8 استان درگیر 11 گروگانگیری

گزارش «شهروند آنلاین» از آدم‌ربایی‌های 3 ماه تابستان 1400

یازده گروگان در سه‌ماه تابستان در هشت استان از چنگال مردان گروگانگیر آزاد شدند. پلیس کرمان، خراسان‌رضوی، تهران، اصفهان، سیستان‌وبلوچستان، آذربایجان‌شرقی، قزوین و قم در این سه‌ماه مأموریت داشتند تا گروگانگیران مسلح را به دام بیندازند. 11 پرونده آدم‌ربایی در این استان‌ها از ابتدای تیرماه 1400 روی میز تیم قضائی و پلیسی کشور قرار گرفته است. 11 گروگانی که ساعت‌ها و روزهای سختی را پشت‌سر گذراندند تا از سوی مردان سبزپوش کشور نجات یافتند. پسر 14 ساله کرمانشاهی 9 روز در اسارتگاه این مردان آدم‌ربا اسیر بود. او در این سه‌ماه تعداد روزهای زیادی اسیر مردان مسلح بود. صبح دیروز به همت ریش‌سفیدان و متنفذین محلی عنبرآباد زمینه شناسایی گروگانگیران فراهم و در نهایت محل اختفای این نوجوان شناسایی شد.

بزرگ‌ترین اسارت دومین فصل سال

گروگانگیریاین نوجوان ۱۴ ساله‌ در شهرستان کنگاور استان کرمانشاه گروگان گرفته و به شهرستان خاش در استان سیستان‌وبلوچستان منتقل شده بود که به همت ریش‌سفیدان و متنفذین محلی عنبرآباد زمینه شناسایی گروگانگیران فراهم و در نهایت محل اختفای این نوجوان شناسایی شد.
پس از شناسایی یکی از مرتبطین با گروگانگیران که در شهرستان عنبرآباد اقامت داشته، نیابت قضائی مربوطه برای دستگیری او به این دادسرا رسیده و اقدامات قانونی لازم انجام شد.
انگیزه‌های مالی هدف اصلی این گروگانگیری بود. عاملان گروگانگیری برای آزادی او 4میلیارد تومان وجه درخواست کرده بودند.
درنهایت براساس اقدامات فنی و تخصصی پلیس آگاهی و با همکاری ریش‌سفیدان و متنفذین محلی، گروگانگیران، گروگان خود را به یکی از ریش‌سفیدان شهرستان عنبرآباد تحویل داده‌اند تا به آغوش خانواده‌اش بازگردانده شود.
گروگان ۱۴ ساله قبل از ربوده شدن، به دلیل بیماری تحت عمل جراحی قرار گرفته بود. با همکاری دستگاه قضائی عنبرآباد، این نوجوان پس از آزادی تحت ویزیت پزشک متخصص قرار گرفت و در نهایت با کمال سلامت به خانواده تحویل داده شد.
پسر گروگان ۹ روز در چنگ گروگانگیران اسیر بوده است. در این رابطه یک متهم دستگیر شده و کار شناسایی و دستگیری سایر متهمان نیز در دست انجام است.

آدم‌ربایی در خوی، دستگیری در مشهد

شانزدهم شهریور ماه دو جوان حدود ۱۸ ساله که پس از ربودن یک دختر از شهر خوی به مشهد آمده بودند، در پی یک عملیات ضربتی پلیسی دستگیر شدند.
مأموران کلانتری معراج با دریافت نیابتی قضائی در جریان یک آدم‌ربایی دختر ۱۵ساله قرار گرفتند. وقتی ماجرا دقیق‌تر مورد بررسی قرار گرفت، مشخص شد دو نفر از اتباع خارجه عامل این اقدام هستند و دختر نوجوان را از شهر خوی ربوده و به مشهد منتقل کرده‌اند.
ردزنی‌های پلیسی نشان می‌داد آدم‌رباها به همراه فرد ربوده‌شده در حوالی کوشک مهدی مخفی شده‌اند. از همین‌رو هماهنگی‌های قضائی صورت گرفت و در پی یک اقدام غافلگیرانه آدم‌رباها دستگیر و دختر ۱۵ ساله نیز پس از رهایی تحویل پدرش شد.

