رفع توقیف فیلم توقیفی حاتمی‌کیا؟!

صحبت‌های حاشیه‌ساز مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی در مورد فیلم‌های توقیفی

بسیاری نگاهی بدبینانه به این صحبت‌ها داشته و پرسیده‌اند که آیا این تصمیم فقط مختص حاتمی‌کیا یا دیگر فیلمسازان خودی است، یا شامل دیگر فیلم‌های توقیفی نیز خواهد شد؟!

شهروندآنلاین: صحبت‌های مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی درباره احتمال بازبینی و بررسی دوباره فیلم‌های توقیفی- با اشاره مشخص به فیلم «گزارش یک جشن» ابراهیم حاتمی‌کیا- این پرسش را در بین کاربران فضای مجازی ایجاد کرده که آیا این تصمیم قرار است فقط برای فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا اجرا شود، یا شامل دیگر فیلم‌های توقیفی نیز خواهد شد؟!

«گزارش یک جشن» ابراهیم حاتمی‌کیا

ماجرا از صحبت‌های محمدرضا فرجی مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی آغاز شد- که با اشاره به فیلم توقیفی «گزارش یک جشن» ادعا کرد «فیلم‌های توقیفی می‌توانند مجددا در شورای بازبینی بررسی و درباره‌شان اظهارنظر شود». ادعایی که خیلی زود در فضای مجازی حاشیه‌ساز شد و بسیاری با اشاره به انتشار اخباری درباره خریداری این فیلم توقیف‌شده از سوی نهادها و ارگان‌های دولتی و حاکمیتی، شروع به انتقاد از تصمیمات حمایتی نهادهای فرهنگی در قبال هنرمندان خودی کردند.

محمدرضا فرجی اما درباره وضعیت فیلمی مثل «گزارش یک جشن» که اخیرا درخواست پروانه نمایش داده؛ گفت که «این فیلم هنوز در نوبت بررسی است؛ ولی قطعا هر فیلمی می‌تواند مجددا در شورای بازبینی بررسی و درباره آن اظهارنظر شود».

در حقیقت این مدیر سینمایی ضمن اشاره به اینکه «نحوه پخش و نمایش فیلم در سینما یا وی.او.دی‌ها تأثیری در نظارت و ارزشیابی ندارد» گفت که هرکدام از فیلم‌های توقیفی دیگر هم می‌توانند درخواست بازبینی مجدد داشته باشند.

محمدرضا فرجی همچنین بر مصوبه شورای صنفی نمایش صحه می‌گذارد- که اعلام کرده سینماهای بدهکار تا زمان تسویه با دفاتر پخش اجازه اکران فیلم‌های جدید را نخواهند داشت: «بخشی از این سینماها بعد از اکران فیلم‌های سال گذشته متأسفانه هنوز با دفاتر پخش تسویه‌حساب نکرده‌اند. بدهی‌هایی که دلایل مختلفی دارد، که مهم‌ترینش فروش نه‌چندان خوب سینماها در دوسال گذشته بوده است. در این میان سمفا هم هنوز به مرحله‌ای نرسیده که در هر لحظه بتواند تسویه‌حساب کند و کار به بدهکارشدن سینمادار نرسد».

«گزارش یک جشن» ابراهیم حاتمی‌کیا
نمایی از فیلم «گزارش یک جشن» ابراهیم حاتمی‌کیا

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.