شعار بی‌ربط سازمان جهانی گردشگری با وضعیت فعلی جهان!

انتقاد کارشناسان گردشگری به شعار بی‌ربط سازمان جهانی گردشگری در وضعیت فعلی سفر در جهان

سازمان جهانی گردشگری هر سال یک شعار را برای روز جهانی جهانگردی اعلام می‌کند اما امسال اعلام شعار «گردشگری و توسعه روستایی» بی ربط با وضعیت فعلی جهان در ارتباط با سفر در شرایط کرونا است.

شهروندآنلاین: اواخر سال گذشته، شیوع ویروس کرونا جهان را به مخاطره انداخت و بسیاری از مشاغل و حرفه‌ها را تحت تأثیر قرار داد. حوزه‌های مختلف ناخواسته به وضعیت وخیم کشورهای مختلف گرفتار شدند که از جمله آن‌ها گردشگری بود. با این احوالات سازمان جهانی گردشگری شعاری ترتیب داده که به هیچ وجه با سفارش‌های سازمان بهداشت جهانی و همچنین پزشکان هم‌خوانی ندارد. در این زمینه محمد جهانشاهی، کارشناس گردشگری هم در یادداشتی که به خبرگزاری مهر داده به همین وضعیت اشاره کرده.

در بخش‌هایی از این یادداشت انتقادی آمده است:
«آغاز سال گردشگری در ماه‌های پایانی سال میلادی قرار می‌گیرد یعنی با شعار سال ۲۰۲۰ وارد سال ۲۰۲۱ می‌شویم. امسال، چهلمین شعار این سازمان «گردشگری و توسعه روستایی» اعلام شد… این شعار یکی از مهمترین کارکردهای گردشگری در روزگار ماست. اما به نظر می‌رسد با توجه به شرایط حاکم بر سال ۲۰۲۰ و زمین گیر شدن بخش عمده‌ای از صنعت گردشگری در سراسر جهان تحت تأثیر کرونا ویروس، بهتر و منطقی‌تر بود شعاری مناسب این وضعیت فوق قرمز طراحی می‌شد… پیش از این هم صنعت گردشگری، در بدترین سال‌های تاریخ به نسبت نوپا تحت تأثیر اپیدمی ویروس سارس در سال ۲۰۰۳ و رکود شدید اقتصادی ۲۰۰۹ و حتی حملات ۱۱ سپتامبر به برج‌های دوقلو قرار گرفته بود اما توان خود را برای عبور از این بحران‌ها نشان داد. چرا که هر چالش و مانعی در گوشه‌ای از دنیا پیش پای آن قرار گیرد در گوشه‌ای دیگر از دنیا این صنعت راه خود را می‌پیماید… سال گردشگری ۲۰۱۹ با شعار “اشتغال و آینده بهتر ” آغاز شد. گردشگری که با هزار و ۷۰۰ میلیارد دلار درآمد بعد از سوخت با ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد دلار و صنایع شیمیایی ۲ هزار و ۲۰۰ میلیاردی سومین صنعت به لحاظ اقتصادی محسوب می‌شد، اکنون سخت‌ترین روزهای تاریخش را تجربه می‌کند. در ۸ ماه گذشته بیش از ۸۴۰ میلیارد دلار خسارت به این صنعت وارد آمد و با ادامه این روند طی ۳ ماه آینده رکودی غیرقابل تحمل را تجربه خواهد کرد، یعنی بیش از ۸۰ درصد. اکنون بیکاری بیش از ۱۰۰ میلیون شاغل گردشگری اتفاقی عجیب نیست. تاب‌آوری اقتصادی و برنامه‌های حمایتی دولت‌ها توانسته بخش‌هایی از این صنعت را حفظ کند اما واقعیت این است که شاهد حذف بخشی از بدنه گردشگری جهان هستیم چون رکوردی تاریخی به ثبت رسیده است. با توجه به شرایط، به نظر می‌رسد ۵ سال، زمان حداقلی برای بازگشت دوباره گردشگری به حالت اول باشد… شعار امسال سازمان گردشگری جهانی می‌توانست چراغی پیش روی همه دست اندرکاران این صنعت آسیب دیده باشد. شعاری که می‌توانست در همسو کردن دولت‌ها و اعضا این سازمان برای برون رفت از این شرایط و تدوین سیاست‌های جدید در تکرار چنین شرایطی، مؤثر واقع شود. شعار «جهانگردی و توسعه روستایی» شعاری مناسبی برای این روزهای گردشگری دنیا نیست. در ۴۰ سال گذشته اولین مرتبه‌ای است که هیچ کشوری به واسطه کووید ۱۹ به عنوان میزبان این رویداد در نظر گرفته نشده و این نشان‌دهنده شرایط سختی است که گردشگری درگیر آن شده است لازم بود سازمان جهانی جهانگردی، روند معمول خویش را تغییر می‌داد. در بیانیه سازمان جهانی به مناسبت گرامیداشت این روز، اشاره‌ای به نقش گردشگری برای ایجاد فرصت‌های فراوان در خارج از شهرها به ویژه مناطق روستایی و حاشیه‌ای شده است و اشاره‌ای هم به رویکرد سازمان ملل به ویژه صحبت آقای ” آنتونیو گوترش ” به عنوان دبیرکل مبنی بر نقش این صنعت در توانمندسازی و درآمدزایی این بخش از جمعیت کشورها دارد. در این بیانیه هیچ اشاره‌ای به شرایط فعلی گردشگری نشده است مگر در بند آخر که آمادگی مناطق روستایی را به واسطه عواملی از جمله پیرشدن جمعیت، پایین آمدن سطح درآمد و “شکاف دیجیتالی “، برای مقابله با کووید ۱۹ ضعیف اعلام کرده است. شعار امسال، هیچ علامت و نشانی از شرایط ویروسی ندارد درحالی که می‌توانست یک شعار خوب در شرایط معمول قلمداد شود…»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.