بررسی‌های دقیق‌تر پلیس حاکی از آن بود که دو فرد بازداشت‌شده با سوء‌استفاده از مشکلات خانوادگی طعمه، دختر را اغفال و پس از ربودن به مشهد منتقل کرده بودند. با بسته‌شدن این پرونده مراحل انتقال متهمان به شهر خوی در دستور کار پلیس مشهد قرار گرفت و تحقیقات تکمیلی در این زمینه ادامه دارد.

دستگیری عاملان گروگانگیری در پردیس

عاملان آدم‌ربایی در شهرستان پردیس دستگیر و طرح پاکسازی خرمدشت و سیاه‌سنگ با دستگیری دو نفر از اعضای اصلی موادفروشان اجرایی شد.
در پی گزارش ربایش فردی در پردیس با پیگیری‌های انجام‌شده مخفیگاه ربایندگان و محل نگهداری ربوده‌شده شناسایی و با هماهنگی قضائی در یک عملیات ضربتی پلیس فرد ربوده‌شده در سلامت کامل جانی، رهاسازی و سه نفر از ربایندگان که سابقه‌دار نیز بودند، دستگیر شدند.

جنایت، پایان گروگانگیری مرد خَیّر

گروگانگیری

زن و شوهری با ربودن مرد خیر در قم قصد اخاذی از خانواده‌ او را داشتند، اما نقشه آنها 24ساعت بعد با قتل گروگان و دستگیری آنها در پایتخت پایان یافت.
اول تیر‌ماه امسال خانواده مردی 66ساله ماجرای ناپدیدشدن او را به پلیس قم اعلام کردند. مرد قمی برج‌ساز و یکی از خیران خوشنام این شهر بود که به‌ گفته خانواده‌اش صبح آن روز برای رفتن به محل کارش از خانه خارج شد، اما ساعت‌ها گذشت و خبری از او نشد.
چهارشنبه دوم تیرماه، مأموران گشت پلیس فرودگاه بین‌المللی امام خمینی در محدوده فرودگاه در حال گشت‌زنی بودند که به سرنشینان خودروی پژویی مشکوک شدند.
سرنشینان ماشین مدعی بودند که زن و شوهر هستند. مأموران در صندلی عقب مردی را با دست و پا و دهان بسته یافتند که جانش را از دست داده بود و نفس نمی‌کشید.
زوج جوان که وحشت‌زده بودند، مدعی شدند که قربانی گروگان آنها بوده، اما در بین راه جان باخته است. در این شرایط ماجرا به بازپرس ویژه قتل تهران گزارش و دستور بازداشت زوج جوان صادر شد. با انتقال متهمان به اداره پلیس معلوم شد قربانی همان برج‌ساز خیر قمی است که یک روز قبل خانواده‌اش با مراجعه به پلیس خبر از ناپدیدشدن او داده بودند.

شوک گروگانگیران اصفهانی

گروگانگیران اصفهانی به دام افتادند. این گروگانگیران با اقدام به‌موقع مأموران رزمی‌کار گرفتار قانون شدند. این مردان آدم‌ربا به هدف شوم خود نرسیدند.
مأموران کلانتری ۱۲ ولی‌عصر( عج) کاشان حین گشت‌زنی هدفمند در سطح حوزه استحفاظی به دو دستگاه موتورسیکلت به سرنشینی دو نفر در حال ورود به یک واحد ضایعات‌فروشی مشکوک شدند.
مأموران طی استعلام از سوابق موتورسیکلت به سرقتی‌بودن وسایط نقلیه پی بردند و مراتب را جهت بررسی بیشتر مدنظر قرار دادند.

یکی از متهمان پس از حضور مأموران، جهت فرار از قانون و جوسازی با یک قبضه قمه همدست خود را به گروگان گرفته و به سمت مأموران حمله‌ور می‌شود که بلافاصله مأموران با آمادگی کامل و استفاده از فنون دفاع شخصی قمه را از دست متهم رها کردند.
متهمان بلافاصله با سرقت یک خودرو برلیانس قصد فرار از محل وقوع حادثه را داشتند که مأموران کلانتری ۱۲ در یک عملیات تعقیب و گریز خودرو را از دست متهمان آزاد می‌کنند.
این پایان کار نبود و مجددا متهمان با حمله به راکب یک موتورسیکلت، فردی سالخورده را متوقف و قصد گروگانگیری راکب و فرار از محل را داشتند که درنهایت با هوشیاری و اقدام ضربتی پلیس کمتر از نیم‌ساعت دستگیر می‌شوند.

