا به‌خاطر شرایط کرونایی، مدارس به‌صورت مجازی و در برخی مناطق به‌صورت ترکیبی از مجازی و حضوری، فعالیت خود را آغاز می‌کنند تا به مرور با بهتر شدن شرایط، شاهد آموزش حضوری در مدارس کشور باشیم.»

 وزارت آموزش‌وپرورش و مدیران مدارس باید برنامه‌ریزی دقیق و مشخصی براساس شرایط شهرها و استان‌های کشور از نظر بیماری و شمار دانش‌آموزان در کلاس‌ها برای حضوری یا غیرحضوری بودن کلاس‌ها داشته باشند و آن را با دقت اجرا کنند.

رئیس دولت سیزدهم با بیان اینکه تمهیدات درباره بازگشایی مدارس با توجه به واکسیناسیون معلمان و دانش‌آموزان اتخاذ شده است، اظهار داشت: «جای نگرانی نیست، واکسیناسیون انجام شده و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مدارس و مراکز آموزشی می‌توان سال تحصیلی جدید را آغاز کرد.»

او با بیان اینکه تردیدی نداریم فعالیت آموزشی در مدارس و دانشگاه‌ها باید در زمان خودش آغاز شود، تاکید کرد: «آموزش اعم از مجازی، حضوری یا ترکیبی باید مدیریت شده باشد. اگر در جایی امکان آغاز آموزش از اول مهر به شکل حضوری نیست، این نباید تا آخر سال تحصیلی ادامه یابد.»

رئیسی ادامه داد: «آموزش مجازی باید در نهایت به مدت ۱۵ روز تا یک ماه باشد و بعد از یک ماه به آموزش حضوری یا ترکیبی از آموزش حضوری و مجازی تبدیل شود و حتما باید آموزش حضوری را در کنار آموزش مجازی داشته باشیم.»

رئیس جمهوری همچنین بر ضرورت انتخاب یک سخنگو برای آموزش‌وپرورش برای اظهارنظر و اطلاع‌رسانی دقیق و واحد تاکید کرد.

رئیس دولت سیزدهم همچنین در ادامه درباره موضوع رتبه‌بندی معلمان که در مجلس شورای اسلامی درحال رسیدگی است، با تاکید بر ضرورت انجام یک کار دقیق و کارشناسی در این زمینه با همراهی مجلس و دولت، گفت: «متأسفانه در طرح رتبه‌بندی معلمان، آنچه در وهله اول به اذهان تداعی می‌شود، بحث مالی و پرداخت‌هاست، درحالی که مباحث مالی فقط یک بخش از طرح رتبه‌بندی است و این طرح اساسا برای ارتقای جایگاه معلمی و هویت، منزلت و جایگاه معلم و البته معیشت معلم است.»

او همچنین با اشاره به مشکلات ناشی از خشکسالی در کشور، بر تامین اعتبارات لازم از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای پرداخت خسارات خشکسالی به کشاورزان و باغداران تاکید کرد.

رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر لزوم تکریم و توجه جدی به ارباب رجوع، اظهار داشت: «وزرا و روسای دستگاه‌های اجرایی حتما کسانی را برای بررسی اینکه در زیرمجموعه خودشان با ارباب رجوع چگونه رفتار می‌شود و چگونه مشکل آنها حل می‌شود، تعیین کنند.»

رئیسی ادامه داد: «وزرا و روسای دستگاه‌ها شخصا این موضوع را پیگیری کنند تا از حال ارباب رجوع مطلع شوند. بازرسانی را بگذارید که ببینند با کسانی که به دستگاه‌های دولتی مراجعه می‌کنند، چگونه برخورد می‌شود.»

خیلی مهم است که مردم ببینند آیا آن شاخص‌هایی که در دولت تعیین شده در انتصاب‌ها لحاظ می‌شود یا خیر. مردم و جوانان، در فضای حقیقی و مجازی نظاره‌گر هستند تا ببینند کسانی که انتخاب می‌شوند با این شاخص‌ها همخوانی دارند یا نه؟ آنجایی که همخوانی دارد مورد استقبال قرار می‌گیرد و آنجاهایی که احیانا مورد سوال هست، طبیعتا ابهام ایجاد می‌شود.

رئیسی تصریح کرد: «تاکید دارم حتما از بازنشستگان استفاده نشود، چون خلاف قانون است. نص صریح قانون است که نباید از بازنشسته استفاده شود. در مواقعی هم که یک ضرورت جدی اقتضا می‌کند، باید مورد اضطراری را به‌صورت اضطراری حل کنیم و نه اینکه دائمی شود.»

 

رئیس جمهوری تاکید کرد: «مسئولان دولتی باید به قانون منع بکارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های دولتی پایبند باشند.»

رئیسی ادامه داد: «نکته بعدی این است که باید سطح سنی مدیران را پایین بیاوریم. هرچه از جوان‌ترها استفاده شود و به آنها میدان داده شود، مناسب‌تر است. دوستان گاهی به همسن و سال‌ها و رفقای خود و کسانی که مدتی با آنها کار کرده‌اند، بیشتر اعتماد دارند، اما باید نگاه را به سطحی آورد که افراد ولو ممکن است همکلاس، همراه و همکار ما نبوده باشند، اما در یک سطح قابل‌ قبولی هستند و جوان هم هستند، پس می‌شود به آنها اعتماد و با آنها همکاری کرد. این نگاه، نگاهِ مقام معظم رهبری هم هست، دوستان هم توجه کنند که ان‌شاءالله عملا جریان مدیریت را در کشور جوان کنیم. ضمن اینکه ممکن است کسانی باشند که اینها بتوانند آینده کشور را در بخش‌های مختلف با تجربیاتی که دارند، اداره کنند.»

رئیس جمهوری در ادامه سخنان خود با اشاره به فرارسیدن ایام گرامیداشت دفاع مقدس گفت: «هفته دفاع مقدس یادآور رشادت، شجاعت، شهامت، ایستادگی، توکل و ایمان و همه مظاهر عالی است. دفاع مقدس یک تابلوی نورانی است که رزمندگان و مجاهدان ما ترسیم کردند و برای همیشه پیش روی همه ماست. همواره باید به این تابلو توجه کنیم و بدانیم که آنچه پیروزی ما را رقم زد، حرکت جهادی رزمندگان بود و امروز هم اگر بخواهیم از مشکلات عبور کنیم، لازمه آن، حرکت جهادی است.»

رئیسی تاکید کرد: «هرچه از زمان آغاز فعالیت دولت می‌گذرد بیشتر به این مسأله ایمان پیدا می‌کنم که مشکلات کشور در درون قابل حل است و بیشتر به توانایی‌ها و داشته‌های کشور باور پیدا می‌کنم. هرچه زمان می‌گذرد بیشتر به این سخن بلند رهبری ایمان پیدا می‌کنم که فرمودند ما مشکلی نداریم که به دست توانای مردان و زنان این کشور قابل حل نباشد. لذا از همکارانم می‌خواهم تلاش خود را مضاعف کنند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.