سرقت هالیوودی با گروگانگیری طلافروش

در پی سرقت و گروگانگیری در جوادیه تهران کارآگاهان پایگاه پنجم پلیس آگاهی رسیدگی را در دستور کار خود قرار دادند.
کارآگاهان پلیس با تحقیقات دقیق‌تر و بررسی لحظه‌به‌لحظه پی بردند که متهمان پس از تعقیب مرد طلافروش او را با آزار و اذیت گروگان گرفته و کلید طلافروشی را به دست آوردند.

سارقان پس از رهاکردن مرد طلافروش در صندوق عقب خودرو از طلافروشی ۵ کیلوگرم طلا سرقت کردند و از صحنه جرم متواری شدند.
مأموران پلیس آگاهی پس از رصدهای اطلاعاتی و بررسی‌های کارشناسانه چهار متهم را در نقاط مختلف تهران شناسایی و پس از اخذ مجوزهای لازم قضائی در یک عملیات همزمان بازداشت کردند.

از سارقان بخشی از طلاهای سرقتی کشف شد و متهمان در بازجویی‌های فنی صراحتا به گروگانگیری مرد طلافروش در جنوب تهران و سرقت از طلافروشی اعتراف کردند.

پرونده متهمان جهت کشف جزئیات بیشتر از سرقت‌ها در اختیار اداره پنجم پلیس آگاهی تهران قرار گرفت.

آزادی کودک ۹ ساله در دلگان

گروگانگیری

کودک ۹ ساله از چنگان آدم‌ربایان پس از دو روز نجات یافت.
با تلاش کارآگاهان پلیس آگاهی شهرستان دلگان، کودکی ۹ ساله پس از ۴۸ ساعت اسارت از چنگال آدم‌ربایان آزاد و عامل اصلی این آدم‌ربایی دستگیر شد.
در تاریخ پنجم مرداد سال‌جاری در پی ربایش پسربچه‌ای ۹ ساله در یکی از محلات شهرستان دلگان بلافاصله تیمی از کارآگاهان پلیس آگاهی شهرستان وارد عمل شدند.

در بررسی‌های به عمل آمده و در تحقیقات میدانی از شاهدان عینی، مشخص شد سرنشینان یک پژو ۴۰۵ با پلاک مخدوش این کودک را که در حال بازی جلوی منزل‌شان بوده، ربوده و به سرعت از محل متواری شده‌اند.

با توجه به حساسیت موضوع، به منظور حفظ جان این کودک، کارآگاهان پلیس آگاهی تلاش گسترده‌ای را برای رهایی او آغاز و در نتیجه تحقیقات تخصصی خود، هویت آدم‌ربایان را شناسایی کردند و مشخص شد متهمان به دلیل اختلافات مالی با پدر کودک او را گروگان گرفته‌اند.

سرانجام در پی اقدامات تخصصی و تلاش گسترده پلیس، در کمتر از ۴۸ ساعت محل نگهداری کودک ربوده‌شده شناسایی شد و مأموران در عملیاتی ضربتی وارد عمل شدند و با آزاد سازی او، عامل اصلی این گروگانگیری را نیز دستگیر کردند. با دستگیری متهم اصلی پرونده دیگر همدستان او نیز شناسایی شدند و تلاش برای دستگیری آنها ادامه دارد.

نجات کودک 3 ساله

گروگانگیری

کودک سه ساله تبریزی که به وسیله چهار آدم‌ربا ربوده و به یکی از شهر‌های استان اردبیل منتقل شده بود، با تلاش مأموران پلیس آگاهی نجات یافت.
ساعت ۸ صبح روز شنبه ۱۹ تیرماه سال‌جاری در پی شکایت یکی از شهروندان مبنی بر اینکه چند نفر با ورود به خانه مردی در روستای «شیخ حسن» تبریز کودک سه‌ساله او را ربوده‌اند، موضوع به صورت ویژه در دستور کار مأموران فرماندهی انتظامی قرار گرفت.

با تلاش گسترده مأموران پس از وقوع حادثه، یکی از افراد دخیل در آدم‌ربایی شناسایی و در یک عملیات سریع و بهنگام توسط مأموران دستگیر شد. به دنبال آن کودک را در استان اردبیل از چنگال آدم‌ربایان نجات دادند و به مادر و پدرش برگرداندند.

ربودن مرد جلفایی برای ۲۰۰ میلیارد پول

پنج گروگانگیر در عملیات ضربتی پلیس جلفا دستگیر شدند و گروگان رها یافت.
در پی کسب خبری از مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر وقوع یک آدم‌ربایی و ربوده‌شدن یک شهروند جلفایی بلافاصله موضوع در دستور کار قرار گرفت.
تیمی مجرب از مأموران پلیس آگاهی و امنیت عمومی شهرستان جلفا برای شناسایی متهم یا متهمان و آزادی گروگان تشکیل و بلافاصله عملیات رهایی گروگان آغاز شد.

کارآگاهان با انجام اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی در کمتر از ۶ساعت سرنخی از عاملان آدم‌ربایی و مسیر حرکت خودروی آنها که به سمت یکی از روستا‌های شهرستان مرند بود، به دست آوردند و با همکاری مأموران انتظامی شهرستان مرند در عملیاتی ضربتی هر پنج آدم‌ربا را که دو نفر از آنان در درگیری با پلیس مجروح شده بودند، دستگیر و گروگان را آزاد کردند.

آدم‌ربایان پس از دستگیری در بازجویی‌های فنی ضمن اعتراف به ارتکاب این جرم، علت آن را اخاذی و مطالبه ۲۰۰میلیارد ریال از فرد ربوده‌شده عنوان کردند.
پنج متهم با تشکیل پرونده در اختیار مراجع قضائی قرار گرفتند.

اسارت ادمین کانال تاکلند در تاکستان

چهار متهم اصلی پرونده آدم‌ربایی ادمین کانال تلگرام تاکستان معروف به تاکلند بازداشت شدند.
پنجشنبه سوم تیرماه، در پی اقدام سه نفر در جاده آقچه کند نسبت به ربایش مدیر یکی از صفحات پربازدید استان به نام تاکلند و ضرب و جرح او با سلاح سرد، دو نفر از مرتکبان به جرم مشارکت در آدم‌ربایی و دو نفر دیگر با توجه به دزدیدن گوشی همراه شخص ربوده‌شده به جرم سرقت دستگیر و با قرار بازداشت موقت روانه زندان شدند.

پس از انجام تحقیقات قضائی دو نفر دیگر از متهمان به آدم‌ربایی یوم جاری دستگیر و ضمن صدور قرار بازداشت موقت در زندان به سر می‌برند.
در حال حاضر تحقیقات در این زمینه ادامه داشته و پس از تکمیل، پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری ارجاع داده خواهد شد.

گروگانگیری مرگبار تاجر تهرانی

تاجر تهرانی پس از ربوده شدن در سناریوی تلخی به قتل رسید و گروگانگیر آشنا پول‌های میلیونی را به سرقت برد.

گروگانگیری تاجر تهرانی با قتل پایان گرفت. در این گروگانگیری خانواده مرد تاجر برای رهایی ۶۰۰ میلیون پرداخت کردند، اما پایان این گروگانگیری با قتل تمام شد و پلیس وقتی در جریان این گروگانگیری قرار گرفت به سراغ دوربین‌های مداربسته رفت و مشخص شد دو جوان در این گروگانگیری نقش داشتند که سرنخ اصلی پلیس برای افشاگری این پرونده معمایی بود.

روز ۲۶ تیرماه سال‌جاری این مرد ۶۰ ساله را که یک تاجر ثروتمند بود، به گروگان بردند. وقتی پلیس در جریان این گروگانگیری قرار گرفت، در گام نخست تحقیقات به محل قراری که پول‌ها را در آنجا رها کردند، رفتند. دوربین‌های مداربسته در نزدیکی محل را مورد بازبینی قرار دادند که مشخص شد دو جوان در محل قرار حاضر شده و با برداشتن ساک پر از پول از آنجا دور شده‌اند.

تیم پلیس جنایی تهران در این شاخه از تحقیقات به سرنخی از دو پسر جوان نرسیدند و در تحقیق از خانواده مرد تاجر مشخص شد که مرد تاجر با یکی از دوستانش اختلاف مالی داشته و تنها مظنون پرونده گروگانگیری است.

مأموران در ادامه پی بردند که مرد جوان که بهروز نام دارد، به یک کارگاه رفت‌وآمد دارد و در ادامه مأموران برای دستگیری بهروز به کارگاه رفته و با دو پسر جوان که دوربین‌های مداربسته در محل برداشتن پول‌ها حضور داشتند، روبه‌رو شدند.
دو پسر جوان در همان محل دستگیری وقتی در برابر مدارک پلیسی قرار گرفتند، لب به اعتراف گشودند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.